Annons

Bilden ändrar färg vid uppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

elinelvesten

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga angående uppladdning av bilder.

Jag skulle lägga upp en bild på internet men när den laddats upp så hade den ändrat färg. Kan detta bero på att jag ändrat storleken på bilden eller måste jag spara den på något speciellt sätt? Detta händer endast ibland och jag vet inte vad det beror på.

Mvh,
EE
 

Przemek

Aktiv medlem
Kolla om du har "Adobe RGB" inställt som färgrymd på kameran, om ja så ställ om till "sRGB", borde lösa problemet.

Testa att konvertera bildens färgrymd till sRGB med något program.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga angående uppladdning av bilder.

Jag skulle lägga upp en bild på internet men när den laddats upp så hade den ändrat färg. Kan detta bero på att jag ändrat storleken på bilden eller måste jag spara den på något speciellt sätt? Detta händer endast ibland och jag vet inte vad det beror på.

Mvh,
EE
Om du konverterar till sRGB, vilket du bör göra, så måste din skärm ha samma färgomfång som sRGB har för att du ska se samma bild på din skärm. Det gäller åtminstone om du använder de flesta webbläsare.

Stefan
 

Tell

Aktiv medlem
Man måste se till att webläsaren har färghantering på att det ska se rätt ut också. Men vissa ställen (typ facebook) klarar inte av sånt ändå, så då blir bilderna fel vad man än gör.
Jag förstår mig fortfarande inte på hur den där skiten med färgprofiler funkar (även fast jag har frågat här, men aldrig fått några vettiga svar). Önskar man bara kunde stänga av det på nåt höger så det ser likadant ut överallt..
 

stefohl

Aktiv medlem
Man måste se till att webläsaren har färghantering på att det ska se rätt ut också. Men vissa ställen (typ facebook) klarar inte av sånt ändå, så då blir bilderna fel vad man än gör.
Jag förstår mig fortfarande inte på hur den där skiten med färgprofiler funkar (även fast jag har frågat här, men aldrig fått några vettiga svar). Önskar man bara kunde stänga av det på nåt höger så det ser likadant ut överallt..
Om du stänger av det skulle det verkligen förorsaka att det såg olika ut på olika ställen. Du kan läsa en serie artiklar om färghantering här på Fotosidan som jag skrivit. Serien börjar bli rätt gammal nu, men det är inte så mycket nytt som skett.

http://www.fotosidan.se/cldoc/farghantering-del-1-av-4.htm

MVH/Stefan
www.profiler.nu
 

Tell

Aktiv medlem
Om du stänger av det skulle det verkligen förorsaka att det såg olika ut på olika ställen. Du kan läsa en serie artiklar om färghantering här på Fotosidan som jag skrivit. Serien börjar bli rätt gammal nu, men det är inte så mycket nytt som skett.

http://www.fotosidan.se/cldoc/farghantering-del-1-av-4.htm

MVH/Stefan
www.profiler.nu
När jag tar in en bild i ACR så ser den ut på ett visst sätt, när jag sen tar in den i ps så ändrar den sig liiite, o så när jag kör proof colors så ändrar den sig ganska mycket mer, när jag sparar ut den för webben så ändrar den sig liiite, o när jag visar den för andra så ser den ut som utan proof colors, eftersom dom flesta inte har färghantering på i sin webläsare. Om det skulle köras med samma färgprofil överallt så skulle det ju vara NOLL problem. O så som sagt, när jag tankar upp bilder till facebook så försvinner färgprofilen helt o färgerna blir inte ens bra för mig som har färghantering på i min webläsare.
Så förklara på vilket sätt det här skulle vara bra? O nej, länken funkar inte eftersom man måste betala för att kunna läsa.
 

stefohl

Aktiv medlem
När jag tar in en bild i ACR så ser den ut på ett visst sätt, när jag sen tar in den i ps så ändrar den sig liiite, o så när jag kör proof colors så ändrar den sig ganska mycket mer, när jag sparar ut den för webben så ändrar den sig liiite, o när jag visar den för andra så ser den ut som utan proof colors, eftersom dom flesta inte har färghantering på i sin webläsare. Om det skulle köras med samma färgprofil överallt så skulle det ju vara NOLL problem. O så som sagt, när jag tankar upp bilder till facebook så försvinner färgprofilen helt o färgerna blir inte ens bra för mig som har färghantering på i min webläsare.
Så förklara på vilket sätt det här skulle vara bra? O nej, länken funkar inte eftersom man måste betala för att kunna läsa.
Svårt att svara kort på något som krävde 4 artiklar på cirka 6000 tecken vardera för att reda ut. Men om du har de problemen som du beskriver har du sannolikt inte ställt in dina färgprofiler korrekt.

