Annons

Bländarobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

1daa

Medlem
Hej!
Jag har en Nikon D3200 systemkamera med ett objektiv: Nikon AF-S DX 18-105 G ED VR.
En sak jag saknar är att 3,5 är största bländaren på mitt nuvarande objektiv och är sugen på att införskaffa mig ett objektiv med F1,4.
För det första undrar jag vad är skillnaden på ett 85mm, 50mm och 35mm?
och vad är bäst om jag vill fota både porträtt och landskap? (så nära normalobjektivet som möjligt).
Är det något mer jag bör tänka på innan köpet?

Tacksam för svar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ställ in din zoom på 35, 50 respektive 85 så ser du skillnaden.

35 mm blir, på din kamera, närmast det man kallar normalobjektiv.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Vad som är normalobjektiv beror på längden på sensorns/filmrutans diagonal. Ett normalobjektiv ger ett perspektiv som liknar det vi ser med ögonen. För fullformat/småbild 24 x 36 mm räknas objektiv med brännvidden ca 43-55 mm som normalobjektiv. För mindre sensorer/filmformat har normalobjektiven kortare brännvidd, och för större format längre brännvidd.

Ju kortare brännvidden är desto större skärpedjup får man om man fotar från samma plats med samma bländare. För porträtt vill man ofta ha kort skärpedjup, så då brukar man välja längre brännvidd, teleobjektiv, och större bländare.

Om 35 mm är normalobjektiv för din kamera så kommer du mer "nära inpå" med ett 50 eller 85 mm, om du t.ex. vill fota porträtt, och du får kortare skärpedjup. 35 mm är då ett allroundobjektiv, men det blir svårt att få vackert suddig bakgrund med det om du inte går riktigt riktigt nära motivet.
 

1daa

Medlem
En till fråga...

(Jag är ledsen för att bilderna är sneda men jag ville på ett enkelt sätt se skillnaden i praktiken).

Men det vi kan konstatera är att ett objektiv med brännvidden 35 mm är till för foton med ett avstånd lite längre ifrån huvudmotivet, än ett objektiv på 50 mm då man kan stå närmre.

Fråga: Kan inte det därför bli lite svårare att bestämma fokuset på 35 mm, då man har så liten del i fokus med F1,4? Eller blir det kanske på det viset bättre fokus på hela ansiktet (om man har bländaren 1,4) än med 50 mm då det kanske bara blir fokus på ett öga? Eller beror det helt på vart man själv är placerad?

85mm objektivet går i alla fall bort då jag troligtvis inte bara ska fota porträtt med det, så vill ha lite mer utrymme på bilden.
 

atotowi

Aktiv medlem
35mm - du får med mer på bredden och höjden dvs det du av bildar blir lite mindre än om du använder
55mm - motivet blir större på bilden och du får med mindre på bredden och höjde

Förutsatt att du står på samma avstånd. Vilket dina bilder oxå visar.
Skillnaden i skärpedjup bestäms av avbildningsskala så om du har samma bländartal t ex 1,4 och står på samma avstånd från motivet kommer 35mm ge ett större skärpedjup dvs mer blir skarpt. Om du i stället har olika avstånd så att motivet blir lika stort på bilderna kommer du att ha samma skärpedjup.

Jag skulle välja 35mm då det blir det närmaste normal av objektiven....
 

Saarikko

Aktiv medlem
(Jag är ledsen för att bilderna är sneda men jag ville på ett enkelt sätt se skillnaden i praktiken).

Men det vi kan konstatera är att ett objektiv med brännvidden 35 mm är till för foton med ett avstånd lite längre ifrån huvudmotivet, än ett objektiv på 50 mm då man kan stå närmre.

Fråga: Kan inte det därför bli lite svårare att bestämma fokuset på 35 mm, då man har så liten del i fokus med F1,4? Eller blir det kanske på det viset bättre fokus på hela ansiktet (om man har bländaren 1,4) än med 50 mm då det kanske bara blir fokus på ett öga? Eller beror det helt på vart man själv är placerad?

85mm objektivet går i alla fall bort då jag troligtvis inte bara ska fota porträtt med det, så vill ha lite mer utrymme på bilden.
Det spelar ingen roll vilket objektiv du tar som har bländaren f/1.x, det blir samma resultat ändå beroende på vilken distans du har till motivet.

Jag ägde en 35/1.8, men tröttnade på den snabbt, då det är fast och man själv måste röra på sig för att komma närmare eller längre bort från motivet. Därför skaffade jag mig ett 17-50/2.8 objektiv istället som gör att jag får upp motivet ur bakgrunden samt det är samma största bländarstorlek (f/2.8) i alla brännvidder. Dessutom så är jag även intresserad av astroscape-foton och objektivet passar mitt ändamål perfekt så här i början så att jag lär mig lite innan jag själv övergår till fullformatskamera och skaffar bättre objektiv.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Du får typ råd med både Nikon 35mm f1.8G DX och Nikon 50mm f1.8G för priset av tex Sigma 50mm 1.4 (som enligt mig är det bästa 50mm f1.4) Alternativt Nikon 35mm f1.8G och Sigma 50mm f1.4 billigare än det billigaste 35mm f1.4 (vilket också det är ett Sigma). Hade jag varit du så hade jag utan tvivel kört på Nikons bägge f1.8G objektiv istället för något f1.4. Det är det best rimliga.
 

