Annons

Sortera bilder Jag är ny hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes G

Aktiv medlem
Jag skaffade nyligen en ny Windows 7 dator och installerade Googles Picasa (som är helt gratis) mer eller mindre av en slump. Jag använder Photoshop Elements för bildbehandling, men för att titta på bilder och mata in nyckelord fungerar Picasa utmärkt. Den analyserade alla mina bilder och kan visa den i kronologisk ordning. jag har inte haft behov av att sortera enligt kategori, så jag kan inte kommentera den biten. När jag första gången öppnade Picasa var nog min attityd negativ typ "inte kan väl detta vara någonting att ha" men jag blev positivt överraskad.

mvh,

Johan
Jag har nu provat Picasa ett tag, och det funkar över förväntan, men det är kasst för rawfilerna.

Nu gör jag så här:
1. Laddar in bilderna på datorn.
2. Öppnar ViewNX2 och lägger taggar på bildrna (Original RAW)
3. Gör de sjusteringar som behövs i bilderna och exporterar till jpg-fil.

Sedan är det bara att söka i utforskaren, Picasa eller något liknande. Men tyvärr kan inte Picasa hitta taggar i RAW-filerna. Men däremot kan picasa lägga taggar i .avi-filer, och det är bra! Men då måste du söka med Picasa.
Jag längtar tills Nikon Lägger in en sökfunktion i View NX 2!
 

j2^

Aktiv medlem
LR finns i studentversioner också. Jag köpte min för ca 800:- som studerande på högskolan. Dock vet jag inte om det även gäller grundskola och/eller gymnasium?
Om det inte redan nämnts på annan plats i tråden (Ja, jag snabbskummade) så räknas alla typer av heltidsstudier. Så, om du kan få din förskolefröken att fixa ett studieintyg så får du ta del av Adobes akademiska priser.
 

jaan v

Aktiv medlem
Om det inte redan nämnts på annan plats i tråden (Ja, jag snabbskummade) så räknas alla typer av heltidsstudier. Så, om du kan få din förskolefröken att fixa ett studieintyg så får du ta del av Adobes akademiska priser.
Måste inte i så fall mamma eller pappa medverka i köpet?
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jag tycker inte vi behöver diskutera om vad man får och inte får när man går i förskolan, den tiden är ett minne blott, Nu är det Gymnasiet som gäller...
 

j2^

Aktiv medlem
Jag tycker inte vi behöver diskutera om vad man får och inte får när man går i förskolan, den tiden är ett minne blott, Nu är det Gymnasiet som gäller...
Javisst, min poäng är ju att eftersom du (som jag förstår det) med andra ord faktiskt är/har varit student på heltid så får du ju köpa Adobeprodukter till jäkligt attraktiva priser. LR ligger väl på runt 700-800kr tror jag?

Sålänge du kan fixa fram ett studieintyg så är det lugnt.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja ha tips på vad man ska använda för taggar på bilder av den typ som de här under, alltså bilder i naturen som egentligen inte har något huvudmotiv. Det känns fel att tagga med Natur då denna tagg passar på nästan all bilder.
DSC_7041.jpg
 

L40

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja ha tips på vad man ska använda för taggar på bilder av den typ som de här under, alltså bilder i naturen som egentligen inte har något huvudmotiv. Det känns fel att tagga med Natur då denna tagg passar på nästan all bilder.
Visa bilaga 125064
Jag kontrar med en motfråga: Varför vill du spara en bild som du inte själv kan associera med minst ett vettigt nyckelord?
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jag kontrar med en motfråga: Varför vill du spara en bild som du inte själv kan associera med minst ett vettigt nyckelord?
Jo nyckelord kan jag komma på till alla bilder, men ett samlingsnamn för denna typ av bilder. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Men du gav mig för en stund en tankeställare.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag ska absolut inte lägga mig i någon värdering av bilder men i rent subjektiv bemärkelse hade jag nog inte sparat den bilden överhuvudtaget. När det gäller nyckelord behöver de ju inte alltid kopplas till ett visst motiv. Man kan ju skapa nyckelord utifrån andra kriterier som ex "Glädje", "Ensamhet", "Spara?", "Osäkra", "Tveksam", "Karaktärer", "Kontakt" eller vad fasen som helst. Bara fantasin begränsar....;)
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jag ska absolut inte lägga mig i någon värdering av bilder men i rent subjektiv bemärkelse hade jag nog inte sparat den bilden överhuvudtaget. När det gäller nyckelord behöver de ju inte alltid kopplas till ett visst motiv. Man kan ju skapa nyckelord utifrån andra kriterier som ex "Glädje", "Ensamhet", "Spara?", "Osäkra", "Tveksam", "Karaktärer", "Kontakt" eller vad fasen som helst. Bara fantasin begränsar....;)
Näpp denna är inte direkt någon toppenbild, men det var mest bara en exempelbild över bilder på naturen. Terräng är kanske ett bra nyckelord. Brainstorma på bara, jag har funderat ett tag utan att hitta något jag blir riktigt nöjd med.
 

