Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämpligt objektiv för inredningsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mKarusell

Medlem
Hej!
Jag äger bl.a. en Canon 5d mk II och är lite på jakt efter ett vidvinkelobjektiv som lämpar sig bra för inomhusfotografering av inredning /inomhusmiljöer (tänk "mäklarbilder")
Hade ju jättegärna satsat på någon tjusig ur Canons L-serie men som det ser ut just nu säger plånboken ifrån och jag behöver något att använda tills vidare.

Jag tror att jag föredrar ett fast, vet inte riktigt, men har vid zoom inget behov av att det ska nå upp till brännvidd över 50mm. För bilder på "detaljer" (möbler/ dekoration) har jag Canons 50mm f 1.4 och det räcker ju långt men som sagt, att ju fånga miljöerna går inte riktigt så bra som jag vill.

Jag har kikat på en hel del +-20mm, kollat recensioner osv, men inte riktigt sett hur det blir för just det jag är intresserad av att fota främst.

Jag skulle väl säga att budgeten ligger på max 6 000. Hade varit supersnällt om någon som har lite mer erfarenhet inom just det här området kan ge mig en hjälpande hand :)
Vad som är bäst och mest prisvärt helt enkelt.

Har ni exempelbilder från egna ergarenheter får ni gärna bifoga / länka! :)
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag tror att Canon EF 17-40/4L USM kan vara något.

Med canons cashback så kommer du nog rätt nära din budget.
Det är bra med zoom för det ger dig lite frihet att komponera utan att behöva flytta kameran.
Jag tycker inte att man behöver kortare brännvidd är 17mm, för det är redan extremt kort för interiör, man ska helst inte gå under 20mm och allra helst hålla sig på 24mm eller över.

Du kan även kolla på Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM och Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF.

Själv kör jag med ett 24-70/2,8 objektiv för interiör och inredning och det funkar kanon.
 

mKarusell

Medlem
Hej!
Ja, jag kikade lite på den (17-40), men med rötterna i fotografi med mycket oskärpa kändes det så trist med f 4, fast egentligen spelar det väl ingen roll här va? Jag lär ju inte vilja ha speciellt mycket oskärpa för just detta ändamål ändå.

Den känns ju ändå väldigt billig för att vara ur L-serien så det tåls absolut att tänka på! Överlag känns det också som, som du säger att 17 räcker gott och väl och att gå ner till 10 blir lite väl vidviklat och jag är tyvärr lite skeptisk till Sigma. Tamron har jag ingen erfarenhet av alls.

På vilket sätt fotar du inredning? Arbetar du med det?
Jag är lite nyfiken gällande om det i "mäklar-situationerna" används extra belysning och så, utöver rummets egna ljus. Jag kommer fotografera lite inredda miljöer nämligen och vill ju förstås att det ska se så proffsigt och säljande ut som möjligt och eftersom att det inte riktigt är mitt "område" än så har jag inte så bra koll. Tips uppskattas :)
 

hw-tph

Aktiv medlem
Ett 17-40 borde duga alldeles utmärkt. Största bländare om f/4 kommer i de lägen du beskrivit antagligen inte göra någon som helst skillnad då jag antar att du kommer fota nedbländat, på stativ och med långa slutartider för att få skärpa i hela bilden och det där hemtrevliga naturliga ljuset.

Man kan komma väldigt långt med att trixa lite med naturligt ljus i form av fönster och gardiner, men man kan ofta "fuska" genom ställa undan en golvlampa bakom ett hörn eller så för att lyfta upp mörkare partier. Självklart kan du också komma att behöva använda en eller flera blixtar, men för inredning klarar man sig förvånansvärt långt utan.
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Du kan även kolla på Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM och Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF.
Passar ej på 5D Mark II.

On topic så tror jag också att 17-40 4L vore ett bra alternativ. Mäklarfoto tas ju varken handhållet eller på maxbländare, även om undantag finns (som t.ex. detaljfoton) vilket gör att det inte spelar så stor roll i frågan. Just den gluggen är riktigt högpresterande på f/7.1-f/10 och kan rekommenderas!
 

mKarusell

Medlem
Tack för hjälpen hörrni! NU har jag faktiskt inhandlat 17-40-objektivet! Bara hunnit testa det som hastigast men gjorde små glädjetjut efter varje bild ungefär haha. Väldigt fint och bra och trevligt. Testfotona skedde i en bar och jag jämförde med mitt 50mm, skillnaden är ju enooorm (förstås). Superkul!
 

Heikkinen

Aktiv medlem
Tack för hjälpen hörrni! NU har jag faktiskt inhandlat 17-40-objektivet! Bara hunnit testa det som hastigast men gjorde små glädjetjut efter varje bild ungefär haha. Väldigt fint och bra och trevligt. Testfotona skedde i en bar och jag jämförde med mitt 50mm, skillnaden är ju enooorm (förstås). Superkul!
Trevligt att du blev så nöjd, det är verkligen ett kanonobjektiv. Det funkar även superbra till andra foton än inredningsbilder ;)
 
ANNONS