1daa

Medlem
Objektiv

Nu har jag gjort en väldig snabb priskoll på 6 olika objektiv med fast brännvidd.
Och här har jag sorterat de så det billigast är först:

50/1,8 1 100 - 1 500kr
35/1,8 1 600 - 2 100kr
50/1,4 3 200 - 4 000kr
85/1,8 3 600 - 4 200kr
85/1,4 12 700 - 16 200kr
35/1,4 14 000 - 18 400kr

Jag tror t.o.m att alla objektiv ovan är Nikons egna, har alltså inte kollat priser på t.ex Tamron, sigma etc. Är det något jag kanske borde göra? För jag vill ju ha ett skarpt och bra objektiv, så om jag ska köpa någonting, vill jag ju att det ska vara värt det och vara bra. Vad har ni för uppfattning till olika märken på objektiv som passar Nikon?
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Nu har jag gjort en väldig snabb priskoll på 6 olika objektiv med fast brännvidd.
Och här har jag sorterat de så det billigast är först:

50/1,8 1 100 - 1 500kr
35/1,8 1 600 - 2 100kr
50/1,4 3 200 - 4 000kr
85/1,8 3 600 - 4 200kr
85/1,4 12 700 - 16 200kr
35/1,4 14 000 - 18 400kr

Jag tror t.o.m att alla objektiv ovan är Nikons egna, har alltså inte kollat priser på t.ex Tamron, sigma etc. Är det något jag kanske borde göra? För jag vill ju ha ett skarpt och bra objektiv, så om jag ska köpa någonting, vill jag ju att det ska vara värt det och vara bra. Vad har ni för uppfattning till olika märken på objektiv som passar Nikon?
Jag har tidigare ägt Nikon 35mm 1.8G som när jag gillade en hel del när jag hade min gamla D80, och även det gamla Nikon 50mm 1.8D som också var trevligt men har bara manuellt fokus på din D3200. Det nya 50mm 1.8G är dock ännu bättre och har autofokus med din kamera. När det gäller objektiv med bländare på 1.4 så är Sigma enligt mig bättre än Nikons egna varianter utom 85mm där Nikon är marginellt bättre. Sigma är enligt mig riktigt bra på just fasta gluggar, men de är stora och tunga jämfört med Nikons egna alternativ.

Vad har du för budget?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har ingen större lust att lägga över 5000kr för tillfället, så det är väl min budget.
Då är alltså varken 35/1,4 eller 85/1,4 som du var inne på i första inlägget aktuella?

35/1,8 är nog mest användbart och mest prisvärt av alternativen du listat, imho. Men vilken brännvidd du föredrar vet du väl redan?
 

1daa

Medlem
Hittade precis att netonnet hade rea på Nikon 35mm AFS 1,8mm DX, och kostar nu därför
1 590kr, någon kommentar till att inte köpa det? Eller har ett bättre tips? 😊 eller ska jag kolla sigmas objektiv?
 

antic

Aktiv medlem
Med din budget får du Nikon 35 och 50 1.8G. Det är erkänt bra och rimligt prissatta.

Den bästa 35an alla kategorier är Sigma 35 1.4 Art. Det spräcker din budget direkt. Alla andra 35or är dyrare ändå.
 

1daa

Medlem
Den bästa 35an alla kategorier är Sigma 35 1.4 Art. Det spräcker din budget direkt. Alla andra 35or är dyrare ändå.
Sigma 30/1,4 DC HSM Art då? 3 550kr
Fast den är dubbelt så dyr som NIKORR 35mm 1,8
Så då är fråga Hur nycket bättre är den(sigman)?
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Hittade precis att netonnet hade rea på Nikon 35mm AFS 1,8mm DX, och kostar nu därför
1 590kr, någon kommentar till att inte köpa det? Eller har ett bättre tips? 😊 eller ska jag kolla sigmas objektiv?
Köp det och Nikons 50mm 1.8G så har du lite att variera med. Finns ingen större mening för dig att köpa Sigmas objektiv, i förhållande till din budget är det onödiga pengar.
 

1daa

Medlem
Tack

Jag vill bara tacka alla för hjälpen! Jag kommer troligtvis inte beställa redan nu ikväll, men jag tror det blir som några av er redan föreslagit, att köpa Nikons egna 50mm och 35mm, båda med en bländare på 1,8.

Jag tänkte även ha kvar tråden om det är något mer någon vill tillägga.
Men framförallt tack för alla snabba svar!
 
ANNONS