Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Men var hamnar vi då i prishierarkin hamnar man då. Blir rätt snäva gränsdragningar. men om ex D7100 efter några månader landar på ca 9000 kr så kanske man kan ta 13000 kr för en D400
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Men var hamnar vi då i prishierarkin hamnar man då. Blir rätt snäva gränsdragningar. men om ex D7100 efter några månader landar på ca 9000 kr så kanske man kan ta 13000 kr för en D400
Låter väl rätt rimligt. Intropris sisådär 13990, kanske rent av mer. 7D klockar ju in på ca 12 nu trots aktningsvärd ålder.

En D400 kommer ju vara klart "bättre" än D600 i vissa specifika avseenden (fps, bättre spridning på AF-sensorer, AF-ON mm), så jag tror inte Nikon drar sig för att ta betalt. De siktar ju med en sådan kamera på användarna som suktar efter D4, eller vill komplettera sin D800 med en "D4-light", typ.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men var hamnar vi då i prishierarkin hamnar man då. Blir rätt snäva gränsdragningar. men om ex D7100 efter några månader landar på ca 9000 kr så kanske man kan ta 13000 kr för en D400
Då Nikon nu saknar en snabb DX sportkamera med hög bps och en dedicerad AF processor mm så skulle jag tro att det inte vore osannolikt att en D400/9000 skulle hamna i en prisklass som en D4 light - 15-20.000:- - men vad vet jag. Bildkvalitet i all ära men för vissa skulle säkert sportprestanda vara viktigare. Ta t ex valet mellan 400/2,8 och 300/2,8 - en avsevärd skillnad i pris och vikt - här skulle en D400/9000 som fungerade som en D4 med DX sensor ha en plats. Flera fotografer var lite bekymrade då D3 ersatte D2x (även kanske D2H) p g a att brännviddsförlängningen försvann. D7100 skiljer en del i hanteringen från D4. D3 och D300 var väldigt snarlika i hanteringen för att underlätta att ha D300 som andrakamera.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Då Nikon nu saknar en snabb DX sportkamera med hög bps och en dedicerad AF processor mm så skulle jag tro att det inte vore osannolikt att en D400/9000 skulle hamna i en prisklass som en D4 light - 15-20.000:- - men vad vet jag. Bildkvalitet i all ära men för vissa skulle säkert sportprestanda vara viktigare. Ta t ex valet mellan 400/2,8 och 300/2,8 - en avsevärd skillnad i pris och vikt - här skulle en D400/9000 som fungerade som en D4 med DX sensor ha en plats. Flera fotografer var lite bekymrade då D3 ersatte D2x (även kanske D2H) p g a att brännviddsförlängningen försvann. D7100 skiljer en del i hanteringen från D4. D3 och D300 var väldigt snarlika i hanteringen för att underlätta att ha D300 som andrakamera.
Jo det är sant. En DX pro med fullvuxet hus och alla knappar o reglage intakt. Dessutom med riktigt vass af
 

yens

Aktiv medlem
Fast frågan är om de inte dödar efterfrågan på sin egen kamera om de inte lanserar den väldigt snabbt i så fall. Många som har haft D90/D7000/D300/D300s har länge suktat efter en ny kamera och kommer köpa D7100 så fort de kan. Vilket innebär att de inte kommer köpa nästa, åtminstone inte när den är ny och till fullpris. Jag är själv ett bra exempel, hade D400 kommit hade jag köpt den för 14-17.000, men nu kommer jag nog köpa D7100 och kommer D400 om ett halvår så får den vara. Jag tror jag är hyggligt representativ för ganska många potentiella D400-kunder.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast frågan är om de inte dödar efterfrågan på sin egen kamera om de inte lanserar den väldigt snabbt i så fall. Många som har haft D90/D7000/D300/D300s har länge suktat efter en ny kamera och kommer köpa D7100 så fort de kan. Vilket innebär att de inte kommer köpa nästa, åtminstone inte när den är ny och till fullpris. Jag är själv ett bra exempel, hade D400 kommit hade jag köpt den för 14-17.000, men nu kommer jag nog köpa D7100 och kommer D400 om ett halvår så får den vara. Jag tror jag är hyggligt representativ för ganska många potentiella D400-kunder.
Risken är uppenbar. Samtidigt så har D7100 för klen buffert och låg bps i DX för att räcka för många. Om D400/9000 hade kommit för snabbt kunde det möjligen ha påverkat D4 försäljningen - inte som första hus, men kanske som reservhus. Men jag kan instämma i riskerna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är intressant att läsa om ryktena om Canon - där pratas om just en sådan D4 light (i det fallet en D1X light) i form av 7D nark II med högt bps och avancerad AF mm för kanske 15-20.000:-.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kan ju var viss ide med D400 för D4-ägare. En högupplöst DX som dessutom är snabb. D4 har ju inte högsta upplösningen på marknaden
 

