Annons

Redigering - iMac eller extern skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiafii

Medlem
Jag skulle behöva lite tips och råd.

Jag sitter på en gammal Macbook pro 15" och ska i slutet av året köpa mig något nytt. Är det smartast att köpa typ en iMac, eller ska man köpa typ en mac mini och sen en extern skärm? Och i så fall vad rekommenderar ni för skärm? Jag sitter mest och redigerar bilder på datan.
Budget kring 10.000-15.000.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!
 

Falumas

Aktiv medlem
Med den budgeten får du bättre skärm med en extern och en mac-mini. Tänk dock på att både iMac och Mac-mini kör med lågenergiprocessorer som inte är jättesnabba Mac mini har till och med en laptop-processor.

/Karl
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite tips och råd.

Jag sitter på en gammal Macbook pro 15" och ska i slutet av året köpa mig något nytt. Är det smartast att köpa typ en iMac, eller ska man köpa typ en mac mini och sen en extern skärm? Och i så fall vad rekommenderar ni för skärm? Jag sitter mest och redigerar bilder på datan.
Budget kring 10.000-15.000.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!
Måste det vara mac då?
För de pengarna kan du få en duktigt snabb PC, troligtvis dubbelt så snabb än allt vad mac heter...
 

ZinneD

Aktiv medlem
Måste det vara mac då?
För de pengarna kan du få en duktigt snabb PC, troligtvis dubbelt så snabb än allt vad mac heter...
...och få dras med Windows.

Fördelen med iMac, utöver riktigt bra prestanda och OS X, är att du får en ruggigt bra IPS-skärm "på köpet". Det får du inte till en PC utan att hosta upp likvärdiga pengar.

Rekommendationen från mig hade varit att du satsar på en begagnad iMac av förra eller senaste generationen alternativt köper en ny eller begagnad Mac Mini av senaste modell och att du köper till en Apple Thunderbolt Display. I båda dessa fall landar du på en totalsumma mellan 10' och 15'.
 

Falumas

Aktiv medlem
...och få dras med Windows.

Fördelen med iMac, utöver riktigt bra prestanda och OS X, är att du får en ruggigt bra IPS-skärm "på köpet". Det får du inte till en PC utan att hosta upp likvärdiga pengar.

Rekommendationen från mig hade varit att du satsar på en begagnad iMac av förra eller senaste generationen alternativt köper en ny eller begagnad Mac Mini av senaste modell och att du köper till en Apple Thunderbolt Display. I båda dessa fall landar du på en totalsumma mellan 10' och 15'.
iMac-skärmen är inte ruggigt bra, den är medioker (för att vara en IPS-skärm) med otroligt kassa inställningsmöjligheter.

/Karl
 

Maxe

Aktiv medlem
...och få dras med Windows.

Fördelen med iMac, utöver riktigt bra prestanda och OS X, är att du får en ruggigt bra IPS-skärm "på köpet". Det får du inte till en PC utan att hosta upp likvärdiga pengar.

Rekommendationen från mig hade varit att du satsar på en begagnad iMac av förra eller senaste generationen alternativt köper en ny eller begagnad Mac Mini av senaste modell och att du köper till en Apple Thunderbolt Display. I båda dessa fall landar du på en totalsumma mellan 10' och 15'.
Ruggigt bra skärm är väl att ta i. Skall du jobba mot webb så är den helt till fylles, har du andra krav så rekommenderar jag en bättre skärm som har god teckning mot AdobeRGB.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.265508/vi-har-testat-nya-macarna

Här finns lita att läsa om skärmarna på en tidigare generation av iMacskärmar.
 

Photosession

Aktiv medlem
iMac-skärmen är inte ruggigt bra, den är medioker (för att vara en IPS-skärm) med otroligt kassa inställningsmöjligheter.

/Karl
Detta är ju också en sanning om vi ser på windowssidan eller hur!
I alla fall när vi snackar om standardskärmar som följer med vid köpet vilket iMac och dess skärm måste klassas som.

Är ju faktiskt så att windowssidan inte bara är guld och gröna skogar och enastående på alla sätt och vis även om många försöker framställa det så.

Bägge systemen har för och nackdelar vilket vi säkert kan enas om.

Sen är jag inte helt säker på att tipset med Apples Thunderbolt display är det bästa. Finns säkert andra skärmar med likvärdiga prestanda eller kanske bättre för samma pengar.
 

ZinneD

Aktiv medlem
iMac-skärmen är inte ruggigt bra, den är medioker (för att vara en IPS-skärm) med otroligt kassa inställningsmöjligheter.

/Karl
Den är riktigt bra, givetvis ingen skärm som är i absolut högsta toppklass men sådana skärmar är heller inga som är aktuella då det handlar om oerhört mycket mer pengar. Nu talar vi om konsumentledet och där är iMac'ens skärm ruggigt bra.


Ruggigt bra skärm är väl att ta i. Skall du jobba mot webb så är den helt till fylles, har du andra krav så rekommenderar jag en bättre skärm som har god teckning mot AdobeRGB.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.265508/vi-har-testat-nya-macarna

Här finns lita att läsa om skärmarna på en tidigare generation av iMacskärmar.
Först och främst så länkar du till en fyra år gammal artikel för en generation av iMac som också är just fyra år gammal. Dagens iMac har ännu bättre skärm.

