Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 503 CX eller 2000FCW

Produkter
(logga in för att koppla)

umeskate

Ny medlem
Jag är sugen på att köpa en mellanformatare men är lite osäker på vilken jag ska köpa, Har kollat på en Hasselblad 500 CX och en Hasselblad 2000FCW. Nu hoppas jag att någon som är lite mer insatt kan tipsa om vad man ska välja? Eller finns det någon annan model som är bättre?
/Josef
 

adsten

Aktiv medlem
Skulle välja 503:an utan tvekan. Det man har sagt till mig är att det finns en anledning till att 2000-serien är så pass billig som den är. Finns säkert någon som vet mer specifikt om skillnaderna eller sök här bland forumen på fotosidan.se

Lycka till!

Mvh

Mats
 

Olof B

Aktiv medlem
Jag har valt 503, då jag har bytt från en 2000FC.
Men det var för att mekatroniken som styr tiderna gav upp. Inte för att ridåslutaren blev dålig eller gick sönder.
Lite synd för jag tycker bättre om 2000-huset ur ren teknisk synpunkt.

Bägge varianterna har sina fördelar.
503CX har möjlighet att använda Hasselblads blixtar med TTL.
2000FC har fullstor spegel som gör att bilden i sökaren inte vinjetterar vid användandet av brännvidder över 150mm. (inte på filmen utan bara i sökaren!)
2000FCW har möjlighet till motordrift.
503CX är ett 500-hus utan en ridåslutare som har dåligt rykte.

Jag kan tänka mig att ett 2000FC hus är idag billigare med ett 503-hus håller nog sitt värde bättre.

Men en sak är säker och det är att bägge skänker stor glädje att använda!

mvh
Olof
 
ANNONS