Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofil i LR för D800E

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Gör ni någon färgkorrigering eller använder någon speciell kamerakalibrering för filerna från D800/E?

Jag använder Adobe Standard som kamerakalibrering och justerar från RAW var för sig vanligtvis.

Jag hittade någonstans en färgprofil till LR som använder HSL reglagen för att korrigera för färgfel på kameran. Anledningen till att man inte ändrar kamerakalibrering är att man då inte påverkar äldre bilder samt att man har fler reglage i HSL än kamerakalibreringen. Men jag kan inte objektivt utvärdera resultaten. Jag vill egentligen bara ha en neutral utgångspunkt.

Hur gör ni?
 

alfin

Aktiv medlem
Du kan profilera din kamera med Xrite Colorchecker Passport eller QP Card i alla möjliga situationer och under olika ljusförhållanden.
 

antic

Aktiv medlem
Behöver man verkligen profilera just sin egen kamera, räcker det inte med en profil som någon annan gör? För som jag tänker mig kommer jag inte vilja göra en profil för varje situation utan är nog nöjd med någon grundinställning, men som då får vara så bra som möjligt. Bättre att lämna profileringen till någon som vet vad de gör tänker jag.
 

afe

Aktiv medlem
Klart man inte behöver göra det, men det är inte direkt svårt (åtminstone inte med QPCard som jag använder). Man tar en bild av testkartan och kör ett litet program som skapar en profil som sedan med automatik dyker upp i LR.
 

alfin

Aktiv medlem
Behöver man verkligen profilera just sin egen kamera, räcker det inte med en profil som någon annan gör? För som jag tänker mig kommer jag inte vilja göra en profil för varje situation utan är nog nöjd med någon grundinställning, men som då får vara så bra som möjligt. Bättre att lämna profileringen till någon som vet vad de gör tänker jag.
Här är en reklamfilm från Xrite som visar hur simpelt det fungerar att skapa en kameraprofil med Colorchecker Passport i Lightroom. Börjar ca 2:50 in i filmen. Kolla vidare så ser du också hur enkelt du kan justera hudtoner med olika vitbalansinställningar.

http://www.youtube.com/watch?v=V39n1J8IgpA
 

Maxe

Aktiv medlem
Hur är det med skillnaden mellan QPCard och Colorchecker Passport.

Funkade bägge på RAW-filer eller var det så att en av dem bara funkade på DNG?

Ursäkta om jag kapar tråden lite!
 

Przemek

Aktiv medlem
Jag kör med Colorchecker Passport och det funkar bra. Stand-alone programvaran från xrite vill ha DNG men från lightroom funkar det på alla RAW-filer, man kan alltså välja en RAW-bild av colorcheckern i lightroom och skapa en profil därifrån med hjälp av xrites LR-plugin, som konverterar bilden till DNG automatiskt och skapar profilen. Ett annat plus med passport är gråkortet som ingår, det använder jag rätt flitigt.
 

Anjou

Aktiv medlem
Behöver man verkligen profilera just sin egen kamera[...]
Jag måste verkligen rekommendera att göra profiler. Jag kör själv med QP Card och det funkar kanon. Gör några profiler för de vanligaste ljusförhållandena: solljus, skugga, glödlampa, lysrör, blixt osv. Då har du en riktigt bra grund när du ska labba fram dina bilder.

Om du har behov av helt neutrala färger i jobbiga ljus är kalibreringen ett måste. I vissa ljus skiljer det riktigt mycket mellan den profilerade bilden jämfört med Adobe Standard. Man blir även av med defekter i kameran, tex det jobbiga rödsticket med EOS 5Dii.
 

afe

Aktiv medlem
Om korrekt färgåtergivning är viktigt kommer du nog inte undan att profilera kameran med respektive objektiv, men för det mesta kör jag med de profiler som redan finns i LR (finns för både min NEX-7 och D3).
 

stefohl

Aktiv medlem
Det tog ett tag men jag hittade igen artikeln där de använder HSL för att justera färgen istället för kamerakalibreringen. http://blog.datacolor.com/cd-tobie-canon-5d-mark-lll-and-nikon-d800-color-comparison/

Jag kanske får titta närmre på kalibreringshjälpmedlen. Det verkade inte svårt alls men jag hade helst velat slippa ha flera olika profiler att hålla reda på.
Testat både QP Card, Passport, DNG Profile Editor och Datacolors lösning. Datacolor använder alltså en justering i HSL (NMI i svensk version). Gav inte så vidare lyckat resultat. Både Passport och QP Card skapar en ny profil. Det verkar också DNG Profile Editor göra, men i själva verket bygger den bara en justering ovanpå den profil som man anger som basprofil. DNG Profile Editor är en bra lösning om man ska justera enstaka färgers återgivning, särskilt som den är gratis.

Vill du verkligen göra nya profiler är det då alltså Passport och QP Card som återstår. Resultatet skiljer sig åt en del. QP Card skapar en profil som ger lite mindre mättade färger, vilket jag gillar. Det är enkelt att dra upp färgmättnaden till lagom nivå sedan i råkonverteraren.
 

antic

Aktiv medlem
Tack för de insikterna. Mitt problem är att lagom mättnad är ett flytande begrepp, det smyger sig på mer och mer i redigeringen och till slut ser det ut som att en clown varit framme :)

QP Card var även billigare så det känns som ett bra alternativ.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för de insikterna. Mitt problem är att lagom mättnad är ett flytande begrepp, det smyger sig på mer och mer i redigeringen och till slut ser det ut som att en clown varit framme :)

QP Card var även billigare så det känns som ett bra alternativ.
För att du ska kunna bedöma att du har en "lagom" färmättnad krävs att du har en skärm som kan återge mättade färger korrekt. Det innebär att du behöver en skärm som kan visa åtminstone 98% av Adobe RGB
 
ANNONS