Teodorian

Aktiv medlem
Kan ju var viss ide med D400 för D4-ägare. En högupplöst DX som dessutom är snabb. D4 har ju inte högsta upplösningen på marknaden
Jag köpte både D3 och D300 2007. DX och FX kompletterar varandra. En 8-9 bps 16 MP D400 hade jag gärna betalt bra för. Alternativet är att uppföljaren till D800E (eller en D4x) kraftigt förbättras bla ifråga om bps så att man får 6 (FX), 7 (1.2x crop) och 8 bps (DX-läget) med ett nytt AF-system och bättre sökare. Fördelen med en FX-kamera med många MP blir då att man har ett upplevt utökat zoom-omfång med bara ett stegs förlust i bildkvalitet i DX-läget med vinsten av bättre bps, buffert och mindre bildstorlek.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Det verkar som det sitter en SONY Exspeed 3 sensor i D7100..........................
Nej, sensorn i D7100 är en förbättrad variant av den som sitter i D5200.

http://www.pocket-lint.com/news/49979/nikon-d7100-dslr-official-first-impressions-pictures-and-hands-on

"The D7100's sensor itself is the same base as that found in the Nikon D5200 but has been "newly developed" with more advanced, faster circuitry to outperform the mentioned mid-level model. Paired with the Expeed 3 processor and the D7100 can produce images from ISO 100 through to ISO 6400 and also supports Hi1 and Hi2 settings with equivalent values of ISO 12,800 and 25,600 respectively."
 

easyrider

Aktiv medlem
jag som just har beställt en d600. borde jag skicka tillbaka den när den kommer och vänta på denna istället och satsa på något bättre objektiv? vad är den tydligaste fördelen med d600:an jämfört med denna (som verkar ha en hel del fördelar åt andra hållet inklusive priset)

Utan att läst den övriga tråden så kan jag tänka mig att den här kameran med ett beg nikon 17-55mm f:2.8 kan vara en alldeles ypperlig utgångspunkt. Ett beg 17-55mm kan du få för så lite som 6000kr.
 

Przemek

Aktiv medlem
jag som just har beställt en d600. borde jag skicka tillbaka den när den kommer och vänta på denna istället och satsa på något bättre objektiv? vad är den tydligaste fördelen med d600:an jämfört med denna (som verkar ha en hel del fördelar åt andra hållet inklusive priset)
Att skicka tillbaka D600 är ett dåligt beslut. D600:an är en bättre kamera. D600:an är fullformat, och DX kommer aldrig bli FX om man säger så. Med D600 får du mindre brus, bättre dynamiskt omfång, kortare skärpedjup, mera proffskänsla och STÖRRE och TYDLIGARE sökarbild (detta ska INTE underskattas!!!).

Jag har D600:an och älskar den. Skulle ALDRIG byta ut den mot NÅGON DX kamera, oavsett hur fantastisk den må vara.
 

p_stman

Aktiv medlem
Om det nu är "samma" sensor som i d5200 så är det väl en Toshiba va?

har läset en del om problem med "banding" hppas dom har löst det, sen vill i varje fall jag personligen se riktigt bra ISO prestanda i denna.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Mycket tjat om D400, det är inte alls säkert att det dyker upp nån sån alls överhuvudtaget! Angående Canon så finns det många "rykten" ett säger att man ska slå ihop 60D å 7D till en modell, tillbaks till 40D/50D konceptet. D7100 ÄR toppmodellen inom DX Nikon låt oss acceptera det tills någonting kraftfullare verkligen existerar! OM det mot förmodan skulle dyka upp nåt kraftfullare så får den förmodligen ett helt nytt namn D8000 eller D9000........................Nu är jag inte skadeglad åt dom som väntar på något kraftfullare utan hoppas att alla får dom kameror som passar deras behov.
 

aracaboi

Aktiv medlem
Att skicka tillbaka D600 är ett dåligt beslut. D600:an är en bättre kamera. D600:an är fullformat, och DX kommer aldrig bli FX om man säger så. Med D600 får du mindre brus, bättre dynamiskt omfång, kortare skärpedjup, mera proffskänsla och STÖRRE och TYDLIGARE sökarbild (detta ska INTE underskattas!!!).

