Annons

Sony QX1

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Köp den inte då så slipper du fundera!

Det finns mycket här i världen som man kan köpa och som är helt obegripligt att någon faktiskt köper. Jag kan inte se att det är något att bekymra sig för.
 

afe

Aktiv medlem
Jag bekymrar mig inte det minsta. Jag bara konstaterar att jag inte alltid förstår mig på hur tillverkarna tänker :)

Det här är ett forum, och i sådana får man tycka om (eller inte) alla möjliga prylar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blir ju en rolig syn med en iPhone 5s med QX1 plus LA-EA2 plus Sony 70-400 G SSM! Eller ännu roligare med ekipaget på stativ (ser då ut som ett stort objektiv utan kamera) med fotografen sittande i en stol en bit bort med sin iPhone och tar bild medan han/ hon dricker kaffe!
 

Znutt

Aktiv medlem
Varför inte är det €300 så 2700 det är väl 2000 billigare än motsvarande "nex" med nya 24 mpix sensorn
Skulle sitta fint på en RhinoCam
 

afe

Aktiv medlem
Då ska den snarast jämföras med A5000 och blir inte billigare. A5000 blir visserligen bredare, men tunnare och har också wifi. Det finns säkert poänger med såna här, men jag är skeptisk ...
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag applåderar modulariteten!

Skulle faktiskt kunna tänka mig en sådan här, bra pris, smidigt format (en cylinder är smidigare att packa än en cylinder på ett rätblock) och frikopplad sökare känns inspirerande.

Men även om jag skaffar en lär jag inte sälja min gamla Canon 5D... det är två olika verktyg.
 

Snapphane

Aktiv medlem
/Jag gillar att Sony testar något nytt. Väntar med spänning på Sonys nästa försök. Jag hoppas att de lyckas klura ut en adapter, utan sensor. Något som lite magiskt fixar att "montera" objektiven rakt på mobilens sensor. För sådär knappa 1 000-lappen. Borde väl impa även skeptikerna! =P

Självklart lanseras denna med den första telefonen med APC-C sensor och följs upp av en i "fullformat" ;-)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Sony är ju helt underbara! Underbart! Tänk om de inte hade släppt RX1? Hade Nikon eller Canon gjort det då? HELL NO! De tvingar de andra att vakna, hur lite de än vill. Härligt :)

Vill inte vara tråkig, men hur smidigt "lagging"-fritt kommer detta vara i verkligheten?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Vill inte vara tråkig, men hur smidigt "lagging"-fritt kommer detta vara i verkligheten?
Gissar att de använder wlan för liveviewöverföringen. Det bör räcka för en hyfsat laggfri liveview. I teorin.

Jag googlade föregångarna qx10 och 100 lite snabbt, såhär skriver kamerabild.se:
"Uppdateringen med sökarbilden är faktiskt riktigt bra till en början, den hänger med och vare sig hackar eller laggar. Men så efter ett tag så kan det hacka till lite, bilden stannar och det tar någon sekund innan man är tillbaka på banan."
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-sony-cybershot-qx10-qx100-innovativ-wifi-kamera
 

afe

Aktiv medlem
Gissningsvis laggar det ungefär lika mycket som när jag fjärrstyr min A6000 med samma app - d.v.s. ganska mycket. Fullt användbart för många motiv, men definitivt inte allt.

Visst är det kul att de hittar på nya knasiga saker - det blir inte alltid bra direkt, men efter ett tag så :)
 

afe

Aktiv medlem
Idag blev den tydligen också officiell om ni missat det: http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-qx1-gor-din-smartfon-till.htm

Fortfarande inget manuellt exponeringsläge tyvärr, men råformat klarar den åtminstone: http://www.dpreview.com/articles/1313222874/sony-introduces-qx1-with-aps-c-sensor-and-e-mount-for-smartphones

Får de bara till flaskhalsen i överföringen mellan kamera och telefon/platta kan såna här bli intressanta, men än så länge tycker jag tekniken för det känns lite omogen.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Haken är väl priset. Då NEX/Axy00 serien faller raskt i pris då nästa generation kommer och då kitobjektiv medföljer ter sig QX1 lite dyr i sammanhanget.

QX30 ser ut att vara HX50V utan skärm - dessa såldes nyligen för 1995:- minus 250:- cashback och då finns blixtsko och TFT. Så jag vet inte riktigt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Varför inte göra tvärtom? Bygg in mobiltelefonen i en A7R direkt istället.
Fast kul idé ändå. Man kan sannerligen inte anklaga Sony för att vara tråkigt i alla fall. Ska bli intressant att se vad det här leder till.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför inte göra tvärtom? Bygg in mobiltelefonen i en A7R direkt istället.
Fast kul idé ändå. Man kan sannerligen inte anklaga Sony för att vara tråkigt i alla fall. Ska bli intressant att se vad det här leder till.
Jag tycker detta är en mycket bättre idé. Jag tycker t ex Samsung galaxy konceptet är bra i grunden då man slipper kommunikationsriskerna mellan kameran och skärmen som funnits med QX. Att sätta in en telefon och handsfree kan inte kosta mycket. Att bra slänga in en telefon i en kamera utan övrigt operativsystem måste vara ännu enklare.
 

Chr.Bra

Aktiv medlem
Jag tycker också att det är underbart att Sony tänker annorlunda, nu måste dom ju dock hotta upp appen så att man kan se alla bilder på minneskortet i luren å välja ut dom man vill överföra.
 
ANNONS