Finns en del intressanta böcker som beskriver hur du ska göra. Men de kostar ju också en del.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Men för att komplettera svaret lite mera så skulle det verkligen inte se ut på samma sätt överallt, eftersom olika skärmar har mycket, mycket olika färgåtergivingar. Du kan se till att du själv får allt att se likadant ut i din dator, men när du skickar ut den på webben kommer färgerna se olika ut för olika betraktare. Eftersom vi inte har en vettig färghantering i många webbläsare är det inget som vi kan göra åt detta. Hade vi det, alltså mera färghantering, mera profiler, så skulle problemet vara löst.

Stefan
 

Tell

Aktiv medlem
Men alltså, eftersom dom inte har färghantering på alls så kommer ju bilderna se ÄNNU mera fel ut än om dom hade färghantering på. Alltså vore det ju vettigare om det såg hyfsat rätt ut redan utan färghantering. Eller har jag fel?
 

stefohl

Aktiv medlem
Men alltså, eftersom dom inte har färghantering på alls så kommer ju bilderna se ÄNNU mera fel ut än om dom hade färghantering på. Alltså vore det ju vettigare om det såg hyfsat rätt ut redan utan färghantering. Eller har jag fel?
Ja, om du har en färgprofil i din bild du lägger upp på nätet kommer den användas av de program som kan hantera detta och korrigera färgåtergivningen på bästa sätt. Men de program som inte har det kommer bara att ignorera den profilen. Din bild kommer se exakt likadan ut vare sig du har en profil i den eller inte.

Bästa lösningen idag är att konvertera alla bilder som ska publiceras på webben till färgrymden sRGB. För det som har webbläsare utan färghantering och använder en rätt normal skärm kommer färgerna då oftast se rätt bra ut. För de som har en skärm med stort färgomfång kommer färgerna se överdrivet mättade ut. Men de som har en sådan skärm använder antagligen webbläsare som Firefox som har en vettig färghantering.

Stefan
 

Tell

Aktiv medlem
Fast jag kör ju "save for web" i photoshop med alla mina bilder, o har klickat i "convert to srgb" o ändå så blir allt fel. För övrigt visar även picasa olika också, även om jag har färghantering på där eller inte. O då är alltså aaaallt srgb. Skulle gärna säga att det är jag som antagligen gör fel, men ser inte riktigt vad för fel det skulle kunna vara...
 

stefohl

Aktiv medlem
Fast jag kör ju "save for web" i photoshop med alla mina bilder, o har klickat i "convert to srgb" o ändå så blir allt fel. För övrigt visar även picasa olika också, även om jag har färghantering på där eller inte. O då är alltså aaaallt srgb. Skulle gärna säga att det är jag som antagligen gör fel, men ser inte riktigt vad för fel det skulle kunna vara...
För att det ska se rätt ut måste då din skärm antingen ha en korrekt profil eller råka ha ett färgomfång som motsvarar det som sRGB har. Många verkar tro att skärmar har det färgomfånget, men det är bara ett genomsnitt av normala skärmar som visar färger så. Variationen är stor.

Har du gjort en skärmprofil till din skärm? Om inte, börja där. Utan att ha profilerat skärmen är alla andra ändringar rätt svåra att få ordning på.

Stefan
 

Tell

Aktiv medlem
För att det ska se rätt ut måste då din skärm antingen ha en korrekt profil eller råka ha ett färgomfång som motsvarar det som sRGB har. Många verkar tro att skärmar har det färgomfånget, men det är bara ett genomsnitt av normala skärmar som visar färger så. Variationen är stor.

Har du gjort en skärmprofil till din skärm? Om inte, börja där. Utan att ha profilerat skärmen är alla andra ändringar rätt svåra att få ordning på.

