Annons

Hälsofråga, hur farliga var kemikalierna egentligen tror ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Att kemi är mer eller mindre farlig och ska hanteras med försiktighet vet vi ju, men HUR farlig tror/vet ni att kemin från förr var egentligen? Är det någon gammal labbräv som åkt på underliga sjukdomar, nervskador eller liknande eller är majoriteten fullt friska? Och om sådana skador/sjukdomar, är det någon som funderat på kemins ev. roll? Om den finns..

Att jag börjat fundera på detta, även om jag själv känner det en aning långsökt att det skulle vara kemin och även om frågan är helt ovetenskaplig, beror på att jag blivit bekant med en nervsjukdom, en väldigt ovanlig sådan som man inte vet mycket om och som man inte har en aning om varför den uppstår o.s.v. och bland de få jag fått kontakt med som har denna sjukdom finns bl.a. ett par gamla labbrävar samt några konstnärer som slabbat med annan kemi. Det fick mig att fundera..
 

MattiasL

Aktiv medlem
TIll att börja med ska jag kanske säga att jag inte har någon som helst aning, men själv funderat.
Jag har dock reagerat på att fotografer i allmänhet verkar leva väldigt länge av någon anledning.

Jag kände en konstnär förr i tiden, som blivit skadad av lösningsmedlen han använde tidigare. Det satte sig bland annat på förmågan att känna igen ansikten. Men han är målare i första hand, så det är rätt tydligt vilka ämnen som skadade honom.

Mannen som servar färgframkallningsmaskinerna på labbet där jag jobbar förlorade luktsinnet på 80-talet, så färgkemi är kanske inte supernyttigt. Allergier är ju vanligt också, jag har träffat på många som inte kan vara i mörkrum längre för att det kliar. Men nervskador har jag inte stött på bland fotografer och kopister.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Efter att ha tvättat en c41-maskin som varit ur bruk i flera år, kändes det som att jag aldrig mer vill ta en rulle (färg)film dock. Huvvaligen.
 

Mats G

Aktiv medlem
Arbetsmiljö

När inspektionen från försäkringskassan (möjligen var det arbetsskyddastyrelsen) var på min dåvarande arbetsplats skedde, vägrade inspektören närvara när jag " arbetade som vanligt" pga. den obefintliga ventilationen och den besvärande lukten . Den var länge sedan, livet blev rätt tungt sedan dess....
Jag fick allergi, astma mm.mm.
/Mats G
 

lottawe

Aktiv medlem
E6 och färgframkallare är vad jag också hört att en stor del åkt på problem av, men mest eksem, allergier och astma. Av sådana som ägnat sig till s/v vet jag ju också några med sådana problem, men samtidigt är den stora mängden till synes väldigt friska bland de jag känner.

Jag har själv aldrig hört talats om att kemikalierna skulle kunna påverka nerver negativt heller, men när jag själv åkte på en nervsjukdom (som iof inte är farlig och som hos mig och många andra går att hålla i schack med epelepsimediciner) så var de två första som jag träffade med samma sjuka gamla labbrävar. Mestadels s/v. Och ju fler jag träffar på nu, ju mer har jag börjat fundera… I en grupp om 70 pers kan jag urskilja 2/3 som ägnat sig åt aktiviteter som innefattar kemikalier av olika slag. Så jag fortsätter fundera på kemins ev. roll.

Luktsinne som nämns ovan kan ju f.ö. ha med nervpåverkan att göra.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har hållit på i mörkrummet i 26 år, inte dagligen men några gånger per år, och har inte skadats på något sätt. Får jag kemi på händerna så sköljer jag dem. Men det finns yrkeslabbare som fått eksem av mycket hudkontakt med framkallare. Vet ett exempel. Men om man håller händerna borta från kemin skall det inte vara någon fara. Bra ventilation bör man ha när man sysslar med stinkande tonare.
 

Ventures

Aktiv medlem
När man besökte något snabblabb, som det fanns gott om på 90-talet, var det alltid skönt att komma ut i friska luften igen. Man avundades inte dem som stod där hela dagarna i den där tunga sura fuktiga lukten från kemikalierna. Hoppas de mår bra idag.
 

millhouse

Aktiv medlem
Har du kollat med några miljömedicinare, tror jag de kallas, om de vet nåt. Närmast dig finns de väl i Örebro, t ex Lennart Hardell
Lennar Hardell = Professor, överläkare vid Onkologiska kliniken, Universitetssjukhuset i Örebro.
Spännande vad han kan och inte kan om fotokemi ?
Vid en första genomgång av hans blogg, så handlar det mycket om mobiler,radiofrekvent strålning.
Jag har tydligen missat något där.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Okej, jag tar genast tillbaka mitt förslag. Kolla absolut inte med några miljömedicinare och i vart fall inte med Lennart Hardell :) Du har säkert nåt bättre förslag, Rolf.

Min tanke var annars att det kunde vara en ingång till hela forskningsfältet. För övrigt tror jag att LH var den som först påvisade sambandet mellan fenoxisyror och cancer så nåt om olika kemikaliers effekter på kroppen kanske han vet? (Ja, jag vet att det är skillnad mellan neurologi och onkologi)
 

ztenlund

Aktiv medlem
För övrigt tror jag att LH var den som först påvisade sambandet mellan fenoxisyror och cancer så nåt om olika kemikaliers effekter på kroppen kanske han vet? (Ja, jag vet att det är skillnad mellan neurologi och onkologi)
Nja, om jag inte minns helt fel var det inte fenoxisyrorna i sig som var det stora problemet. Däremot innehöll produkterna med fenoxisyror dioxin som en effekt av tillverkningsprocessen, vilket inte är så nyttigt...
 

Graylingman

Aktiv medlem
Nja, om jag inte minns helt fel var det inte fenoxisyrorna i sig som var det stora problemet. Däremot innehöll produkterna med fenoxisyror dioxin som en effekt av tillverkningsprocessen, vilket inte är så nyttigt...
Du har nog rätt Korrigerar mig själv: LH var den som först påvisade sambandet mellan förorenade fenoxisyror och cancer
 

larsborg

Aktiv medlem
Troligen var kemikalierna från tiden runt början av 1900-talet, inte bra för lungorna i ett dåligt ventilerat utrymme, beviset ser vi idag, - alla är döda från den tiden!
Kraven och kunskapen, över arbetsmiljön, blev högre runt 50-talet till modern tid, - många från den tiden lever fortfarande.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Troligen var kemikalierna från tiden runt början av 1900-talet, inte bra för lungorna i ett dåligt ventilerat utrymme, beviset ser vi idag, - alla är döda från den tiden!
Ja. Inte var det bättre på 1800-talet heller. Louis Daguerre uppfann daguerrotypen, och han dog!

Har gamla recept för tonare och försvagare/förstärkare som man kunde blanda till själv genom att bl.a. först köpa selentabletter, kaliumcyanid och uransalter. Ni vet, kemikalier brukar man kunna köpa i olika renhetsgrader, men dessa två fanns inte i livsmedelskvalitet - den saken är klar! Givetvis fanns varningsetiketter och instruktioner, så man var nog mycket försiktig med förvarandet och användandet. Det är dock bra att restriktionerna har blivit hårdare för inköp av gifter. Selentonare kan man köpa fortfarande i färdig koncentrerad lösning.
 
ANNONS