Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Birdland

Aktiv medlem
En skum nikon d3s igen!

Borttagen nu, och jag som lovade komma förbi och hämta upp den =) shittt...
Såg en nikon d3s idag igen som känns skum. Kameran säljs för billigt och den finns i Skellefteå trots att telefonnumret går till en kille i Stockholm. Passa er det är min femte förmodlade bedrägeriförsök.
Birdland
 

surfarhy

Ny medlem
Det kanske är vår käre Philip Schulz som är i farten. Fråga efter hans efternamn det kan vara en kändis.
Japp kan bekräfta att en person som utgav sig vara Phillip Schultz försökte få till en internetgirot betalning för kamera och objektiv. Luktade bedrägeri på långa vägar, men tänkte testa och se om var en vinstlott eller nitlott.

Det hela föll på att mobilnumret som han ringde från tillhörde nån person i Nacka och att betalningen "enligt internetgirots" bekräftelsemail skulle gå till ett nordeakonto TROTS att det ordagrant står vilket bankgiro som gäller på internetgirots hemsida. Mailade även Internetgirot och ville få angiven OCR verifierat och fick bekräftat att det inte var äkta.

Har tillräckligt med uppgifter för att göra en polisanmälan imorn.
 

Cambo

Aktiv medlem
Japp kan bekräfta att en person som utgav sig vara Phillip Schultz försökte få till en internetgirot betalning för kamera och objektiv. Luktade bedrägeri på långa vägar, men tänkte testa och se om var en vinstlott eller nitlott.

Det hela föll på att mobilnumret som han ringde från tillhörde nån person i Nacka och att betalningen "enligt internetgirots" bekräftelsemail skulle gå till ett nordeakonto TROTS att det ordagrant står vilket bankgiro som gäller på internetgirots hemsida. Mailade även Internetgirot och ville få angiven OCR verifierat och fick bekräftat att det inte var äkta.

Har tillräckligt med uppgifter för att göra en polisanmälan imorn.
Lycka till och hälsa från mig.
 

afe

Aktiv medlem
Det finns folk som fotograferar utnan att vara medlem på FS (chockerande). När sånt folk ska sälja prylar är det kanske inte helt konstigt att de reggar ett medlemskap här för att nå rätt målgrupp. Sedan är det ju en annan sak att en 70-200 IS borde kosta mer :)
 

PMD

Aktiv medlem
Äh, jag orkar inte googla. Du får berätta hur det var. Var det inte en varg, alltså?
 

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Äh, jag orkar inte googla. Du får berätta hur det var. Var det inte en varg, alltså?
Jag tror han menar att fotografen är Olle Olsson från Alfta, namnet står angivet under bilden,

Mannen som ville sälja objektivet hette Olle Olsson och var från Alfta,
och det behöver alltså inte vara en bedragare.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Precis. Googlar man försäljarens namn och ort är den första träffen "Lokalredaktör Svensk Jakt Nyheters norra editioner" med adress, telefonnummer och porträttbild.
Fast det är ju enkelt att regeistrera ett konto på FS under vilket namn man vill:
- Annie Leibovitz
- Petter Norman
eller varför inte
- Erland Huledal

Det betyder ju inte med säkerhet att det är just den verkliga personen som står bakom registreringen.
Ett mycket vanligt knep bland bedragarna är ju just att låna någons identitet på olika sätt.


Petter ...
 

denstorre

Aktiv medlem
Låga pris är inte direkt sammanhängande med oärlighet. Det kan ju faktiskt vara så att personen bara vill bli av med grejerna någorlunda fort, och bor man inte i storstadsregionerna, så är inte alltid sälj-marknaden så enkel. Man kan faktiskt göra bra affärer på blocket. Merparten av säljarna är ärliga, bra människor.
 

M.B

Medlem
Tidigare också?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Nikon_D700_inkl__minneskort_40303497.htm?aw=1

Av någon anledning så är Kramfors ofta inblandat i Nikon D700 till superlågt pris
Hej

Den du nu beskriver köpte jag igår (trodde jag) tills jag började läsa i denna tråd, säljaren har iaf mina 7000:- på sitt konto. Som regel tänker man sig ju för när det ser ut som i den där annonsen men jag blev nog för ivrig. Han har sagt att han har skickat kameran idag, skulle sms:a sändningsnummer men det är dock ej gjort än. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra om jag ska ha is i magen eller redan nu försöka agera. Menar du att det hänt tidigare att det varit ute en billig D700 i kramfors?
 

veronicap

Aktiv medlem
Hej

Den du nu beskriver köpte jag igår (trodde jag) tills jag började läsa i denna tråd, säljaren har iaf mina 7000:- på sitt konto. Som regel tänker man sig ju för när det ser ut som i den där annonsen men jag blev nog för ivrig. Han har sagt att han har skickat kameran idag, skulle sms:a sändningsnummer men det är dock ej gjort än. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra om jag ska ha is i magen eller redan nu försöka agera. Menar du att det hänt tidigare att det varit ute en billig D700 i kramfors?
Du kan kolla upp vart banken du fått kontonr till finns, och när jag blev lurad ringde jag banken vart kontot fanns, de kunde inte säga vems kontot var, men de kunde säga att namnet jag hade inte stämde... Jag hade nog börjat kolla...
 
ANNONS