Stefan
Jorå, jag har en färgprofil på skärmen, så det jag ser på min skärm är så rätt som det ska vara. Det ser för övrigt ganska så likadant ut på min iPhone4, så det är ju najs. Men jag vill ju att det ska se rätt ut även för dom utan färghantering på i deras webläsare. O så vill jag såklart att det ska se likadant ut i hela arbetskedjan också..
 

stefohl

Aktiv medlem
Jorå, jag har en färgprofil på skärmen, så det jag ser på min skärm är så rätt som det ska vara. Det ser för övrigt ganska så likadant ut på min iPhone4, så det är ju najs. Men jag vill ju att det ska se rätt ut även för dom utan färghantering på i deras webläsare. O så vill jag såklart att det ska se likadant ut i hela arbetskedjan också..
Men har du använt en skärmkalibrator för att få fram färgprofilen? De profiler som tillverkaren skickar med har inte så mycket med verkligheten att göra.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Har du en skärm som är bättre än genomsnittet så ställ in sRGB som profil för den, kan funka.
Det är ungefär som att säga till en snickare, har du inte en tumstock, ta en planka som ser ut att vara en meter lång och använd den. Har du tur så kan den vara exakt en meter. Sannolikheten är rätt liten.

Stefan
 

Tell

Aktiv medlem
Hm, jag har iaf undersökt runt lite med en bild på lite olika datorer o webläsare o sådär. En bild jag haft i Photoshop som jag har arbetat med "Proof Color" igång med "Monitor RGB" och sen sparat ut med Save for Web med "Convert to sRGB" ikryssat. Bilden ser faktiskt rätt ut precis överallt oavsett om färghanteringen är igång eller inte (fast jag var tvungen att göra nån snabb kalibrering med hjäp av windows egna ingyggda, alltså egentligen mest satt gamman rätt, så jag faktiskt kunde jämföra). Så man verkar faktiskt inte behöva någon färghantering på för att en sRGB-bild ska visas rätt, så det är ju faktiskt trevligt imo. Så ursäkta om jag krånglat med nåt som egentligen inte var fel. O tack Stefan för att du hade tålamod ändå, kände mig rätt vresig. :)

MEN, det är egentligen en grej som fortfarande är fel, o det är Facebook. Den verkar köra nån slags tvärtom-grej. Om jag tar den bilden som såg rätt ut överallt (alltså oavsett om färghanteringen var på eller inte osv) o tankar upp på fejjan så lägger fejjan på nån slags färggrej, så då ser bilden rätt ut om man INTE har färghantering på.
Slår man igång det så blir bilden som att jag har stängt av "Proof Color" i Photoshop, alltså får den sämre svärta o liiite annorlunda färger. Ska jag få den att se rätt ut med färghanteringen på så måste jag köra en "Assign Profile" i Photoshop o lägga på min "Monitor RGB" o sen tanka upp. Men då kommer dom som kör utan färghantering istället få jättemycket svärta i bilderna istället.

Det här är ju faktiskt ganska väldigt irreterande, speciellt eftersom det BARA är på facebook som det blir fel. Så kan jag göra nåt själv, eller ska jag tanka upp bilden så den är anpassad efter folk som har färghantering på eller så den är anpassad efter folk som har färghanteringen av?

Edit: Hittade att facebook tydligen kör nån egen variant av sRGB som nån tydligen ville kalla för TinysRGB, typ för att dom ville spara plats. Kan det vara det som knasar till det? Typ att dom utan färghantering bara läser bilden som vanligt, medans dom med färghantering inte vet vad dom ska göra, så det blir fel?
https://www.facebook.com/notes/facebook-engineering/under-the-hood-improving-facebook-photos/10150630639853920
 

AFJ

Aktiv medlem
Bilden ser faktiskt rätt ut precis överallt oavsett om färghanteringen är igång eller inte (fast jag var tvungen att göra nån snabb kalibrering med hjäp av windows egna ingyggda, alltså egentligen mest satt gamman rätt, så jag faktiskt kunde jämföra). Så man verkar faktiskt inte behöva någon färghantering på för att en sRGB-bild ska visas rätt, så det är ju faktiskt trevligt imo.
Jag tror du har dragit fel slutsatser men bra att du är nöjd! :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Hm, hur menar du då? Att jag egentligen inte har allting rätt nu heller? :\
Ja jag tror inte du har allting rätt.

Om du inte profilerar din skärm så kommer bilderna i och för sig se lika ut i dina program men de kommer aldrig vara rätt.

Om du profilerar din skärm kommer bilderna se rätt ut i de program som respekterar profilen men se fel ut i de program som struntar i profilen.

Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du har gjort men när du säger att allting funkar utan att du använder profiler så blir jag lite misstänksam.
 
ANNONS