Annons

Skärpedjup och film med 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Hej! Jag har fotat kontinuerligt i över femton år, men har nu börjat filma lite smått. Det har uppstått ett dilemma jag varken på google hittar något svar på eller någon annanstans heller. Egentligen tycker jag mig kunna fatta detta själv, men till mitt stora förtret fattar jag faktiskt inte.

När jag filmar blir alltid skärpedjupet väldigt kort, och detta gäller helt oberoende av vart jag befinner mig. Min kamera är en 60D och jag använder mig av 24-70 2.8 och 50/14. Att det KAN bli kort skärpedjup är ju jätteroligt, men jag vill ju kunna styra detta själv.

Det som händer är att jag försöker råda bot på detta i själva filmningen, men det blir aldrig riktigt bra, speciellt när det är rörliga objekt. Den här killen verkar har samma okunskap ca 1.43 fram i filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=PxTTVn8MarA

Så... Finns det någon här som vet hur i herrans namn jag kan byta skärpedjupet?
 

Sauron

Aktiv medlem
Hej! Jag har fotat kontinuerligt i över femton år, men har nu börjat filma lite smått. Det har uppstått ett dilemma jag varken på google hittar något svar på eller någon annanstans heller. Egentligen tycker jag mig kunna fatta detta själv, men till mitt stora förtret fattar jag faktiskt inte.

När jag filmar blir alltid skärpedjupet väldigt kort, och detta gäller helt oberoende av vart jag befinner mig. Min kamera är en 60D och jag använder mig av 24-70 2.8 och 50/14. Att det KAN bli kort skärpedjup är ju jätteroligt, men jag vill ju kunna styra detta själv.

Det som händer är att jag försöker råda bot på detta i själva filmningen, men det blir aldrig riktigt bra, speciellt när det är rörliga objekt. Den här killen verkar har samma okunskap ca 1.43 fram i filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=PxTTVn8MarA

Så... Finns det någon här som vet hur i herrans namn jag kan byta skärpedjupet?
Hej
Nu filmar jag ju inte med min systemkamera, men skärpedjupet bestäms av vilken bländaröppning du väljer. Välj en liten bländaröppning så bör du få större djup (dvs större f 1/tal).

/Roger
 

LasseL

Aktiv medlem
Nu har jag hittat inställningarna, men sker detta alltså helt manuellt? Förval för bländare och tid, finns inte det?

Jag kan alltså med skruven vid avtryckaren ändra, och på den stora på baksidan.
 

Sauron

Aktiv medlem
Nu har jag hittat inställningarna, men sker detta alltså helt manuellt? Förval för bländare och tid, finns inte det?
Hej
Jag kan inte filma med min systemkamera (Nikon D80) så jag "kan" egentligen inte detta. Vad jag skulle tro är att du helst bör ställa in bländaren manuellt för att inte kameran automatiskt skall ändra bländaren under scenen (det kanske den inte gör ändå, det vet jag inte). Jag tror att det skulle upplevas som märkligt av den som tittar på filmen om bländaren ändrades under scenen, såvida man inte är ute efter en speciell effekt som just kräver det, och då lär man ju göra det manuellt ändå.

Finns det någon Canonkunnig som vet?

Jag skulle i alla fall ställa in bländaren manuellt om jag skulle filma, och då välja en bländare som gav rätt skärpedjup.


/Roger
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Ställ alltid in allt manuellt.

Slutaren ska vara ungefär dubbelt så snabb som antalet bilder per sekund. Så med 25 bilder per sekund (1/25) så använd slutartiden 1/50. Detta för att det ska bli mjukt och inte ryckigt.

Ställ in bländaren efter som du vill ha den och justera ISO om du behöver högre känslighet.

Rörliga motiv är kluriga. Till många saker fungerar en vanlig videokamera betydligt mer smidigt. När man använder en systemkamera är det för det mesta färgerna, objektivens karakteristik och den filmiska känslan av kort skärpedjup man vill åt.
 

Tell

Aktiv medlem
Ställ alltid in allt manuellt.

Slutaren ska vara ungefär dubbelt så snabb som antalet bilder per sekund. Så med 25 bilder per sekund (1/25) så använd slutartiden 1/50. Detta för att det ska bli mjukt och inte ryckigt.

Ställ in bländaren efter som du vill ha den och justera ISO om du behöver högre känslighet.

Rörliga motiv är kluriga. Till många saker fungerar en vanlig videokamera betydligt mer smidigt. När man använder en systemkamera är det för det mesta färgerna, objektivens karakteristik och den filmiska känslan av kort skärpedjup man vill åt.
Om du ger förslag på att han alltid ska köra 1/50s bör du tipsa honom om att skaffa sig ND-filter också, annars kommer han alltid vara tvungen att ha oändligt skärpedjup sålänge det finns hyfsat mycket ljus i bilden.
Men det är ju ett bra tips iaf, alldeles för många som missar att slutartiden gör grymt mycket för känslan när man filmar.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
@Lasse: På samma sätt som annars. Tror säkert 60d har en dedikerad ISO knapp som du trycker på och bläddrar igenom de olika alternativen på slutarhjulet.

