Annons

Hjälp att välja rätt kamera för mina ändamål

Produkter
(logga in för att koppla)

iRebecka

Guest
Ska köpa en ny kamera men kan inte bestämma mig för vilken.

Skapade en tråd om Canon PowerShot G7 X men valde bort den pga. att den saknar uttag för extern mikrofon.

För att ni ska kunna hjälpa mig på bästa sätt så...

Mina ändamål är:
Bevara minnen
Fota djur (hundar) i rörelser
Göra YouTube videos

Mina krav är:
Bra videofunktion (full HD, manuell/autofokus)
Uttag för extern mikrofon
Utfällbar skärm (som går att rikta framåt)
Snabb för fånga djur i rörelser på bild

Budget: Max 5000 kr (helst billigare).

Jag kommer börja med att fota och filma i autoläge så jag värdesätter bra autoinställningar. Önskar trots detta manuella inställningar för kunna utveckla mig.

Kameror som jag tittar på just nu är Panasonic Lumix DMC-FZ200 (bridgekamera) och Nikon CoolPix P7800 (avancerad kompaktkamera). FZ200 verkar ha bättre videofunktion (snabbare, fler funktioner) men jag är osäker på vilken som är bättre på att ta stillbilder av djur i rörelser?

Finns det kanske någon annan kamera ni skulle rekommendera som uppfyller mina krav?
 

iRebecka

Guest
Begränsad inspelningstid

Hade bestämt mig för FZ200 tills jag läste om begränsad inspelningstid. Stämmer det att FZ200 har begränsad inspelningstid på 30 min?

Edit: Det verkar vara vanligt med begränsad inspelningstid på 30 min. Finns det någon bridgekamera som inte har någon begränsning alternativ en systemkamera eller är det ren videokamera som gäller?
 

fredlund88

Aktiv medlem
Alla systemkameror har begränsad inspelning på 30min dock så är det bara att stänga av klippet sen fortsätta att filma i 30min till
 

iRebecka

Guest
Alla systemkameror har begränsad inspelning på 30min dock så är det bara att stänga av klippet sen fortsätta att filma i 30min till
Konstigt med begränsad inspelningstid om batteriet och minnet inte är slut. Så begränsad inspelningstid är alltså inget unikt för FZ200 eller kompakt- och bridgekameror utan gäller även samtliga systemkameror?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vissa kameror är regionspecifika avseende PAL/NTSC medan andra går att ställa om. En lösning är att köpa en USA modell då 30min begränsningen har med EUs tullar att göra. Då gäller det att det går att växla mellan formaten förstås. Men filmar du verkligen utan avbrott i mer än 30min?

Jag är osäker på huruvida autofokusen i någon kompaktkamera klarar att fokusera på springande hundar, däribland FZ200.

Det är just springande hundar som gör det svårt att klara budgeten. Möjligen kan vissa spegellösa kompaktkameror klara det (i hyfsat ljus). Alternativ då är Sony A6000 (lite över budget) men jag tror A5100 har motsvarande AF system. Lite över budget men vass autofokus är också Samsung NX500.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mina krav är:
Bra videofunktion (full HD, manuell/autofokus)
Uttag för extern mikrofon
Min kunskap¨är inte jättestor men...
Skall du ha bra AF så är det en ren videokamera du behöver.

Hur ljudpetig är du?
Jag har inte hört om ngn DSLR som inte komprimerar sönder ljudet.
Bäst ljud får du med en separat ljudinspelare. Sen synkar du ljud o bild via ljudet från inspelningsenheterna.
 

iRebecka

Guest
Det har med tull/skatteregler att göra... ingen teknisk begränsning.
Vad är det för dumma tull- och skatteregler?

Vissa kameror är regionspecifika avseende PAL/NTSC medan andra går att ställa om. En lösning är att köpa en USA modell då 30min begränsningen har med EUs tullar att göra. Då gäller det att det går att växla mellan formaten förstås. Men filmar du verkligen utan avbrott i mer än 30min?

Jag är osäker på huruvida autofokusen i någon kompaktkamera klarar att fokusera på springande hundar, däribland FZ200.

Det är just springande hundar som gör det svårt att klara budgeten. Möjligen kan vissa spegellösa kompaktkameror klara det (i hyfsat ljus). Alternativ då är Sony A6000 (lite över budget) men jag tror A5100 har motsvarande AF system. Lite över budget men vass autofokus är också Samsung NX500.
Tror inte jag vill importera från USA men bra att veta.