peber

Aktiv medlem
Försök beskriva bilden med enstaka ord. Jag ser buskar, gräs, sly, snår, träd osv... Jag skulle tagga bilden med sådana ord.

/Per
 

Mesch

Aktiv medlem
Just lightroom har jag haft en databaskrasch i. Dessutom är det problematiskt när man flyttar bilderna, då tappar Lightroom kontakten med bilderna. Tex när man flyttar en del bilder till en ny hårddisk.

Men iden är just att man kan använda något program för att tex kopiera nyckelord mellan bilder eller tex lägga på en beskrivning "Studenten 2011 hos Maja" på alla bilder i samma mapp.

Och sen spelar det ingen roll vad du gör med bilderna, nyckelorden kommer med i backupper osv.
Databaskrascher är otrevliga, ingen backup? Det är lite för lät att klicka "gör senare" när LR vill att man gör en backup på databasen. Man vill ju se nya bilderna inte göra backup :)

Flyttar man bilderna så bör man ju göra det inne i LR annars måste man peka ut var de ligger så LR kan återkoppla dem med sin databas. Det går ganska bra är min erfarenhet men skönast är ju att slippa.

Det är väl så att man inte kan börja lite med LR det är lixom "all in" som gäller annars blir det strul.

Fördel med LR är att licensen gäller både Windows och MacOS. Ingen trassliga konvertering av licensen behövs :)

Jag har testat många olika verktyg nu och LR är det bästa jag använt än så länge, nu är det ju dessutom riktigt prisvärt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag kör som sagt LR och mitt arbetsflöde är som följer:

1: importera bilder till lokal disk på min macbook pro.
Lägger dit en del metadata copyright osv direkt vid import. Bilderna döps om och får tid och datum de togs som filnamn de läggs i en katalog som har importdatum som namn

Dagen skörd hamnar alltså i en katalog 2012-06-14 med namnen typ 2012-06-14-12.06.12.01.raw

2: sorterar bort det värsta skräpet genom att titta igenom i "latest import"

3: sätter på en tagg "behöver taggas" på bilderna som är kvar.

4: börjar tagga efter principen typ, vem/vad, var, varför. Stackar ihop högas som är väldigt lika också sä det blir lite lättare att få en överblick. så en bild kan ha taggarna:
Porträtt, Jonas Larsson, Vällingby C, Metro jobb.

5: när en bild är färdig-taggad tar jag bort "behöver taggas"

"behöver taggas" är väldigt bra att ha då det är väldigt lätt att komma efter några dagar och komma in i exakt vilka bilder som inte är klara.
 

Johannes G

Aktiv medlem
Jag kör som sagt LR och mitt arbetsflöde är som följer:

1: importera bilder till lokal disk på min macbook pro.
Lägger dit en del metadata copyright osv direkt vid import.

2: sorterar bort det värsta skräpet genom att titta igenom i "latest import"

3: sätter på en tagg "behöver taggas" på bilderna som är kvar.

4: börjar tagga efter principen typ, vem/vad, var, varför. Stackar ihop högas som är väldigt lika också sä det blir lite lättare att få en överblick. så en bild kan ha taggarna:
Porträtt, Jonas Larsson, Vällingby C, Metro jobb.

5: när en bild är färdig-taggad tar jag bort "behöver taggas"

"behöver taggas" är väldigt bra att ha då det är väldigt lätt att komma efter några dagar och komma in i exakt vilka bilder som inte är klara.
Snälla diskutera inte LR här, detta är ingen tråd för att diskutera LR.
 

j2^

Aktiv medlem
Men då vill man ju sova ;-)
Jag förstår at du var ironisk. Men det är värt att nämna att eftersom processen är automatiserad så behöver man ju inte involvera sig, och en vettig maskin stänger ju av sig när den inte används, så för mig är det fire and forget så att säga.
 
ANNONS