Annons

Läge på kameran, alltid manuellt????

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
A-läge plus flitigt användande av AE-L knappen om ljuset är ojämt över bilden. Ljusmätaren står på centrumvägt.

Autoiso, begränsat till 800 och satt i läget "+1" när objektivet inte har VR, +/-0 när det har VR. Slår av autoiso ofta, tex när jag får bra stöd.

Kollar histogram om jag hinner.

M på natten och andra situationer när ljuset är svårmätt, speciellt om jag ska ta flera bilder på liknande motiv på raken så AE-L inte är praktiskt.

Kör exponeringskompensation en del men glömmer den ofta på någon bild för mycket så AE-L är bättre för mig.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Landskapsfoto kör jag M eller Av. Fotar jag demonstrationer eller händelser börjar jag på Av så att jag får ett hum om hur exponeringen ska se ut. Därefter går jag över till M just för att inte kontrastrika miljöer ska lura kamerans ljusmätare beroende på hur och mot vad jag riktar kameran.
 

AxNy

Medlem
Enda gången jag använder det manuella läget är när jag ska ta nattbilder, annars fotar jag så gott som alltid i bländarläget (A på Nikon).
 

Melmis

Aktiv medlem
Kul att höra....

att man som sagt inte behöver köra allt manuellt för att vara proffs :O)
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Själv kör jag alltid manuellt då jag håller på med landskapsfoto. Ett smidigt sätt för mig att arbeta på då jag kan sköta bländare med en ratt och slutartiden med en annan ratt. Enkelt att justera för att få så bra exponering som möjligt.

Motiv som man får jaga, då är det bländarprioritet som gäller.

/Gunnar
 

Falumas

Aktiv medlem
att man som sagt inte behöver köra allt manuellt för att vara proffs :O)
Dom flesta "går igenom" en manuell period någon gång i början. Jag tror det är väldigt nyttigt för man lär sig väldigt mycket om bländare och slutartider på det hela. När man sedan lär känna sin kamera också så vet man vilka situationer den klarar bra och vilka den klarar mindre bra.

/Karl
 

L40

Aktiv medlem
När jag har någorlunda stabilt ljus, vilket jag har rätt så så ofta, så kör jag helmanuellt. Är det väldigt variabelt ljus, så brukar det bli A-läget och ska jag panikfota något har jag programmerat en knapp så att jag får all automatk man tänkas kan om jag håller in den.
Samma här, utom panikknappen då.
 

WildBoar

Aktiv medlem
Numera nästan alltid raw och M med auto-ISO. Exponeringskompensation vid behov. Inget snobberi eller principer bakom detta utan det beror på att jag nästan aldrig använder stativ så jag vill ha koll på både blädare och slutartid. ISO får bli vad det blir inom vissa gränser förstås.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag tycker man med Av-läget och autoiso får en bra indirekt koll på hela exponeringen. Man får ju såklart ha lite känsla för vilken bländare man ställer in så inte iso skjuter i höjden och man får kamerans övriga parametrar som man vill ha dem (man styr dem ju faktiskt indirekt genom bländarvalet). I mitt fotograferande är nästan alltid bländaren den avgörande parameter jag själv vill styra kamerans övriga parametrar ifrån. Vill jag ha en liten bländare av någon anledning så iso sticker i höjden är ju detta ändå inget att göra åt i M-läget, kameran kan ju inte trolla med naturlagarna bara för att man ställer in tid, iso och bländare i M. Iso får bli det det blir, och det måste det få bli om man vill ha en riktig exponering. Tilläggas kan att jag nästan alltid fotograferar handhållet (utom på natten), och förlitar mig nästan helt på kamerans val av exponeringstider i relation till brännvidd för att undvika skakningsoskärpa. Nu är jag ingen Av-fanatiker, utan använder M (eler något annat läge) så ofta det är bättre än Av, och det är det då och då.
 

