Annons

D90 AF. För dålig? Eller trasig? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

L40

Aktiv medlem
Hej!

Jag råkade senaste helgen ut för ett för mig ovanligt fenomen. Bilderna blev oftast suddiga när jag fotade på (för) långt avstånd.

Problemet: Mååånga bilder tagna på lite längre avstånd blev oskarpa.
Stillastående eller rörligt mål gjorde ingen skillnad. Rörlig spelare med klargul eller vit tröja eller reklamaffisch i olika färger på vit dörr spelade ingen roll.
På kortare avstånd (upp till cirka 15-20 meter kanske) blev resultatet mer normalt.

Fotboll.
Mulet och regnigt.
Nik D90 med Sig 70-200/2.8.
Manuella inställningar för hela slanten.
Alla kamerainterna "förbättringar" avslagna (NR off, Dlight off, ...)
SS cirka 1/400-1/640. Aldrig långsammare än 1/400.
f2.8-5.6 ungefär.
Iso 200-800.

Snabba tester på plats:
Single point, center point, AF-C. Fokus med tumknappen. Det blev samma resultat med AF-S på stillastående föremål och/eller annan fokuspunkt.
Med manuell fokus gick det att få riktigt bra skärpa på fasta föremål, även på långt avstånd.
En "kollega" tog några snabba bilder med mitt objektiv på en D300. Det subjektiva intrycket via kamera-LCD:n är att det då blev normalskarpt men jag har inte tillgång till några av de bilderna för närmare kontroll.

ViewNX2 visar focus på "rätt" ställe (magen/bröstet) på spelare cirka 30m bort men bilden är oskarp/suddig.
Tyvärr har jag dumpat alla mina egna skräpbilder så jag har inget att visa upp här.

Bottom line:
Det verkar lite osannolikt att det blir ständig skakningsoskärpa på 1/400-1/640 tycker jag. Eller?
Kan det vara AF:en i D90 som helt enkelt inte räcker till?
Eller skall man misstänka ett fel i AF:en?
Eller är det kalibrering som behövs (hus+glugg har varit hos kalibreringsfirman två ggr tidigare)?

Initierade synpunkter mottages tacksamt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En gång lossnade en lins lite i mitt fasta AF-S 300/4, det gav exakt det fenomenet. Kameran fokuserade perfekt upp till 20 meter men efter det fokuserade den över huvud taget inte med AF, däremot gick det fint att fokusera manuellt på alla avstånd. Skärpan när fokus satt var det inga problem med heller.
 

L40

Aktiv medlem
En gång lossnade en lins lite i mitt fasta AF-S 300/4, det gav exakt det fenomenet. Kameran fokuserade perfekt upp till 20 meter men efter det fokuserade den över huvud taget inte med AF, däremot gick det fint att fokusera manuellt på alla avstånd. Skärpan när fokus satt var det inga problem med heller.
OK. Tack för tipset. Det blir ngt att undersöka. Jag skall göra lite grundligare tester med olika hus/glugg/avstånd-kombos när jag får möjlighet.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Fenomen

Jag har upptäck liknande problem med min K5, dock endast i motljussituationer där kameran väljer det mest kontrastrika området närmast min valda fokuspunkt på längre avstånd (trots att jag har centrumpunkt låst fokus). Men du tog bilder i mulet väder... märkligt.
 
ANNONS