Annons

USA-resa... Tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Nu har jag fått möjligheten att på ett mycket förmånligt sätt bo gratis i USA under två veckor kring påsk. Jag har aldrig varit där innan, så jag tänkte söka efter lite allmäna tips!
Bostaden ligger 6 mil från Los Angeles och 50 mil från San Francisco.

*Vart kan man hitta den billigaste flygresan? Jag har kollat runt på KML och SAS, och där går det att få för ca 8000, men det kanske finns billigare möjligheter?

*Vad skall man inrikta sig att kolla på när man är i LA och SF? Jag antar att det finns hur mycket som helst, men man måste säkert begränsa sig...

*Är det billigt att hyra bil i USA, eller kan man tjäna på att flyga inrikes från LA till SF?

*Hur funkar det med mobiltelefoner där? Jag har en vanlig Sony Ericsson W800i med Telia kontantkort.

*Vet någon hur det funkar om man tex skulle få för sig att köpa en gitarr där, är det krångligt att få hem den på flyget och så?

Något annat speciellt man skall tänkta på?
 

LESTRA

Aktiv medlem
USA resa

Hej Johan
Om du är foto intreserad så finns det hur mycket som hellst att se vad beträffar natur och miljö. Har du möjlighet till en veckas bilresa så har du ett oförglömligt tipps här, framför allt om du är natur och stadsmilö intreserad.
Börja i Los Angeles ta kustvägen (Road 1) till San Fransico. LA och SF är mycket intresanta i sig.
Därefter åker du via Yousimite Nat.Park till Death Wally. Yousimite och Death Wally är två ytterligheter vad beträffar natur senerier.
Nästa lämpliga resmål blir Las Vegas och Grand Cannyon.
Från Las Vegas åker du tillbaks till Los Angeles.
För en rundtur som detta behöver du minst en vecka att åka. Annars går det att välja ut något av resmålen men jag kan inte välja ett framför det andra.
Det är mycket billigare att åka bil i USA jämfört med i Sverige (mycket billigare bränsle), framför allt ta inte flyget, det är på marken längst vägarna du hittar foto motiven.
Vad beträffar gitarrer så är jag övertygad om att du hittar en Gibsson eller en Strata till hyfsat pris.
Lycka till på resan
Lennart
 

adsten

Aktiv medlem
Va kul att har fått den möjligheten.

Biljettpriserna till USA beror till största delen på vilken årstid det är Jul/nyår samt sommar är väl de 2 dyraste perioderna. Åkte sist, för precis ett år sedan, med Brittish Airways (BA) för 4-5000 kr tor Arlanda-Heathrow-Los Angeles.

*Kolla och sök hos nät-resebyråerna MrJet.se och Seat24.se (finns säkert fler)

*Vad man skall eller bör se är ju helt efter tycke, smak och budjet. Har man bil så finns det ju en del att köra till. Hooverdammen, Joshua Tree National park är ex på dagsutflykter. Bil är överhuvudtaget ett måste i LA. Att ta sig runt med buss går men är mkt tidödande.

*På ovan nämnda resesajter finns även möjlighet att kolla hyrbil och pris.

*Med din mobil tror jag att det inte är några problem. Kostnaden är en helt annan sak. När din telefon kopplar upp sig med ditt kontant kort och du ringer i USA (sk Roaming) kommer kr att rinna iväg fortare än du trodde va möjligt. Bättre då att köpa ett kontantkort i på plats om du bara skall ringa lokalt.

*Inga problem hade med mig en elbas från LA sist jag var där. Se till bara att köpa ett stadigt fodral till den bara. Går ej som handbagage.

*Ha kul!

Har du fler frågor får du höra av dig

Mvh Mats Adsten
 

dude

Aktiv medlem
Packa upp och använd gitarren så kan du lugnt gå igenom tullen och slippa svensk moms så länge du hävdar att den var köpt tidigare i Sverige om du fastnar i tullen, bra fodral som Mats skrev är ett bra tips, jag har sett bagage märkt ömtåligt få en "hjälpande fot" genom öppningen för bandet in i hallen.
 

Arne S

Aktiv medlem
Ang. resan kan jag tipsa dig att gå in på
www.supersavertravel.se

Var i NY i oktober-07 och köpte då resan av dem. Funkade riktigt bra och det blev ganska billigt, ca 3900:-/person ToR. Åkte då med Lufthansa som hade en helt perfekt service. Helnöjd.

/Arne
 

johan_086

Aktiv medlem
Många bra tips!

Det verkar ju iaf som att det är ett måste att hyra bil.
Skall man förboka den ifrån Sverige då, eller skall man hyra den på plats?
Hur är det annars om man är ute på en "roadtrip", skall man ha hotell bokat i förväg, eller skall man ta det lite som det kommer?

Vet någon hur gammal man måste vara för att få hyra bil i LA?
 

