Annons

SB-400 fortfarande ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Hej. Jag letar blixt till min D7100. Tidigare körde jag med SB-400 eftersom den var liten och lätt att vinkla upp i taket. Nu har det gått några år.. finns det nyare blixtar som jag hellre borde titta på? Jag behöver ingen kraftfull dyrare variant, en liten extern funkar bra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej. Jag letar blixt till min D7100. Tidigare körde jag med SB-400 eftersom den var liten och lätt att vinkla upp i taket. Nu har det gått några år.. finns det nyare blixtar som jag hellre borde titta på? Jag behöver ingen kraftfull dyrare variant, en liten extern funkar bra.
Om jag minns rätt kan du bara rikta SB-400 snett uppåt. Titta efter något som har lite större riktningsmöjligheter. Dessutom kan du nog få tag i billigare blixt om du även tittar på andra leverantörer än Nikon. T.ex. har Yongnuo många prisvärda modeller.
 

frwe

Aktiv medlem
Om det räcker att kunna vinkla den uppåt är den kanon, svårt att hitta bättre i den storleken. Annars finns det en uppsjö blixtar. Blir sb-700 för stor? Det är en fantastisk och allsidig blixt. Nu har Nikon också en SB-500 som verkar intressant, kolla den. /Frode
 

martinot

Aktiv medlem
Är nybliven Nikon-ägare sedan några månader, och köpte själv nyss en SB-400 när jag letade efter en liten blixt som är smidig att ta med (har även en SB-700, men inget man alltid vill släpa på).

Har själv inte hittat något bättre alternativ när jag dammsög marknaden på alternativ (ville ha Nikon original, och personligen inte villig att chansa på kopior eller 3:e partsprodukter),

Nu är jag bara ren amatör, men den laddar snabbt, går att vinkla upp i taket (både 90 och 45 grader), och tar vanliga AA (inte AAA - som jag ogillar då det blir så ostandard emot min SB-700 och andra blixtrar). Den är inte extremt kraftig, men gör sitt jobb för det jag testat den till.

Största nackdelen är att den inte går att vinkla uppåt i porträttläge på kameran, men för mig så vann den över SB-500 pga storlek. En annan nackdel är att SB400 inte heller fungerar som slavblixt, vilket jag tycker är väldigt synd.

Hade de gått att vinkla i porträttläge, och haft slavblixtfunktion så hade den varit så grymt perfekt som en miniblixt kan bli (hoppas att Nikon någon gång gör en SB-400 mk2). Nu får jag leva lite med kompromisserna, men föredrar den trots allt emot tex SB500 pga det smidigare formatet.

En fördel med SB500 är att den har konstantbelysning via LED-lampa om man videofilmar (jag tar bara foton). Dock så har jag inte testat den funktionen så vet inte hur bra den är, men kan ju vara en fördel. Den kan också vinklas uppåt i porträttläge och fungera som slavblixt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej. Jag letar blixt till min D7100. Tidigare körde jag med SB-400 eftersom den var liten och lätt att vinkla upp i taket. Nu har det gått några år.. finns det nyare blixtar som jag hellre borde titta på? Jag behöver ingen kraftfull dyrare variant, en liten extern funkar bra.
Hej
En SB400 är fortfarande jättebra. Skaffa "en sån därningens" genomskinlig vit plastbit som sätts på så fördelas ljuset jättebra, rikta blixten uppåt. När jag vill ta blixtbilder på folk på nära håll, typ 50cm, eller när väggar och tak har oönskade färger som förstör vid reflekterad blixt, så föredrar jag 400an framför 800an som jag oxå har. 400ans ljus blir mer rakt på men ändå väldigt välexponerat på typiskt Nikonmaner.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det jag har lärt mig (den hårda vägen) är att satsa på kvalitet och prestanda direkt. Kompromissar
man så kommer det att bli dyrare i slutändan eftersom man inte blir nöjd i första läget. Foto ÄR en matrielsport! Jag har motorcyklar som intresse och har köpt utrustning för en halv förmögenhet som jag nu aldrig använder. Har bytt ut i princip allt mot kvalitetsprodukter vilka jag skulle valt från början. Jag hade säkert sparat 20.000:- om jag valt rätt i första läget.

Bara en tanke.

/Kent
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hade de gått att vinkla i porträttläge, och haft slavblixtfunktion så hade den varit så grymt perfekt som en miniblixt kan bli (hoppas att Nikon någon gång gör en SB-400 mk2). Nu får jag leva lite med kompromisserna, men föredrar den trots allt emot tex SB500 pga det smidigare formatet.
Jag tänkte på det där med porträttläge på blixten men det går väl utmärkt att beskära en 24MP bild i efterhand till porträttformat och ändå stå där med en bild på ca 8MP, eller hur? Jag gör så iaf, det duger för mina behov, det kan bli trixigt att veta att motivet ryms inom formatet när man står där på plats men hellre det än blixtljuset kommande från sidan.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Det jag har lärt mig (den hårda vägen) är att satsa på kvalitet och prestanda direkt. Kompromissar
man så kommer det att bli dyrare i slutändan eftersom man inte blir nöjd i första läget. Foto ÄR en matrielsport! Jag har motorcyklar som intresse och har köpt utrustning för en halv förmögenhet som jag nu aldrig använder. Har bytt ut i princip allt mot kvalitetsprodukter vilka jag skulle valt från början. Jag hade säkert sparat 20.000:- om jag valt rätt i första läget.

Bara en tanke.