Jag vet inte om jag kommer filma i mer än 30 min utan avbrott, men vill jag göra det får jag helt enkelt starta den på nytt. Jag irriterar mig främst på begränsningen eftersom det uppenbarligen inte är en teknisk sådan. Alltså måste det vara mjukvaran som har satt denna begränsning?

Jag har inte tänkt att filma just springande hundar i 30 min. Kommer säkert filma hundar också men vill göra YouTube videos (inte om springande hundar i 30 min, hehe).

Jag har sett många videos av FZ200 på främst djurliv och jag tycker den verkar jättebra. Kikat på andra bridgekameror såsom Canon PowerShot SX50 HS och SX60 HS men det verkar som FZ200 är bättre (snabbare) såvida man inte behöver en superzoom vilket jag inte efterfrågar. 24x optisk zoom duger gott och väl som alltiallo.

Känner att en bridgekamera passar mig perfekt som är ointresserad av att köpa flera objektiv eller konka på objektiv. Jag vill ha ett bra alltiallo objektiv i relativt kompakt format.

FZ1000 finns ju också som filmar i 4K men känner inte för att betala mer än det dubbla för 4K även om jag vet att den har större sensor osv. Har dessutom ingen enhet med 4K-upplösning. Full HD lär räcka ett bra tag och speciellt för YouTube.

FZ200 ger mig även pengar över till att investera i en extern mikrofon något alla på YouTube verkar rekommendera. Såg även en video filmad med FZ200 där man får höra skillnaden på inbyggda mikrofonen vs. Røde Stereo VideoMic Pro. Stor skillnad må jag säga.
 

iRebecka

Guest
Min kunskap¨är inte jättestor men...
Skall du ha bra AF så är det en ren videokamera du behöver.

Hur ljudpetig är du?
Jag har inte hört om ngn DSLR som inte komprimerar sönder ljudet.
Bäst ljud får du med en separat ljudinspelare. Sen synkar du ljud o bild via ljudet från inspelningsenheterna.
Vi har säkert olika krav för jag tycker AF på FZ200 verkar bra.

Nu är FZ200 ingen systemkamera men alla kameror komprimerar nog ljudet mer eller mindre samtidigt som man kan höra kamerans motor osv.

Tänker investera i en extern mikrofon när det blir aktuellt att filma seriöst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja räcker AF så är du ju nöjd.
Jag filmar sällan med AF. Oftast sätter jag skärpan med AF i fotoläge o stänger sedan av AF o går över till filmning.
Men vi var tre som filmade en musikskolekonsert nyss o då fick jag en Canon videokamera på stativet.
AF o bildstabilisering har en helt annan känsla än mina D3100 & D800.

Vad är ditt främsta syfte att använda extern mick?
Själv använder jag en Zoom h4n och när man matar D800 med ljud från ljudinspelaren så komprimerar kameran sönder ljudet.
Då har jag inga häftiga prylar att lyssna med o min hörsel är inte perfekt.

Vill du så kan du ge ett bud på min Röde videomic PRO som jag bara funktionstestat 1 gg.
Men den ger BARA monoljud så det är nog inte vad du vill ha.
 

iRebecka

Guest
Ja räcker AF så är du ju nöjd.
Jag filmar sällan med AF. Oftast sätter jag skärpan med AF i fotoläge o stänger sedan av AF o går över till filmning.
Men vi var tre som filmade en musikskolekonsert nyss o då fick jag en Canon videokamera på stativet.
AF o bildstabilisering har en helt annan känsla än mina D3100 & D800.

Vad är ditt främsta syfte att använda extern mick?
Själv använder jag en Zoom h4n och när man matar D800 med ljud från ljudinspelaren så komprimerar kameran sönder ljudet.
Då har jag inga häftiga prylar att lyssna med o min hörsel är inte perfekt.

Vill du så kan du ge ett bud på min Röde videomic PRO som jag bara funktionstestat 1 gg.
Men den ger BARA monoljud så det är nog inte vad du vill ha.
Jag tycker dess AF verkar bra men det ska gå att fokusera manuellt också.

En videokamera är ju en videokamera, men det betyder inte att en kamera inte kan producera bra videos också.

Syftet med extern mikrofon är bättre ljud. Jag länkade en video filmad med FZ200 där du får höra skillnaden på inbyggda mikrofonen vs. Røde Stereo VideoMic Pro. Här är länken igen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att JAG filmar med manuell AF har med 3 saker att göra.
1 jag filmar oftast konserter i musikskolans regi. "Mina" statister förflyttar sig inte i djupled, de står på en scen.
2 AF suger o far fram o tillbaka innan den hittar rätt i det oftast dåliga ljus jag har tillgång till.
Så manuell fokus är inget problem, jag har liksom inget att följa.
3 Jag använder 2 kameror varav den ena filmar hela scenen hela tiden o den andra zoomar jag in o sköter själv. sen klipper jag bort all zoomning. panorering o fokusmissning som JAG skapar.

