Annons

Stora, bra och prismedvetna minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

wenne87

Medlem
Någon som har ett förslag?

Någon som vet vart man kan göra kap just nu, behöver inte direkt snabbheten men mycket minne. Just skaffat D800 och mpixlarna bokstavligt äter ju upp korten...

Detta måste vara det nys I-landsproblemet.

Någon med ett kanontips?
 

ixxy

Aktiv medlem
Någon som har ett förslag?

Någon som vet vart man kan göra kap just nu, behöver inte direkt snabbheten men mycket minne. Just skaffat D800 och mpixlarna bokstavligt äter ju upp korten...

Detta måste vara det nys I-landsproblemet.

Någon med ett kanontips?
hur stora kort är det du vill ha då ?
 

iblis

Aktiv medlem
jag kommer aldrig någonsin våga köpa så pass stora Minneskort igen... Var på ett bröllop med just ett sådant, väl hemma så säger datorn till mig att minneskortet är korrupt.. ca 10% av bilderna gick att rädda..

Nu lever jag med 4x 8 Gig istället och en laptop på ryggen att föra över bilder på om det mot förmodan behövs mer plats.
 

MixPix

Aktiv medlem
ADATA verkar ha schyssta CF-kort.
Tex 533x 32GB för runt 500:-.

Tyvärr verkar det inte att gå att få tag på deras 633x kort i Sverige.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag har, som sagt, dålig koll på minneskort just nu. Hur mycket betyder det här med hastigheten i praktiken?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har, som sagt, dålig koll på minneskort just nu. Hur mycket betyder det här med hastigheten i praktiken?
Tar man mycket bilder på kort tid så får det stor betydelse.
Jag fotograferar många serietagningar i RAW på på fåglar och djur i rörelse och blir ofta beroende av hur snabbt kameran laddar ner på kortet. Det beror oftast på kamerans förmåga att skriva till kortet så man behöver inget kort som är snabbare än den förmågan.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tänk på att kortets hastighet även påverkar hur lång tid det tar att tanka ner bilderna till datorn. Kedjan är inte snabbare än den svagaste länken, oavsett om det är datorns usb-interface, kortläsaren eller minneskortet.

Jag tycker det tar väl lång tid med mina 4 GB-kort (Sandisk standard, 30-40 MB/s) över USB2, jag vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta med 32 eller 64 GB-kort. Då räcker det inte med att gå och ta en kopp kaffe, då kan jag nog både laga, äta och sova middag!
 

Leaflet

Aktiv medlem
Tar man mycket bilder på kort tid så får det stor betydelse.
Jag fotograferar många serietagningar i RAW på på fåglar och djur i rörelse och blir ofta beroende av hur snabbt kameran laddar ner på kortet. Det beror oftast på kamerans förmåga att skriva till kortet så man behöver inget kort som är snabbare än den förmågan.
Jag kör ju med D7000 och 2x8 GB (dubbla kort). Ett SanDisk SDHC 15mb/s och ett Eye-Fi Pro. Det kanske går att skrämma upp prestandan med snabbare kort.....
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag kör ju med D7000 och 2x8 GB (dubbla kort). Ett SanDisk SDHC 15mb/s och ett Eye-Fi Pro. Det kanske går att skrämma upp prestandan med snabbare kort.....
Jag vet inget om Nikon. Vad jag vet är att Canon 5D Mark II inte kan utnyttja 90 MB/s som mina kort har. Däremot har jag glädje av det när jag sätter korten i kortläsaren.
 
ANNONS