LESTRA

Aktiv medlem
Road tripp

Det går bra att hyra bil på plats, jag vet inte hur det är idag men tidigare var det inget problem för en 20-åring att hyra bil, en resebyrå kan säkert ge dig info.
Ang. boende så finns det gott om Motell efter vägen och dessa är generellt sett billigare än i Sverige. Dessutom finns det camping platser, om man har en pickup med camper på flaket bor man billigt på dessa. Däremot skall man inte sova i bilen på parkeringsplatser och dyl.
mvh Lennart
 

ErlandH

Aktiv medlem
johan_086 skrev:
Det verkar ju iaf som att det är ett måste att hyra bil.
Skall man förboka den ifrån Sverige då, eller skall man hyra den på plats?
Billigast hyrbilar och flygresor hittar man, enligt min erfarenhet, genom att söka på prisjämförarsajten kelkoo.se

Lennart S föreslog i tidigare inlägg en trevlig rundresa -- men att man skulle göra den på en vecka är ingen bra idé. Jag har själv bilat från Vegas via Death Valley och Highway 1 till San Francisco på en vecka. Det var alldeles för kort tid. Och Lennarts föreslagna "round trip" är mer än dubbelt så lång.

Jag skulle nog föreslå att du har bostaden utanför LA som bas och gör dagsutflykter eller möjligen enstaka övernattningar. Skippa alla tankar på SF och LV och ta det lite lugnt och lär känna en del av världen istället.

Slutligen: Om man ska bo i/utanför LA i två veckor är det nog alldeles nödvändigt att ha bil. Om man inte är nöjd med att titta på tv. ;-)
 

johan_086

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Ytterligare ett par funderingar som jag blir glad över om någon kan svara på!

* Hur funkar det med att ha med sig kameran i handbagaget? Jag har en D40x om det spelar någon roll. Jag tänkte bara så att amerikanerna inte tror att jag skall spränga flygplanet med kameran eller något annat knepigt!

* Vi skall se NHL-hockey samt gå på konserter i USA. Hur är det med deras tolerans med att man tar med sig kameran in? Är det ok tror ni, eller blir man visiterad och portad om man försöker?
(Här i Sverige brukar ju kompaktkamera vara ok men inte system...)

Tacksam för svar!
 

ogge

Aktiv medlem
Nyss hemkommen från en tvåveckorsresa till Usa. Var i San Francisco och Las Vegas och kan varmt rekommendera bägge resmålen. Jag köpte min resa på www.kayak.com och den kostade cirka 5000 t/r med Airfrance. Flög från SF till Las Vegas och det inklusive två nätter på hotell kostade 1500, har iofs hört att de subventionerar resor till Lv men det gör ju inget.

Att ta med kameran på flyget är inget problem, jag hade en hel ryggsäck och det är bara att slänga upp på bandet i säkerhetskontrollen.
 

Arne S

Aktiv medlem
johan_086 skrev:
Tack för tipsen! Ytterligare ett par funderingar som jag blir glad över om någon kan svara på!

* Hur funkar det med att ha med sig kameran i handbagaget? Jag har en D40x om det spelar någon roll. Jag tänkte bara så att amerikanerna inte tror att jag skall spränga flygplanet med kameran eller något annat knepigt!

Funkar utmärkt. Gjorde så när jag åkte, hade med mig huset plus ett par gluggar i handbagaget. Det enda "anmärkningsvärda" hände vid säkerhetskontrollen i Frankfurt. När de såg kameran ville de göra en extra kontroll för att säkerställa att det inte fanns några sprängmedel i den. Tog 2 minuter och de var skittrevliga. Skulle aldrig skicka kameraprylarna i det incheckade bagaget om det är möjligt att ta det i handbagaget.

/Arne
 

arvro395

Aktiv medlem
Kalifornien är toppen att resa i!

* I LA är bil ett måste, men i SF klarar man sig utan.

* Det är billigt och kul att hyra bil i USA. Jag har hyrt bil från följande ställe många gånger:
http://hyrbil.com. Funkar hur bra som helst, och blir billigt!

* Ta med en GPS eller hyr en via bilfirman (görs när du hämtar ut bilen). Det är sämra/annorlunda skyltat, och du kommer köra fel och förlora en massa tid om du försöker använda skyltar och kartor. Fram kommer man ändå, men när man har begränsat med tid är det helt klart bra att ha en GPS.

* LA är en ganska knepig stad, men kul! Om du inte har någon som kan tipsa dig om vart du ska åka kan det vara svårt att hitta de bra ställena. Jag gillar West Hollywood, och skulle helt klart börja där. Det är rätt fränt att köra runt i bergen ovanför stan också. Kolla in vägen "mulholland drive".

* Gitarrer kan du köpa i West Hollywood. Här t.ex.:
http://www.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=guitar+center&sll=34.084299,-118.342752&sspn=0.047343,0.080252&ie=UTF8&ll=34.097933,-118.351451&spn=0.001479,0.002508&t=h&z=19&om=0
Där ligger en Guitar Center, en Sam Ash, några vintage-butiker och en Mesa-affär om jag minns rätt.

* High Way 1 som några har tipsat om är superfint, men räkna med att det tar några dagar. Alternativet för att ta sig mellan LA och SF är motorvägen som är supertrist, och nästan läskig att köra på kvällen eftersom det är så mycket långtradare.

