Annons

Säkert minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska åter till Afrika, för första gången med digital kamera. Jag har tidigare lyckats komma hem ett par gånger med helt opåverkad diafilm. Men hur känsliga är minneskorten egentligen? Jag har sett att väldigt få minneskort uppges vara röntgensäkra. Jag har som f.d. pilot passerat säkerhetskontroller i ett flertal länder runt norra halvklotet åtskilliga gånger med digitalkamera i handbagaget. Oftast med Sandisk Ultra II eller Extreme, helt utan problem. Den här gången betalar jag resan själv och fotografering är ju en av de viktigaste beståndsdelarna i resan, så det känns viktigt att få med sig bilderna hem.
Har någon bra/dåliga erfarenheter av något specifikt kort?? Jag har en tid här hemma använt Transcend 32GB klass 10 vilket funkat mycket bra och dessutom är det billigt. Har någon passerat röntgen med detta kort? Hur funkar de s.k. video-korten i vanliga systemkameror jämfört med "vanliga" minneskort? Jag avser ta med mig ca 4x32GB, av någon sort.
Tacksam för tips!
Anders
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit med om att flygplatsröntgen har påverkat några minneskort. Däremot har 100% av mina Transcendkort falerat. Fick ett meddelande i kameran att jag var tvungen att formatera kortet. När jag satte det i en kortläsare gick det bra att komma åt bilderna och efter formatering funkar det fint igen. Det är dock inget jag litar på längre. Nu är ju ett kort av totalt ett inget säkert statistiskt underlag men det är en erfarenhet i alla fall. Jag har även tre Sandisk och de har alla alltid fungerat klockrent, även efter ca tio säkerhetskontroller per år de senaste tre åren.
 

L40

Aktiv medlem
Kort svar: No worries!

Längre svar: Jag har flera hundra gånger passerat den sk "röntgen" på flygplatsers säkerhetskontroller. Var gång har jag haft med mig några olika minneskort av varierande format och storlek och från olika tillverkare. Inte någon enda gång har jag haft problem som jag vet, eller tror, orsakats av säkerhetskontrollen.
 

bildsten

Aktiv medlem
Frågan om flygplatsröntgens påverkan på film (förr) och minneskort (nu) har varit uppe femtielva gånger här på fotosidan och svaren har hittills varit unisont: Nej, flygplatsröntgen påverkar varken film eller minneskort om du har grejerna i handbagaget.

2005 var jag på en längre resa till Australien och Indien och hade 12 eller 13 avgångar, vi flög en del inrikes också, och hade med bortåt 30 diafilmer och ett halvt dussin minneskort. Ingen påverkan. Ett av minneskorten sitter fortfarande i en liten Ixus och den använde jag så sent som i förrgår. Utan problem.

Vill du slippa krångel satsa på märkeskort, inte på det billigaste. För min egen del skulle jag inte ta med 4 x 32 Gb utan snarare 8 x 16 Gb eller ännu mindre kort och dessutom möjlighet att kopiera över bilder tex varje kväll till en extern hd eller usb-minnen. Då kan man också radera det som inte blivit bra.
 
ANNONS