/Kent
Är man nörd så är man, jag, men jag tycker att jag har nytta av både en liten och stor blixt allt beroende på omständigheter. Jag varvar SB 400 och SB 800, båda begköp, likamed billigare, likamed mer prylar, likamed roligt.....;-) dock skulle jag akta mig för vissa billigare varianter, icke original.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Det jag har lärt mig (den hårda vägen) är att satsa på kvalitet och prestanda direkt. Kompromissar
man så kommer det att bli dyrare i slutändan eftersom man inte blir nöjd i första läget. Foto ÄR en matrielsport! Jag har motorcyklar som intresse och har köpt utrustning för en halv förmögenhet som jag nu aldrig använder. Har bytt ut i princip allt mot kvalitetsprodukter vilka jag skulle valt från början. Jag hade säkert sparat 20.000:- om jag valt rätt i första läget.

Bara en tanke.

/Kent
Kolla Youngnuo, undantaget till din regel. Deras produkter slår de dyra alternativen på fingrarna, kolla bara jämförelser mellan deras radiosändare och pocketwizzard. Deras YN560 som till formen är en ren kopia av Canons 580EX slår originalet i både laddtid och styrka i vissa tester.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Hej. Jag letar blixt till min D7100. Tidigare körde jag med SB-400 eftersom den var liten och lätt att vinkla upp i taket. Nu har det gått några år.. finns det nyare blixtar som jag hellre borde titta på? Jag behöver ingen kraftfull dyrare variant, en liten extern funkar bra.
Då du har en D7100 har du också CLS, Nikon avancerade blixtsystem, inbyggt.
SB 400 har inte CLS. Läser man specen för SB 500 står det lite kryptisk att den kan agera master för CLS men det står inte att den kan vara fjärrblixt
SB700 kan agera fjärrblixt vilket jag tycker är en bra funktion. Den styrs då från din kamera, inställningar görs i din meny och den inbyggda blixten kommunicerar med den externa blixten. Det blir ett helt annat ljus i rummet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Den ryms i fickan och drar förvånansvärt lite batteri. Där slutar fördelarna ungefär. Jag trycker den är för svag så snart avståndet går över ett par tre meter. Möjligen funkar det bättre på en kamera som kan utnyttja högre ISO än min. Den sitter för nära objektivet (skuggor från objektivet och lättare för att ge röda ögon).
Som lätt hjälpblixt ja (men du har väl en inbyggd?), som seriös blixt nej säger jag.
 

Skarström

Aktiv medlem
¨Hej, tack för alla svar.

Ni som tycker SB-400 är för klen, vad rekommenderar ni istället? Jag gillar hur liten och smidig SB-400 är så isåfall vill jag ha en förhållandevis liten och smidig.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kolla Youngnuo, undantaget till din regel. Deras produkter slår de dyra alternativen på fingrarna, kolla bara jämförelser mellan deras radiosändare och pocketwizzard. Deras YN560 som till formen är en ren kopia av Canons 580EX slår originalet i både laddtid och styrka i vissa tester.
Det du beskriver är inget undantag till min regel. Det verkar vara en bra produkt helt enkelt , och är den dessutom billigare så är allt som det skall. Vad jag menade är att man skall satsa på prestanda och kvalitet...inte kända tillverkare.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Det du beskriver är inget undantag till min regel. Det verkar vara en bra produkt helt enkelt , och är den dessutom billigare så är allt som det skall. Vad jag menade är att man skall satsa på prestanda och kvalitet...inte kända tillverkare.
Jag tycker också det är svårt det här med att hitta kvalitet, jag är likadan nämligen. Jag har exempelvis Samsung NX parallellt med Nikon. Jag hittade samsungs SEF20 ungefär motsvarande SB400. Samsungblixten tillverkas av Sunpak och finns även i Fujifilm utgåva. Jag betalade 300kr i fyndkorgen på Elgiganten mot normalpris på 1590kr. Tyvärr inte samma kvalitet som SB400 även med kända tillverkare bakom. Jag undrar lite över SEF 58 som tillverkas av Metz....en modell som fick lite svävande omdöme av thephoblographer Chris Gambat. Jag har hittills inte blivit besviken över Nikons grejer sen att det kostar en slant extra är helt ok, för mig iaf. Min avsikt är inte att motargumentera utan bekräfta att hitta rätt grejer är svårt.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Skippa Youngnuo.
Min verkar ha glapp och avfyras inte ibland. Vrider man lite på huvudet så avfyras den. Tills man flyttar något och den glappar igen. Inte ett problem jag har med någon original-produkt.
 

martinot

Aktiv medlem
Skippa Youngnuo.
Min verkar ha glapp och avfyras inte ibland. Vrider man lite på huvudet så avfyras den. Tills man flyttar något och den glappar igen. Inte ett problem jag har med någon original-produkt.
Jo, jag skulle helt klart generellt rekommendera originalprodukter ifrån Nikon och Canon.

Även om 3:e-part ifrån Kina ofta har bättre spec/pris på papper (helt klart är det så - inget att förneka), så är oftast inte kvaliteten (den hårdvarumässiga standarden på bygge och interna komponenter) eller kompatbiliteten (både den elektriska och mjukvarumässiga) i närheten av den samma.

Man får helt enkelt välja emellan två principer; lågt pris eller lite mindre risk för problem.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag tänkte på det där med porträttläge på blixten men det går väl utmärkt att beskära en 24MP bild i efterhand till porträttformat och ändå stå där med en bild på ca 8MP, eller hur? Jag gör så iaf, det duger för mina behov, det kan bli trixigt att veta att motivet ryms inom formatet när man står där på plats men hellre det än blixtljuset kommande från sidan.
Vad menar ni med porträttformat?
 
ANNONS