En DSLR har fördelen med en större sensor o ger därmed en bättre bildkvalité, eller större DR.

Jag lyssnade på länken o skillnaden är påtaglig men jag är tveksam till hur resultatet har blivit till.
Jag hittar inga fakta som redogör för HUR de är inspelade. Man kan göra massor i efterproduktion o ännu mer i inspelningsteknik genom VAR mikrofonerna är placerade. I länken redogör de ingenting om hur det hela har gått till.
Kanske känner du ngn annan med liknande mick o kan göra ett test eller kan testa i butik. Bor du i närheten av Mullsjö eller känner ngn i Jönköping som kan transportera micken fram o tillbaka så kan du få låna min mick för att testa skillnaden själv. Jag vill inte skicka med posten.
 

fredlund88

Aktiv medlem
en liten fundering, magic lantern tar inte det bort så det går att filma längre än 30 minuter?
om ja så skulle inte en canon eos M vara ett bra val för trådskaparen?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Du skulle kunna titta på Fujifilm XQ2, som verkar vara en smidig och flexibel kompaktkamera med trevliga egenskaper och bra pris. Jag har inte testat den själv, men recensionerna är mycket positiva.
 

iRebecka

Guest
Att JAG filmar med manuell AF har med 3 saker att göra.
1 jag filmar oftast konserter i musikskolans regi. "Mina" statister förflyttar sig inte i djupled, de står på en scen.
2 AF suger o far fram o tillbaka innan den hittar rätt i det oftast dåliga ljus jag har tillgång till.
Så manuell fokus är inget problem, jag har liksom inget att följa.
3 Jag använder 2 kameror varav den ena filmar hela scenen hela tiden o den andra zoomar jag in o sköter själv. sen klipper jag bort all zoomning. panorering o fokusmissning som JAG skapar.

En DSLR har fördelen med en större sensor o ger därmed en bättre bildkvalité, eller större DR.

Jag lyssnade på länken o skillnaden är påtaglig men jag är tveksam till hur resultatet har blivit till.
Jag hittar inga fakta som redogör för HUR de är inspelade. Man kan göra massor i efterproduktion o ännu mer i inspelningsteknik genom VAR mikrofonerna är placerade. I länken redogör de ingenting om hur det hela har gått till.
Kanske känner du ngn annan med liknande mick o kan göra ett test eller kan testa i butik. Bor du i närheten av Mullsjö eller känner ngn i Jönköping som kan transportera micken fram o tillbaka så kan du få låna min mick för att testa skillnaden själv. Jag vill inte skicka med posten.
En renodlad videokamera har aldrig varit ett alternativ för mig även om jag förstår att vissa föredrar det.

Jag tror inte ljudet är efterbehandlat när syftet med videon var att jämföra ljudet. Hur mikrofonen var placerad kan iofs vara intressant även om jag bara antar att den satt monterad på. Jag kan ju alltid fråga uppladdaren.

Mikrofon är inte prio 1 just nu utan är något jag har tänkt att köpa i efterhand när jag på allvar sätter igång med YouTube videos. Jag kan inte köpa eller planera något innan jag har valt ut min kamera. Dock är det en stereomikrofon jag vill ha. Självklart kommer jag ta reda på mer om mikrofoner innan jag köper någon. Precis som jag gör nu med kamera. Kameran måste dock ha uttag för extern mikrofon för vara intressant.

Kameror som kan filma i mer än 30 minuter klassas som videokameror och då är tullen 14 procent. Digitala stillbildskameror betalar man ingen tull alls på.
Du menar att butikerna får betala extra för sälja stillbildskameror som kan filma i mer än 30 min? För de flesta importerar väl inte. Jag hade gärna betalat 14% extra för slippa denna begränsning. Nu är jag dock inte så sugen på importera för hur blir det då med garantin?

en liten fundering, magic lantern tar inte det bort så det går att filma längre än 30 minuter?
om ja så skulle inte en canon eos M vara ett bra val för trådskaparen?
Intressant. Jag sökte på Magic Lantern och läste runt. Fast man blir ju lite rädd att det kan skada kameran även om det aldrig har gjort, eller påverka garantin. Men helt klart intressant.