Jag har D600:an och älskar den. Skulle ALDRIG byta ut den mot NÅGON DX kamera, oavsett hur fantastisk den må vara.
okej tack! precis vad jag ville höra :)
jag har ju inte fått den ännu (kommer idag hoppas jag) men det enda jag egentligen stör mig på på förhand är det där med fokuseringen som sagt + att jag har en del DX-objektiv, annars verkar d600:an nästan oslagbar i prisvärdighet.
 

yens

Aktiv medlem
Det är för övrigt intressant att den svenska Nikon-personen säger att det är ett proffshus osv, medan det på det amerikanska brevet öppnas för en D400. Jag tvivlar personligen på D400 inom överskådlig framtid, med tanke på att D300s var en liten uppdatering från D300 så har de inte kommit med en ordentligt uppdaterad DX-toppkamera på 5,5 år. Och räknar man D300s som en sådan är det fortfarande 3,5 år. Att jämföra med D200-D300-D300s där det var runt två år mellan varje kamera.

Nej, det blir nog en D7100 för mig, och kommer det en D400 i höst får Nikon skylla sig själva eftersom de kunde sålt på mig en 50% dyrare kamera med bättre tajming...
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det är för övrigt intressant att den svenska Nikon-personen säger att det är ett proffshus osv, medan det på det amerikanska brevet öppnas för en D400. Jag tvivlar personligen på D400 inom överskådlig framtid, med tanke på att D300s var en liten uppdatering från D300 så har de inte kommit med en ordentligt uppdaterad DX-toppkamera på 5,5 år. Och räknar man D300s som en sådan är det fortfarande 3,5 år. Att jämföra med D200-D300-D300s där det var runt två år mellan varje kamera.

Nej, det blir nog en D7100 för mig, och kommer det en D400 i höst får Nikon skylla sig själva eftersom de kunde sålt på mig en 50% dyrare kamera med bättre tajming...
På ett sätt är ju specarna lite proffsbetonade. men husets utformning gör det svårt att kalla det för ett proffshus. Saknar ju ex af-on knapp, är lite för litet hus för att jobba helt bekvämt med. En slutare specad för 150000 är också lite klent i mina ögon.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är för övrigt intressant att den svenska Nikon-personen säger att det är ett proffshus osv, medan det på det amerikanska brevet öppnas för en D400. Jag tvivlar personligen på D400 inom överskådlig framtid, med tanke på att D300s var en liten uppdatering från D300 så har de inte kommit med en ordentligt uppdaterad DX-toppkamera på 5,5 år. Och räknar man D300s som en sådan är det fortfarande 3,5 år. Att jämföra med D200-D300-D300s där det var runt två år mellan varje kamera.
Mats Haglund har förtydligat i efterhand att D7100 inte klassas formellt om en professionell kamera och kommer inte att vara godkänd för NPS-programmet.

– Med "pro" menade jag att kameran har många professionella funktioner och även ett väldigt bra AF system.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Man kan ju tänka sig att den sjunker en tusing, femtonhundra kr i pris om tre-fyra månader. Skulle då landa på ca 9000 kr. För de pengarna är det en otroligt bra kamera man får, om den nu lever upp till sina specar.
 

eskil23

Aktiv medlem
På ett sätt är ju specarna lite proffsbetonade. men husets utformning gör det svårt att kalla det för ett proffshus. Saknar ju ex af-on knapp, är lite för litet hus för att jobba helt bekvämt med. En slutare specad för 150000 är också lite klent i mina ögon.
Det beror väl på hur "proffsig" den behöver vara för att räknas som proffskamera. På nikons hemsida står den under produktkategorin "Konsument" (precis som D600).

Jag tror inte att vi kommer att få se fler DX-kameror i produktkategorin "Professionell". Proffs har råd med FX och därför är proffskamerorna FX-kameror. D7100 är nog den proffsigaste kameran med DX-sensor som vi kommer att få se tills det eventuellt dyker upp en D7200 om ett par år.
 
ANNONS