Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stenar på Åland

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Kan nån förklara hur dessa staplade stenar på Geta Åland har kommit till?
Det finns i tusental där. Skulle vara roligt att veta.
H. Stefan
 

Bilagor

swd-photo

Aktiv medlem
Kan det vara det att människor skulle ha staplat upp så enormt mycket sten och till vilken nytta ?
Tänkte att det skulle kunna vara nåt från istiden.
 

Loke

Aktiv medlem
Jag hittade den här bloggposten från 2010 http://husbil.blogspot.se/2010/11/vandring-i-geta.html. Kan det vara samma stenparti ni fotograferat? i så fall har det hänt en del med åren. Ofta brukar det vara en person som börjar stapla, sen följer fler besökare som ser detta och gör samma sak varpå det blir riktigt intressant att se utvecklingen över åren.

Eller så är det samma person som har ett "projekt" på gång?
 

swd-photo

Aktiv medlem
Tror inte det här är samma stenparti för där fanns flera men nog är det otroligt att en eller några människor skulle lägga ner så mycket tid till att stapla sten.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är inte så mycket tid.
Det räcker ju med en besökare om dagen som lägger ett par stenar....
Resten är bara tid
 

andreassofus

Aktiv medlem
sådana här högar ser man överallt. stränder, skogen, fjällen, ja överallt där det finns mycket turister.
det är en "grej" att stapla en hög med sten som turist.
Nere i skåne till exempel finns hela stränder täckta av dessa högar.
Finns massor i norska fjällen också, dock inte så här tätt vad jag vet. men det är ju så stora områden där.
 

PMD

Aktiv medlem
Fascinerande. Jag förstår varken varför någon vill bygga stentorn eller varför någon annan vill rasera dem.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Fascinerande. Jag förstår varken varför någon vill bygga stentorn eller varför någon annan vill rasera dem.
Frågade henne varför hon raserade stenstaplarna, svaret var: Naturrumsledningen har bestämt det.
På de flesta andra håll brukar ju naturen - stormarna rasera, men här skall de inte finnas.
håhå
 

pery

Aktiv medlem
Det är ju just det jag inte riktigt förstår: varför någon vill rasera stentornen. Lite destruktivt, tycker jag.
Jag skulle säga som så att om det står ett stentorn där så stör det väl inte så mycket men om hela stranden är full blir det irriterande. Det stör lite av upplevelsen av den orörda naturen när folk varit där och "klottrat" för att göra en jämförelse.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är inget nytt fenom. Det har funnits länge. Någon berättade att det började i Norge där man byggde troll på topparna. Gud vet om det är sant.
Nu verkar det i alla fall vara en sysselsättning som spridit sig runt hela vårt klot.
Jag kan förstå att nationalparker kan bli trötta på det. Det är nu ungefär lika roligt som Kilroy was here.
Här en bild från Dolomiterna 2013.
 

Bilagor

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Definitivt inget nytt fenomen.
Första gången jag såg det var nog i "Tintin i Tibet" på sjuttiotalet. Men boken ör väl skriven på femtiotalet?

Har också upplevt att man på fjällvandring byggde sådana stenrösen längs lederna som ledmarkör. Alla som gick förbi la på en sten.
Så i grunden inte bara ett tidsfördriv, utan faktiskt en praktisk funktion.

Men sedan är det nog så att materielet "talar" till oss. En fotboll vil bli sparkad på. En flat sten vill bli lagd på hög. En liten flat sten vill bli singlad ut i vattnet som macka.

Petter...
 

SallyIV

Aktiv medlem
..fattas bara det man kan se nott om Norrtälja bl a, vildsvinsskyl med kulhål ;-)

Men, visst är anarki utvecklande?

-J!
 
ANNONS