För övrigt så ger jag absolut ingenting för MacWorld och deras analyser, det är enligt mig en blaska. Jag skulle i så fall lägga mer vikt på analysen på nedanstående länk.

http://www.99mac.se/artikel/3469-analys-av-skarmpanelerna-i-nya-imac
 

Falumas

Aktiv medlem
Den är riktigt bra, givetvis ingen skärm som är i absolut högsta toppklass men sådana skärmar är heller inga som är aktuella då det handlar om oerhört mycket mer pengar. Nu talar vi om konsumentledet och där är iMac'ens skärm ruggigt bra.
Jag skrev för att vara IPS-skärm, en DELL u2713h för 5138kr (dagsvärde från prisjakt) springer cirklar runt en iMac-skärm i alla hänseenden. Jag anser att den skärmen i alldra högsta grad är i kosnumentledet.

/Karl
 

Przemek

Aktiv medlem
...och få dras med Windows.

Fördelen med iMac, utöver riktigt bra prestanda och OS X, är att du får en ruggigt bra IPS-skärm "på köpet". Det får du inte till en PC utan att hosta upp likvärdiga pengar.

Rekommendationen från mig hade varit att du satsar på en begagnad iMac av förra eller senaste generationen alternativt köper en ny eller begagnad Mac Mini av senaste modell och att du köper till en Apple Thunderbolt Display. I båda dessa fall landar du på en totalsumma mellan 10' och 15'.
Ruggigt bra?
Nä, skulle inte tro det. Visst är den OK men inte mer. När man vill hårdvarukalibrera skärmen i en iMac för 18000 kr så går det inte, till skillnad från en Dell U2713H för 6000kr. Förresten, kan man få en imac med en 30" skärm? Nej.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag hade en PC med en skärm för kr 6.000,- för 3 år sedan och bytte till en stationär iMac med 27 tums skärm. Den har ingen låda utan allt finns i skärmen.

Det var som en ny värld! Den är snabb och stabil. Och så behöver jag för närvarande inte något virusprogram.
Skärmen går lätt att ställa in och färgerna stämmer bra överens med min Epson R3000.
Skärmen är så skarp, så jag trodde att jag hade fått en ny kamera.
De nya bärbara Mac har till och med den nya Retinaskärmen som är helt fantastisk.
Att köra bildspel från en Mac är mycket enkelt.
Men på Scandinavian Photo har man sagt att det finns bättre skärmar än den Mac har, men då får man betala omkring kr 20.000,- och en sådan kan man ju koppla till den befintliga Mac om man har råd och behov av en sådan.
Och så kan man koppla en Apple-TV-box till sin TV och då kan man trådlöst föra över bestämda mappar från Mac-datorn till TV. Kvaliteten på TV:n blir bättre än om jag kör bilder på TV:n från ett USB-minne.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade en PC med en skärm för kr 6.000,- för 3 år sedan och bytte till en stationär iMac med 27 tums skärm. Den har ingen låda utan allt finns i skärmen.

Det var som en ny värld! Den är snabb och stabil. Och så behöver jag för närvarande inte något virusprogram.
Skärmen går lätt att ställa in och färgerna stämmer bra överens med min Epson R3000.
Skärmen är så skarp, så jag trodde att jag hade fått en ny kamera.
De nya bärbara Mac har till och med den nya Retinaskärmen som är helt fantastisk.
Att köra bildspel från en Mac är mycket enkelt.
Men på Scandinavian Photo har man sagt att det finns bättre skärmar än den Mac har, men då får man betala omkring kr 20.000,- och en sådan kan man ju koppla till den befintliga Mac om man har råd och behov av en sådan.
Och så kan man koppla en Apple-TV-box till sin TV och då kan man trådlöst föra över bestämda mappar från Mac-datorn till TV. Kvaliteten på TV:n blir bättre än om jag kör bilder på TV:n från ett USB-minne.
Bytte du från en TN-skärm till en IPS-skärm (vilket iMac-skärmen är) så förstår jag att du upplevde det du gjorde. Skillnaderna mellan en iMac-skärm och t.ex. en Dell u2713h är inte lika stora som mellan en TN och en iMac-skärm, men dom är klart märkbara. Du kanske skulle uppleva att du återigen fick en ny kamera. :)

Retinaskärmarna klarar bara något mer än sRGB och är inte speciellt bra fotoredigeringsskärmar om man siktar på tryck.

/Karl
 

reboot81

Aktiv medlem
Ruggigt bra?
Nä, skulle inte tro det. Visst är den OK men inte mer. När man vill hårdvarukalibrera skärmen i en iMac för 18000 kr så går det inte, till skillnad från en Dell U2713H för 6000kr. Förresten, kan man få en imac med en 30" skärm? Nej.
Nej den finns bara i 21,5" och 27" storlek.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite tips och råd.
Jag sitter på en gammal Macbook pro 15" och ska i slutet av året köpa mig något nytt. Är det smartast att köpa typ en iMac, eller ska man köpa typ en mac mini och sen en extern skärm? Och i så fall vad rekommenderar ni för skärm? Jag sitter mest och redigerar bilder på datan.
Budget kring 10.000-15.000...
-Vad skall du använda datorn till? Främst bildredigering? Stora bildfiler, Photoshop med många lager? Hur upplever du din nuvarande dator? Årsmodell? Har du extern skärm till den idag? Är det främst en större skärm du är ute efter? Ämnar du profilera skärmen? Hur viktigt är portabiliteten? iMac är kass ur transportsynpunkt...

Självklart är Dell U2713H en fin skärm, men det är fullt fungerande med en iMac tills man stöter på kravet med absolut 100% korrekta färger.

Är det i slutet av året som gäller, ja då kan du vänta och se vad som kommer. Bör komma någon ny Mac innan julafton, och kanske även hem till dig!
 
ANNONS