Janne H

Aktiv medlem
Numera nästan alltid raw och M med auto-ISO. Exponeringskompensation vid behov. Inget snobberi eller principer bakom detta utan det beror på att jag nästan aldrig använder stativ så jag vill ha koll på både blädare och slutartid. ISO får bli vad det blir inom vissa gränser förstås.
I takt med att skillnaderna i bildkvalitet vid högre ISO verkar bli allt mindre kanske detta är framtidens melodi...
 

holycrap

Aktiv medlem
Som någon nämnde gick jag efter full-auto igenom en M-period vilket var lärorikt.

Numera är det A med manuell ISO dagtid för mina vanliga motiv, och även på stativ i "studion" (vardagsrumsbordet). Blir en del rattande på ISO om man växlar mellan ljusa och mörka miljöer, men hellre det än att låta kameran dra iväg ISO. Kameran väljer nästan alltid minst ett stegs högre ISO än jag är villig att ge den. Då chansar jag hellre på slutartiden och tar stöd mot något. Kollar efter skakningsoskärpa och tar om bilden ifall det gick åt pipan. Mina vanliga motiv är dock oftast saker som inte rör på sig, såsom byggnader och landskap.

Om motivet rör på sig eller om det är mörkt blir det T och kanske auto-ISO. Väljer längsta slutartid jag tror jag kommer undan med beroende på objektiv och litar på kameran att välja rätt ISO. Blir ju ändå alltid största bländare så skulle väl lika gärna kunna köra på M här, men i T läget kan jag dra ner exp. kompensationen.

Kör nästan alltid på -2/3 eller däromkring, oavsett läge eller tidpunkt.

/P
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Vad fotar ni i för läge på er kamera? Använder ni er alltid av manuellt läge?
Ibland vill man inte behöva ratta in både bländare & slutare då det helt enkelt inte finns riktigt med tid till det. Ögonblocksbilder.......
Vad har ni er kamera på & varför?
Hej!

Min Nikon D300 är väldigt pålitlig och förutsägbar och kräver sällan M-läge, medan min Canon G9 och Samsung NX 10 är rätt så oförutsägbara i vissa lägen och dom kamerorna kräver oftare M-läge för att inte spåra ur alldeles. Ett exempel med G9an, kameran valde ISO400, ~1/1250sek och bl. 4 medan jag tyckte ISO 80 1/125, bl. 4 var mycket bättre...höga ISO på G9 är ingen dröm precis. Annars spelar det ingen större skillnad om jag inte prompt måste ha ett visst resultat som att frysa en rörelse och att motivet rör sig mot en bakgrund som varierar i ljushet som kan lura kamerans exponeringsmätare.

Hans
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
ALLTID MANUELLT :)

Jag hade säkert klarat mig bra på bländarauto eller nåt men jag vill inte! Både bländaren och slutaren har en stor del i mina kompositioner och jag tänker inte kompromissa :)

Istället hänger jag med i svängarna och vet var mina reglage sitter ;) är man ute och fotar ändrar sig ljuset inte direkt från dag till natt på två sekunder, än mindre inomhus.

ögonblicksbilder för all del, men tänk så har du ställt in bländaren på lite djupare skärpa, säg f8? och så mulnar det på, du tar en hasselbladspris-vinnare, fast kameran dumpade slutarhastigheten så bilden blev suddig? eller tvärt om, bländaren far så högt att bokehn som hade gjort hela bilden, försvinner?

Och om jag nu skulle råka över/underexponera en bild så gör det inget sen jag kan rädda den i lightroom.. hellre en felexponerad bild som är skarp än en kass bild som inte går att rädda.
 

gorse

Aktiv medlem
Är det bara jag som använder de flesta lägena på kameran (-orna)? Jag har inte ens bara en kamera och anpassar mig lite efter behov och ambition. Jag vill nog gärna slå ett slag för gröna läget som fungerar förvånansvärt bra och på flera av mina kameror är det enda läget som finns, speciellt enklare digitala fickkameror och mobiltelefonen i synnerhet. Det är möjligt att telefonen har lite inställningar, men de har jag inte hittat till i så fall.

Min Ful-vue för 120-film har bara två inställningar, normal och bulb. Om man vill gå nära kan man dra ut linsen ett par mm. Min Diana har ungefär motsvarande inställningar, en sol, ett moln, massa moln, bulb och skärpeinställningen har meterskala som mest.

