Annons

Lagfoto, vilken glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Om du fotar med din D80 tror jag att 50 mm är alldeles för långt.

Sedan beror längden på objektivet också på hur nära/långt bort du fotar.

Har inte tagit många lagfoton själv, men tippar att under 20-35 mm borde vara bra på DX.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag brukar använda 70-100 mm på FF kamera för att lättare få oskärpa i bakgrunden (om man nu vill ha det). Korta brännvidder brukar inte bli så bra eftersom de yttersta spelarna blir lite "feta" och förvrängda.
 

Janne B

Aktiv medlem
Jag förstår inte ditt problem Morgan. Du har ju 18-70, ett alldeles utmärkt objekteiv speciellt nedbländad till bl 8. Sedan är det bara att komponera som du tycker och utfrån var du valt att ställa dig. Annars är i och för sig 50/1,8 en av de mest prisvärda objektiven på marknaden, men kanske tänkt i första hand för andra ändamål och ljusförhållanden.
Mvh
JB
 

Mcnab

Aktiv medlem
Jag tackar för synpunkterna och tipsen.

Visst funkar det som jag har, men jag är ute efter ett ljusstarkare för inomhus och tänkte då också kunna använda det vid sämre ljusförhållanden ute vid tex gruppfoto på fotbollen.

Nu var jag och testade ett 50 1.8 igår och det var kanske lite väl. Kändes som ett 35 hade vart bäst.
Jag har kört med mitt 70-300 men det blir sånt långt avstånd så ibland har det blivit problem när det är trångt att folk paserar emellan mig och gruppen, därav ett med lite vidare område.

Men jag ska kolla på ett 35 nått och se vad jag hittar. ni kanske har nått förslag?
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Både 35 och 50 f1,8 funger bra. Jag använde 50 1,8 förra sommaren när jag fotade fotbollslag. Tänk på att du får med mer av bakgrunden om du använder 35 än 50 så det kan vara lättare att få en snygg bakgrund med 50.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag tackar för synpunkterna och tipsen.

Visst funkar det som jag har, men jag är ute efter ett ljusstarkare för inomhus och tänkte då också kunna använda det vid sämre ljusförhållanden ute vid tex gruppfoto på fotbollen.
Tänk på att skärpedjupet är viktigt.
 
ANNONS