Annons

Minneskort för action till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Vad för hastighet på minneskortet till en nikon d300 behövs för att inte påverka seriebildtagningen på 6bilder/s ?
Eller har kameran någon slags egen buffert så vilket minneskort som helst kan användas?
 

adsten

Aktiv medlem
Idag finns det väl minnes som läser/skriver info med 40-50 Mb per sekund. Med i huvudsak så är det kamerans egen minnesbuffert som styr hur många bilder i en följd som kan tas. Du kan ju på Nikon D300 utöka med 2 b/s om du använder batterigreppet mao från 6 till 8b/s. Torde räcka i hastighet. Antalet bilder i en följd (sekevens) borde man se i en ev manual för nämnda kamera. Det beror ju även på om man fotar i Jpeg eller Nef/raw.

/Adsten
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gustav Lindh skrev:
Vad för hastighet på minneskortet till en nikon d300 behövs för att inte påverka seriebildtagningen på 6bilder/s ?
Eller har kameran någon slags egen buffert så vilket minneskort som helst kan användas?
6 bilder/sek klarar kameran oberoende av minneskort -- tills bufferten är full. Enligt Nikon tar det (om man sparar som stora jpg) ungefär 13 sek tills bufferten är full -- om man har ett snabbt minneskort. Har man ett långsammare minneskort blir bufferten full något snabbare.

Och när bufferten är full går det givetvis långsammare -- exakt siffra känner jag inte till, men på min Canon 40D handlar det om ungefär 1,5 bild/sek. Jag gissar att D300 är lite snabbare.

Nikon D300 kan, till skillnad från de flesta andra moderna kameror, faktiskt dra nytta av hastigheten hos den senaste generationen minneskort, t ex Sandisk Extreme IV.
 

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Storlek på kortet?

Jag har bestämt mig för ett Sandisk extrem IV, dom är väl tillräckligt snabba?

Hur stort minne tycker ni man ska köpa? 2gb borde ju blir runt 200-250bilder med en D300.
Kanske räcker till en början?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gustav Lindh skrev:
Jag har bestämt mig för ett Sandisk extrem IV, dom är väl tillräckligt snabba?
Ja, snabbare finns väl inte? Och jag tror inte kameran kan dra nytta av snabbare heller.

Hur stort minne tycker ni man ska köpa? 2gb borde ju blir runt 200-250bilder med en D300.
Minne är så billigt i dag att det inte finns någon anledning att snåla. Och om du skulle få för dig att börja plåta i raw (eller raw+jpg, vilket jag tycker är smartast) upptäcker du snart att inget minneskort är tillräckligt stort -- bilderna kan ta över 20 Mb styck.
 

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Kommer jag alltså kunna skjuta längre bildserier med ett snabbare kort eftersom kameran laddar över bilder i minnet undertiden jag knäpper i seriebildtagning?

6bps blir väl runt 6 x 8mb = 48mb/s på högsta serie bildtagningen.

Det blev ett sånt där 8gb dukatikort.
 

Per

Aktiv medlem
Gustav Lindh skrev:
Kommer jag alltså kunna skjuta längre bildserier med ett snabbare kort eftersom kameran laddar över bilder i minnet undertiden jag knäpper i seriebildtagning?
Just precis! Vi gaggade lite om det i den här tråden. Slutsatsen där var att vi får ut 24 NEF'ar i full fart med ett SanDisk Extreme IV, jämfört med 18 st med III'an. (påverkas dock en hel del av ISO mm). Om det går att köra ännu längre serier med ett Ducati får du gärna fylla på med sen! :)

Per
 
ANNONS