Annons

Dagens bästa makrobild

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag vill se lite bilder ifrån Canon MP-E65/2,8 1-5x om någon har den gluggen.
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Re: vad är makrobild ?

Robin Gyllander skrev:
Makro för mig är när man fotar något som är mindre än en 5 krona.
Fast det där är knappast någon vedertagen sanning.
Däremot håller jag med om att en landskapsbild inte ska räknas som macro, men det beror på att skalan då är mindre än 1:1. Inte att landskapet är större än en femkrona.
 

RG

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: vad är makrobild ?

lottawe skrev:
Fast det där är knappast någon vedertagen sanning.
Däremot håller jag med om att en landskapsbild inte ska räknas som macro, men det beror på att skalan då är mindre än 1:1. Inte att landskapet är större än en femkrona.
Men ett kattaansikte är väl inte macro?
 

lottawe

Aktiv medlem
Det är skalan som avgör, inte motiv.

Jag har lärt mig att motivet inte har någon betydelse mer än att det ska kunna fångas i en skala 1:1 eller större. Det kan vara en liten pryl, växt eller del av kattansikte, en del av människa eller rentav en del av blåval etc. Typ vad som helst alltså bara det avbildas i skala för macro..

En macrobild måste inte heller vara plåtad med ett objektiv avsett för macro utan skulle lika gärna kunna plåtats med ett annat som klarar förstoringsgraden. Allt som plåtas med macroobjektiv är dock inte macrobilder de heller. (Jag använder mitt till porträtt då och då t.ex.)

Rörde jag till det nu?;)
 

RG

Avslutat medlemskap
Re: Det är skalan som avgör, inte motiv.

lottawe skrev:
Jag har lärt mig att motivet inte har någon betydelse mer än att det ska kunna fångas i en skala 1:1 eller större. Det kan vara en liten pryl, växt eller del av kattansikte, en del av människa eller rentav en del av blåval etc. Typ vad som helst alltså bara det avbildas i skala för macro..

En macrobild måste inte heller vara plåtad med ett objektiv avsett för macro utan skulle lika gärna kunna plåtats med ett annat som klarar förstoringsgraden. Allt som plåtas med macroobjektiv är dock inte macrobilder de heller. (Jag använder mitt till porträtt då och då t.ex.)

Rörde jag till det nu?;)
Nej men canon ef-s 17-85 klarar inte av 1:1 så enligt din definition är det inte macro.
 

shieldfire

Aktiv medlem
-

Min första makrobild! Om den är dagens bästa vette fanken, men det blev en lite intressant effekt. Nikkor 18-135 + makrolins. Större finns i min profilmapp.
 

Bilagor

ANNONS