Annons

Framkalla bladfilm typ 4x5"

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Hur framkallar ni era bladfilmer.
Tipps?

Kör nu en ombyggd spiral. Lyckas dock bara ladda typ 3 blad i sedan känns det som jag tappar kontrollen.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
En sådan MOD54 verkar ju smidig. Dock rätt dyr för en plastbit? Har du en Paterson Super System 4 Multi-Reel 3 Tank ? Eller passar den andra tankar. Har en Paterson Tank Sytem 4 Multi Unit 1 som tar två 120 filmer . Typ 1 liter.

Inte någon här på fotosidan som har tillgång till en 3D printer, då borde man ju kunna printa en. Räcker ju att printa något som man kan ha runt plaströret i tanken. Men det kanske är lika dyrt?
 

alf109

Aktiv medlem
Hej
En sådan MOD54 verkar ju smidig. Dock rätt dyr för en plastbit? Har du en Paterson Super System 4 Multi-Reel 3 Tank ? Eller passar den andra tankar. Har en Paterson Tank Sytem 4 Multi Unit 1 som tar två 120 filmer . Typ 1 liter.

Inte någon här på fotosidan som har tillgång till en 3D printer, då borde man ju kunna printa en. Räcker ju att printa något som man kan ha runt plaströret i tanken. Men det kanske är lika dyrt?
Den funkar säkert i de större dosorna också. Dyrt och dyrt? Allt är ju relativt, de tillvärkar nog inte i sådana volymer att det går att pressa priserna så mycket. För egen del ser jag det också lite som sponsring till eldsjälar som utvecklar smarta prylar för oss som håller på i marginalen. :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Skaffa en Mod54 och betala det den kostar, det kommer du inte att ångra. Det är en väldigt central del i hela processen, sådant ska man inte snåla med.
Jag har soppat hundratals blad med min, funkar kalas.

Håller med om att man bör sponsra de som fortfarande tillverkar produkter kring storformat, i den mån det går.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kan någon mäta diametern på den utvändigt och diametern på röret den passar. Gärna höjden också
Om den passar min tank?
Supersvårt att mäta exakt, speciellt diametern på hålet för röret. Maila tillverkaren och kolla, de har säkert exakta måtten.
 

alf109

Aktiv medlem
Hej
Så är det nog. Köpte massa annat bara. Ska nog köpa en om den passar min tank. Nu kan jag bara köra 3 blad i min spiral.
Kan någon mäta diametern på den utvändigt och diametern på röret den passar. Gärna höjden också
Om den passar min tank?

Fick tipps om denna. Verkar vara på gång
https://shop.stearmanpress.com/products/sp-445-compact-4x5-film-processing-system?variant=19466108614
Om dom vanliga spiralerna passar så passar även MOD54, det du får kolla är att höjden motsvarar minst multi reel 3.

Den du länkat till påminner en del om jobotanken jag hade, och jag gillade den inte av anledningar jag skrev tidigare.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har mailat dem :)
Trodde alla tankar droppade lite? Gör inte "Paterson Super System 4 Multi-Reel 3" det. Min droppar speciellt "mycket" med stoppbadet men antar att det har lägre ytspänning.......

SP-445 verkar intressant 4 blad men bara 1/2 liter vätska. Även gummi o-ring känns bra så länge den ej blir torr.
 

alf109

Aktiv medlem
Hej
Har mailat dem :)
Trodde alla tankar droppade lite? Gör inte "Paterson Super System 4 Multi-Reel 3" det. Min droppar speciellt "mycket" med stoppbadet men antar att det har lägre ytspänning.......

SP-445 verkar intressant 4 blad men bara 1/2 liter vätska. Även gummi o-ring känns bra så länge den ej blir torr.
Nej de droppar inte eftersom själva locket är det som sluter dosan, det finns alltså ingen packning som det fanns i de tidigare systemen och locket är bättre än på min gamla paterson dosa, en sådan som du har har jag aldrig testat. En annan sak att tänka på är att mängden framkallare är beroende av ytan film som skall framkallas, så om man vill köra utspädd stocklösning till exempel xtol 1+1 så gäller det att man kan ha så mycket framkällare som krävs för den film man skall framkalla. Går att kolla på på de olika framkallartillverkarnas hemsidor vad som krävs.

Hur som helst, köp det du själv vill, det var bara ett tips med MOD54 från min sida.
 

Znutt

Aktiv medlem
Tacksam för alla inputtar

Ahá fattar att det röda plastlocket även täcker den före detta skruv skarven. Har för gamla saker men sen är jag ju inte ung heller. Den jag har läcker lika mycket nu som den jag hade på 80 talet....

Blir antingen ett mod54 kit med tank eller en platt tank
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har testat att köra MOD54 i Paterson-dosa och halverat framkallaren, från en liter till 0,5, genom att istället lägga dosa ned och låta den rotera i en Cibachrome-agiterare. D76 1+1. En halvliter räcker till sex blad.
Dock ska man räkna med att det då blir konstant agitering, vilket kanske inte passar alla framkallare. Men med D76 och FP4 fungerar det fint.
Har man ingen motor funkar det bra att bygga en manuell.
 

Bilagor

Znutt

Aktiv medlem
Coolt.
Hur snabbt snurrar en sådan
Blir en nt tank ialafall så mod54 ligger nära för då kan jag kanske använda mina gamla spiraler i den när jag kör 120 och 35 film och slipper dropparna....
 
ANNONS