@Gustav: Ja absolut! ND filter är ett måste om man vill ha friheten att ha kort skärpedjup i alla lägen! :)
 

LasseL

Aktiv medlem
På min kamera är default autoiso, och sen hittar jag inte inställningen för manuell ISO. Det går inte att göra som när man fotar stillbild. (Såvida jag inte har fått något helt om bakfoten vill säga)
 

noyfb

Aktiv medlem
Jag filmar en del med min 600D och kan bara skriva under på alla föregående talare - allt sätter du manuellt och om du är seriös så är det ett ND-filter som gäller för att kunna hålla 1/50 även i ljusa miljöer.
På min 600D ändrar jag ISO precis som vid foto.

Om du fotat i 15 år borde du ha stenkoll på skärpedjup. Fungerar ju likadant i video. Skillnaden är väl att du oftast behöver ha en mindre bländare med rörliga objekt för att få större skärpedjup - finns ingen kontinuerlig AF på 60D. :-(
Sätt f/8 och fokusera på hyperfocalen. :)
 

LasseL

Aktiv medlem
Om du fotat i 15 år borde du ha stenkoll på skärpedjup. Fungerar ju likadant i video. Skillnaden är väl att du oftast behöver ha en mindre bländare med rörliga objekt för att få större skärpedjup - finns ingen kontinuerlig AF på 60D. :-(
Sätt f/8 och fokusera på hyperfocalen. :)[/QUOTE]

Jag har stenkoll på skärpedjup, min fråga rörde uteslutande hur inställningen i kameran hur går till. Ska det vara likadant som med stillbildsfoto är det något fel på min kamera.
 

noyfb

Aktiv medlem
Jag har stenkoll på skärpedjup, min fråga rörde uteslutande hur inställningen i kameran hur går till. Ska det vara likadant som med stillbildsfoto är det något fel på min kamera.
Sorry. Ville inte låta dryg. Vi får vänta på en 60D ägare om det inte står i manualen.
F'resten, om Magic Lantern funkar på 60D så kan man ställa ISO i ML menyn.
 

andola

Aktiv medlem
Det står på sidan 174 i manualen. Om du inte har den så är det så här: Ställ in kameran för filmning. Välj Videoexp.= Manuell i menyn längst till vänster. Sedan är det bara att ställa in slutartid med främre hjulet, bländare med bakre samt ISO med med knappen vid toppdisplayen+främre hjulet.

Anders
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack!
För det första måste jag säga att den manualen har inte jag.
Kom kanske bara på skiva o skivan har jag nog inte packat upp... my bad

Man måste alltså ställa bländare & tid innan man slår på liveview.
Jag försökte styra under liveview o under filmning med förhoppning att se resultatet direkt på skärmen.
 

Bertils

Medlem
Ställ alltid in allt manuellt.

Slutaren ska vara ungefär dubbelt så snabb som antalet bilder per sekund. Så med 25 bilder per sekund (1/25) så använd slutartiden 1/50. Detta för att det ska bli mjukt och inte ryckigt.

Hej Sven,

Är det viktigt att det är dubbelt upp eller är det en jämn multipel som är viktig för att undvika ryckighet? Varför blir det ryckigare med en snabbare slutartid?

Vetgirig Bertil
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ställ alltid in allt manuellt.

Slutaren ska vara ungefär dubbelt så snabb som antalet bilder per sekund. Så med 25 bilder per sekund (1/25) så använd slutartiden 1/50. Detta för att det ska bli mjukt och inte ryckigt.

Hej Sven,

Är det viktigt att det är dubbelt upp eller är det en jämn multipel som är viktig för att undvika ryckighet? Varför blir det ryckigare med en snabbare slutartid?

Vetgirig Bertil
Är ingen filmare, men logiken säger mig att vid 25 bilder/s och slutartid på 1/50s så uppfattas bilderna som rörelse och se flesta rörelser i stillbild blir suddiga vid 1/50s varav man får denna klassiska filmkänsla. En film på 25fps och slutartider på 1/1000s måste kännas ganska hackigt.
Är man van vid sån film så är självfallet filmer i 60fps och snabba slutartider ovant. Lika ovant för dom som tittat på tjocktv hela sitt liv och sedan köper en full hd led tv och tittar på en full hd film.
 

trax

Aktiv medlem
På min kamera är default autoiso, och sen hittar jag inte inställningen för manuell ISO. Det går inte att göra som när man fotar stillbild. (Såvida jag inte har fått något helt om bakfoten vill säga)
Märkligt?
Det enda som framkallar samma syntom är om magic lantern är installerad och man använder ett sd kort ej ML preparerad. Fotografering funkar som vanligt men inte video.
Har du haft det installerad eller köpt kameran beg?
 
ANNONS