Min G11 kör jag mest i gröna läget även om det går att köra manuellt. Jag har mest bara tyckt det tar längre tid att komma fram till ungefär samma resultat i manuellt läge. Och i auto funkar ansiktsigenkänningen klockrent. Sällan autofokus missar.

På min systemkamera blir det gröna läget när den hänger över axeln för att vara beredd när man knäpper kort. A-läger när jag är lite mer ambitiös och M när jag vill låsa saker till exakta världen tex när jag mixtrar med blixtar eller vill ha exakt samma inställningar till flera exponeringar, eller kombinerar mina grejor med hopplöst omodern utrustning så det inte finns andra metoder. Jag tycker moderna kameror har så bra automatik att jag inte ser nått egenvärde med manuella intällningar. Men ovärderligt när man vill och behöver. Jag har svårt att se att det ena är bättre än det andra, bara mer rätt vid vissa tillfällen.

När jag fotograferar med mina dragspelskameror finns ju bara manuella lägen, och med ljusmätare föreslås lämpliga värden som jag ställer på kameran. Vad som gör den mätningen annolunda än dagens automatik vet jag inte. Jag tror inte jag någonsin gjort avsteg från ljusmätarens förslag och det brukar bli bra.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
M

Övergår allt mer till att ersätta TaV (M med autoISO) med manuell kontroll över hela linjen. Jag har märkt att K5 och jag inte riktigt är överens:)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Är det bara jag som använder de flesta lägena på kameran (-orna)? Jag har inte ens bara en kamera och anpassar mig lite efter behov och ambition. Jag vill nog gärna slå ett slag för gröna läget som fungerar förvånansvärt bra och på flera av mina kameror är det enda läget som finns, speciellt enklare digitala fickkameror och mobiltelefonen i synnerhet. Det är möjligt att telefonen har lite inställningar, men de har jag inte hittat till i så fall.

Min Ful-vue för 120-film har bara två inställningar, normal och bulb. Om man vill gå nära kan man dra ut linsen ett par mm. Min Diana har ungefär motsvarande inställningar, en sol, ett moln, massa moln, bulb och skärpeinställningen har meterskala som mest.

Min G11 kör jag mest i gröna läget även om det går att köra manuellt. Jag har mest bara tyckt det tar längre tid att komma fram till ungefär samma resultat i manuellt läge. Och i auto funkar ansiktsigenkänningen klockrent. Sällan autofokus missar.

På min systemkamera blir det gröna läget när den hänger över axeln för att vara beredd när man knäpper kort. A-läger när jag är lite mer ambitiös och M när jag vill låsa saker till exakta världen tex när jag mixtrar med blixtar eller vill ha exakt samma inställningar till flera exponeringar, eller kombinerar mina grejor med hopplöst omodern utrustning så det inte finns andra metoder. Jag tycker moderna kameror har så bra automatik att jag inte ser nått egenvärde med manuella intällningar. Men ovärderligt när man vill och behöver. Jag har svårt att se att det ena är bättre än det andra, bara mer rätt vid vissa tillfällen.

När jag fotograferar med mina dragspelskameror finns ju bara manuella lägen, och med ljusmätare föreslås lämpliga värden som jag ställer på kameran. Vad som gör den mätningen annolunda än dagens automatik vet jag inte. Jag tror inte jag någonsin gjort avsteg från ljusmätarens förslag och det brukar bli bra.
Jag skall nog börja kika mer på gröna läget. Jag använder det ibland om jag vet att jag inte hinner med på annat sätt. Ibland är det för mycket att både hålla koll på kamerainställningar och på vad som händer framför kameran så man knäpper i rätt ögonblick i bra komposition och ljus. I vissa situationer är det ju inte bara motivet som förändrar sig hastigt, utan också ljuset och därmed exponeringen. Ser absolut ett värde i gröna läget. Att jag väljer Av som förstahandsval är nog en tradition från när kamerorna bara hade Av och jag liksom vuxit in i detta. I och för sig ett eminent läge.
 
ANNONS