Canon EOS M uppfyller dock inte mina krav om vinklingsbar skärm men M3 gör. Fast den är givetvis dyrare.

Funderar lite på för- och nackdelar mellan spegelfri och spegelreflex kamera. Tydligen är spegelfri kamera bättre för video och var från början utvecklad för just video medan stillbild kom i efterhand. Dock osäker på om jag vill ha en systemkamera öht.

Du skulle kunna titta på Fujifilm XQ2, som verkar vara en smidig och flexibel kompaktkamera med trevliga egenskaper och bra pris. Jag har inte testat den själv, men recensionerna är mycket positiva.
Uppfyller inte mina krav. Skärmen är fast, litet zoomomfång (står inte bland mina krav men önskvärt med fast objektiv) och i övrigt okänd modell för mig.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Att köpa en kamera är alltid en kompromiss. Den perfekta kameran finns inte. Det enklaste är väl att fundera på vilka funktioner som är nödvändiga och vilka funktioner som är kul att ha. Sedan väljer du en kamera som har alla nödvändiga funktioner och så många som möjligt av de som är kul att ha.

Om det börjar snurra i huvet kan det vara bra att ta en time-out och återkomma när det har slutat.
 

iRebecka

Guest
Att köpa en kamera är alltid en kompromiss. Den perfekta kameran finns inte. Det enklaste är väl att fundera på vilka funktioner som är nödvändiga och vilka funktioner som är kul att ha. Sedan väljer du en kamera som har alla nödvändiga funktioner och så många som möjligt av de som är kul att ha.

Om det börjar snurra i huvet kan det vara bra att ta en time-out och återkomma när det har slutat.
Jag är medveten om att den perfekta kameran inte finns. Men det finns kameror som passar mig bättre än andra.

Jag har redan listat mina krav och ändamål. Tycker jag har en ganska klar bild av vad jag söker. Finns flera kameror som uppfyller mina krav om full HD, bra AF, uttag för extern mikrofon och utfällbar skärm. Mer oklart hur snabba de är jämförelse med varandra på ta stillbilder.

Min budget är visserligen en begränsning men jag kan betala mer om jag verkligen ser vad jag betalar för. Jag är inte ute efter att köpa en kamera som är bäst på allt utan köpa en kamera som passar mig och mina ändamål. Ibland får jag känslan att folk rekommenderar vad de efterfrågar snarare än vad jag efterfrågar.

Exempel: Jag undrar vilken kamera i en prisklass som är bäst på att fota djur i rörelser. Någon svarar mig att det inte går och att jag ska köpa en Canon EOS 70D eller 7D. Är det ett seriöst svar? Så alla kameror under dessa är alltså värdelösa på att fota något som rör sig? Det tvivlar jag starkt på. Kan jag fånga djur i rörelser utan större problem med en iPhone 6 Plus så finns det inte en chans i världen att en kamera under Canon EOS 70D och 7D inte kan göra det också.
 

iRebecka

Guest
Spegelfri systemkamera

Jag vet inte om jag verkligen vill ha en systemkamera men om vi ska diskutera spegelfria som verkar rekommenderas för video/hybridkamera.

Vilket märke/serie har bra utbud av tillbehör? Canon EOS M3 ser ut att uppfylla mina krav men hur ser utbudet av tillbehör ut till den? Finns det andra likvärdigs spegelfria systemkameror som har bättre utbud av tillbehör?

Canon har ju bra utbud för sina vanliga spegelreflexkameror men antar att det inte är samma för spegelfria. Å andra sidan har jag inga planer på att köpa en massa objektiv men köper man en systemkamera vill man ju välja "rätt" system (som i bra utbud).

Påminnelse:
Mina ändamål är:
Bevara minnen
Fota djur (hundar) i rörelser
Göra YouTube videos

Mina krav är:
Bra videofunktion (full HD, manuell/autofokus)
Uttag för extern mikrofon
Utfällbar skärm (som går att rikta framåt)
Snabb för fånga djur i rörelser på bild

Budget: Max 5000 kr (helst billigare).

Budgeten vet jag spricker i detta segment men tog med det för ni inte ska börja kika på de absolut dyraste spegelfria ni kan hitta.

Videofunktionen, uttag för mikrofon och utfällbar skärm är lätt att kolla upp om en kamera har. Upplever det svårare att veta vilken som är snabbast. Vad är det jag ska kolla efter i specifikationerna för få en uppfattning om det?

Förutom möjlighet till både autofokus och manuell fokus under filmning så önskar jag manuella inställningar vid inspelning.
 
ANNONS