* Death Valley! Supercoolt (men varmt). Helt osannolik natur. Åk dit!

* Yosemite. Också helt fantastiskt. Otroligt storslagen natur, eller vad sägs om den här utsikten: http://pubs.usgs.gov/gip/dynamic/graphics/Half_Dome.gif.
Tänk på att halva parken är stängd långt in på sommaren på grund av snö. Att åka mellan Death Valley och Yosemite är inte superpraktiskt tidigt på året, då man måste åka en ganska stor omväg på grund av snön.

* San Fransisco är trevligt, men vissa delar är väldigt turistiga. Berkeley och Oakland (delarna nära Berkeley) är trevliga.

Passa på att äta mycket god mat! Kalifornen har fantastiskt mycket bra, god, nyttig och billig mat.

Arvid
 

StaffanW

Aktiv medlem
arvro395 skrev:
Passa på att äta mycket god mat! Kalifornen har fantastiskt mycket bra, god, nyttig och billig mat.
Räkna med minst 1kg/vecka i viktökning pga god mat. Har varit där 3ggr på semester, 4-5 veckor varje gång, och viktökningen har aldrig slagit fel.

Om du tar turen över LasVegas kan det vara smart att lägga upp rutten så att du passerar LasVegas en vardag, och gärna kommer dit tidigt på förmiddagen. Mycket lättare att få ett bra rum då (om du inte bokar i förväg).

Första gången jag var där på semester kom vi dit vid 9 på morgonen, en torsdag. Fanns inte ETT enda ledigt rum i hela LasVegas (åkte först runt, sen började vi ringa). Visade sig vara PMA och världslanseringen av APS-filmen.. grattis.. fick tillslut ett skabbigt rum 20min utanför stan till ett hutlöst pris (när vi kom in stod ägaren bakom disken i bar överkropp/brynja med flugsmällan i vänster hand och ölen i högra och glodde på TVn uppe i hörnet, ett äkta Norman Bates hotel)....
 

Simon_I

Aktiv medlem
Hej!

Hyra bil går som sagt att göra redan från Sverige men är ofta ganska dyrt om man är under 25. Hyr inte vid uthyrningsdiskarna på flygplatsen utan ring till t ex en AVIS (eller vilken annan som helst) bransch office nere på stan vilket oftast är va ¾ av priset mot att boka på flygplatsen. Du kan givetvis hämta upp din bil på flygplatsen ändå men som sagt till ett billigare pris. Teckna ALLTID en extra ansvarsförsäkring när du hyr bil i staterna eftersom det kan bli svinigt dyrt om ngt skulle hända. Med detta sagt, det finns ingen anledning att flyga inrikes om du bara ska stanna på västra sidan om Klippiga bergen. Det finns massor att se och fota efter vägen och inrikesflyget är otroligt dyrt. Ett mål som ofta glöms (och om du gillar att fota arkitektur) om du ska åka mellan LA och SF är Hearst Castle som ligger precis halvvägs mellan, i San Simeon.

Om du ska bila mkt och har råd att ligga ute med pengar under ett par veckor kan du ju faktiskt köpa en gammal häck och sälja den innan du åker hem.

Sist men inte minst, om du ska köpa nya fotoprylar så gör det i USA eftersom priserna är MKT lägre än i Sverige.

Utav de resmålen som nämnts tidigare så röstar jag på kustvägen och Grand Canyon.

Vill du bo centralt så ring och boka i förväg, hotell är ganska billigt i USA men under dina road trips så fungerar motell hur bra som helst.
 

johan_086

Aktiv medlem
Hrmmm, nu börjar bli lite fundersam. Vad säger tullen om detta med att importera själv? Mitt samvete har jag inga problem med, men jag ANTAR att det borde vara ok om jag har nyinköpen (tex. blixt+ objektiv) i fotoväskan som jag har som handbagage. Dom kan ju knappast bevisa att jag har köpt grejerna i USA och inte haft med dom när jag reste ut?

Gitarren kan kanske vara ett större problem! Hur går man enklast tillväga när det gäller den?
 

Arne S

Aktiv medlem
johan_086 skrev:
Hrmmm, nu börjar bli lite fundersam. Vad säger tullen om detta med att importera själv? Mitt samvete har jag inga problem med, men jag ANTAR att det borde vara ok om jag har nyinköpen (tex. blixt+ objektiv) i fotoväskan som jag har som handbagage. Dom kan ju knappast bevisa att jag har köpt grejerna i USA och inte haft med dom när jag reste ut?
Ett krasst svar: Tar du in prylar för mer än 1700:- så skall du betala tull och moms, det är reglerna.

Att tullen skulle säga "ok" OM de stoppar dig tror jag inte. Visst KAN de bevisa, det är ju bara att följa upp serienummer och kolla var/när prylarna är sålda. OM de gör det är ju en annan historia, det känns som en hypotetisk fråga.

Generellt är det nog så att det är ganska få som verkligen blir granskade för sådana "egenimporter" som du talar om. Oavsett det så är det i slutändan du som får besluta utifrån din moral.
 
ANNONS