Annons

CH på D700 långsam

Produkter
(logga in för att koppla)

carash

Aktiv medlem
Hej!

CH på min Nikon D700 är inte särskilt snabb. Kör jag i singelläge och hamrar med pekfingret på avtryckaren så tar kameran fler bilder i sekunden än i CH-läget. Har nyligen köpt ett batterigrepp och om jag kör in ett vanligt D700-batteri i den så ökar inte heller takten på CH.

Har rotat runt lite i instruktionsboken för D700an men infon om CH är knapphändig. Står vad det är i princip. Inte mycket mer.

Någon som vet vad detta kan bero på?
 

adsten

Aktiv medlem
Hej,
För att få upp kameran i högsta möjliga b/s så måste man kunna ha rätt förutsättningar eller ställa in dem. Ställ in kameran "S" läge och ställ in tider 1/500-1/1000 så tror jag nog att du får kameran att ta bilder lite snabbare.

Lycka till
/Mats

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

carash

Aktiv medlem
Har testat det redan men ingen skillnad. Som sagt: rullar snabbt om jag hamrar i S men långsamt i CH. Samma slutar- och bländarinställningar.
 

Tell

Aktiv medlem
Du måste antingen köra med massa AAA-batterier eller Nikons mumbo jumbo batteri som jag inte vet vad det heter för att få ut maximala 8fps.

..i allafall om man ska göra på rätt sätt. Finns däremot ett fulsätt att få ut 8fps utan grepp och specialbatterier.
I kamerainställningarna går du först in på både e5 och e6 och stället till "flash only" och sen går du in på f5 och ställer in Button Press till "Bracketing burst" och Button + dials till "Auto bracketing". Sen ställer du kameran på S-läget, håller in FN-knappen och vrider upp till nio bilders bracket och sen är det bara hålla in FN-knappen samtidigt som avtryckaren så kommer du ta nio bilder på raken i 8fps.
Visst, inte helt optimalt, men det funkar iaf! :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Du måste antingen köra med massa AAA-batterier eller Nikons mumbo jumbo batteri som jag inte vet vad det heter för att få ut maximala 8fps.
Jag tror inte det är det som är problemet, hon får knappast ut 6 bps (eller vad det nu var på D700?) heller om det går fortare att peppra med fingret i S.

Stämmer det är det nog något annat problem.

Om du väljer läge CL och ställer in bildhastighet i CL-läget (A5?) så högt det går och testar, hur går det då?
 

Tell

Aktiv medlem
D700an skjuter i 5fps utan grepp eller fuskknepet och 8fps med. Men precis som Hugo säger så går det att skjuta snabbare än 5fps om man mepprar med fingret. Varför det går vet jag inte, men det går iaf. :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Om jag förstått dig rätt så går det "snabbt" i CL medan CH är långsammare?

Farten i CL går att ställa in men max är 4bps utan rätt batterier i greppet. Så om CH är långsammare så är det ett fel som är trasigt :) Finns ingen inställning i kameran som åstadkomemr detta. En resa till verkstad är nog lösningen
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej!

CH på min Nikon D700 är inte särskilt snabb. Kör jag i singelläge och hamrar med pekfingret på avtryckaren så tar kameran fler bilder i sekunden än i CH-läget. Har nyligen köpt ett batterigrepp och om jag kör in ett vanligt D700-batteri i den så ökar inte heller takten på CH.

Har rotat runt lite i instruktionsboken för D700an men infon om CH är knapphändig. Står vad det är i princip. Inte mycket mer.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Hej. Är det ett orginal-grepp behöver du antingen 8 st bra AA alternativt Nikons EN-EL4a där i för att trimma hastigheten över 5 bps. Min D300 med grepp & 8xAA blir mycket långsam om jag ställer den i 14-bitars-läge under FOTOGRAFERINGSMENY-SPARAR i NEF(RAW)-BITDJUP för NEF-14 BIT. Uppskattningsvis gör den då 2 bps. Å andra sidan kan jag inte i det läget heller få den snabbare genom att hamra avtrycket i Single-läge. Så nå´t konstigt verkar det vara. Uppdatera oss gärna hur det går.
 

Andyah

Aktiv medlem
kolla med brusreduseringen för långa tider inte står på tror jag det var?`elr vanliga brushanteringen? fick för mig att nått sånt kunde sega ner kameran eftersom han måste tänka igenom varje bild han tar lite extra?
 
ANNONS