Annons

X-Rite Colorchecker Passport - rött blir lila

Produkter
(logga in för att koppla)

Przemek

Aktiv medlem
Jag har en fundering angående colorchecker passport och de DNG-profiler man kan generera med den. Saken är den att om jag använder den i studio och ljussätter endast med blixtar och skapar en profil så stämmer färgerna bra, men om jag fotar passport ute i solljus eller mulet väder så blir de röda färgerna för mättade och tom går mot magenta/lila en aning.

Min (PC) skärm är kalibrerad så färger visas rätt, och jag har även testat samma sak på en iMac, med samma resultat - alla färger utom rött blir rätt.

Googlade på detta och det verkar som fler har detta problem.

Ni som använder passport - har ni också märkt detta och finns det något man kan göra?
Testade Adobe DNG profile creator också istället för X-Rite's egna program, men resultatet blir nästan samma - rött går lite mot magenta.

Jag kör med Nikon D700 och D800, och folk med canon-kameror verkar ha samma problem, så det verkar inte (och ska inte) bero på kameran.
 

stefohl

Aktiv medlem
Ni som använder passport - har ni också märkt detta och finns det något man kan göra?
Testade Adobe DNG profile creator också istället för X-Rite's egna program, men resultatet blir nästan samma - rött går lite mot magenta.

Jag kör med Nikon D700 och D800, och folk med canon-kameror verkar ha samma problem, så det verkar inte (och ska inte) bero på kameran.
precis som du säger tenderar X-Rite Passport producera bilder med relativt hög färgmättnad. En lösning är ju att använda Adobe DNG Profile Editor för att justera den röda färgens mättnad och nyans. Jag använder inte Passport riktigt som X-Rite föreslår. Jag gör bara en ny profil när jag arbetar i ljus med lite avvikande karaktär, som till exempel lysrör. Annars använder jag en dagsljusprofil och en glödlampsprofil.

För min del föredrar jag också QPCards kort och programvara. De ger en något lägre färgmättnad, vilket är enklare att justera än en för hög.
 

IngNer

Aktiv medlem
Kolla noga varför färgen sticker iväg. Ofta är det exponeringen, dvs att man får lov att kompensera med minus för att kunna få in alla färger ordentligt. Det ska inte bli några konstiga färger i solljus. Om någon kanal går mot klippning måste man minska exponeringen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Kolla noga varför färgen sticker iväg. Ofta är det exponeringen, dvs att man får lov att kompensera med minus för att kunna få in alla färger ordentligt. Det ska inte bli några konstiga färger i solljus. Om någon kanal går mot klippning måste man minska exponeringen.
Om en kanal klipper är det oftast för att man valt en för snäv färgrymd att konvertera till. Att då minska exponeringen hjälper egentligen inte problemet. Men Passport tenderar att göra bilder med lite väl mättade färger, vilket ofta tvingar en till att arbeta i Prophoto RGB.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
ANNONS