Annons

Hjälp! Samyang 14/2.8 vs Irix 15/2.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig en ordentlig vidvinkel. Mest för landskap och arkitektur, men skulle även vilja börja med lite astro. Har kollat väldigt mycket på Youtube, men är fortfarande tveksam till vad jag ska välja. Irix är fortfarande ny och det finns inte så mycket info om den.

Finns det någon här som skulle kunna ge mig lite mer info om dessa? Vad talar för och emot dom? Eller rekommendera nått annat. Budget, max 5000kr.

(Använder idag, i stort sätt, bara mitt 24-70 f4 L till min Canon 6D)

Tack på förhand.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig en ordentlig vidvinkel. Mest för landskap och arkitektur, men skulle även vilja börja med lite astro. Har kollat väldigt mycket på Youtube, men är fortfarande tveksam till vad jag ska välja. Irix är fortfarande ny och det finns inte så mycket info om den.

Finns det någon här som skulle kunna ge mig lite mer info om dessa? Vad talar för och emot dom? Eller rekommendera nått annat. Budget, max 5000kr.

(Använder idag, i stort sätt, bara mitt 24-70 f4 L till min Canon 6D)

Tack på förhand.
Jag tror på Irix. Ungefär lika skarp son Nikons 14-24 men med klart mindre distortion, ca och inte lika känslig för flare
 

tabugman

Medlem
Det som talar för Irix är vädertätningen (i Blackstone-uförande) + att den har filtergänga (95 mm om jag inte missminner mig). Bra om du ska köra landskap med ett ND-filter exempelvis.

Sen har den ju Infinity click för att lätt hitta fokus på oändligheten i mörker. Inte att förakta när man kör astrofoto :)

Jag tror definitivt att den är värd de extra pengarna jämfört med Samyangen.

Cyberphoto har testat och gett den guldstatus:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=irix15blackca
 

Astacus

Aktiv medlem
Följer med spänning den här tråden.
Har själv Samyang 14/2.8 och jag upplever den som direkt oskarp på längre avstånd (Canon 6D). Har övervägt Irix för astrofoto så om nån testat bägge vore det intressant att höra erfarenheterna
 

Astacus

Aktiv medlem
Det som talar för Irix är vädertätningen (i Blackstone-uförande) + att den har filtergänga (95 mm om jag inte missminner mig). Bra om du ska köra landskap med ett ND-filter exempelvis.

Sen har den ju Infinity click för att lätt hitta fokus på oändligheten i mörker. Inte att förakta när man kör astrofoto :)

Jag tror definitivt att den är värd de extra pengarna jämfört med Samyangen.

Cyberphoto har testat och gett den guldstatus:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=irix15blackca
Kanske en lite korkad fråga men vad är "infinity click" jämfört med att bara vrida fokusringen så långt det går? Såklart kan vissa objektiv i det läget fokusera bakom oändligheten (p.g.a. bristande precision i tillverkningen, skillnader på olika kamerahus, etc.) men det borde väl inte vara någon skillnad mot Irixen? Även Irix är ju manuell så den kan väl knappast veta exakt var infinity-läget är för den aktuella kameran?
Hoppas dock att jag har fel för funktionen låter helt lysande!
Att blända ner några steg för ökat skärpedjup är ju inte så kul för just astrofoto p.g.a. minskat ljusinsläpp.
 

tabugman

Medlem
Som jag förstår det har den fokuskalibrering på själva objektivet så att få infinity click att faktiskt fungera som tänkt borde ju gå. På Samyangen var det inte tal om att vrida tills det tog stopp :) Då gick den låååångt förbi oändligheten.

Sedan är ju möjligheten att mekaniskt låsa fokusen guld värd. Det är mer än en gång som jag råkat vrida oavsiktligt på fokusringen på Samyangen jag hade, vilket antingen medfört oskärpa eller att man måste göra om hela fokusproceduren, vilket är halvmeckigt vid astrofoto just.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kanske en lite korkad fråga men vad är "infinity click" jämfört med att bara vrida fokusringen så långt det går? Såklart kan vissa objektiv i det läget fokusera bakom oändligheten (p.g.a. bristande precision i tillverkningen, skillnader på olika kamerahus, etc.) men det borde väl inte vara någon skillnad mot Irixen? Även Irix är ju manuell så den kan väl knappast veta exakt var infinity-läget är för den aktuella kameran?
Hoppas dock att jag har fel för funktionen låter helt lysande!
Att blända ner några steg för ökat skärpedjup är ju inte så kul för just astrofoto p.g.a. minskat ljusinsläpp.
Det beror inte på bristande precision. Det är en funktion för olika temperaturer så att man alltid ska kunna fokusera mot oändligheten. Dessutom finns det även andra våglängder man kan vilja fånga upp.
 

tabugman

Medlem
Det beror inte på bristande precision. Det är en funktion för olika temperaturer så att man alltid ska kunna fokusera mot oändligheten. Dessutom finns det även andra våglängder man kan vilja fånga upp.
På Samyangen handlar det om bristande precision, tro mig. Oändlighetsmarkeringen är inte ens i närheten rätt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
På Samyangen handlar det om bristande precision, tro mig. Oändlighetsmarkeringen är inte ens i närheten rätt.
Samyang kan jag inte uttala mig om. Mitt rör Canon, men det borde vara liknande med de flesta http://www.school-of-digital-photography.com/2013/11/infinity-focusing-what-is-it-how-does-it-work-how-to-manually-set-a-lens-without-a-distance-scale-to-focus-on-infinity.html

Angående annan våglängd träffar IR oändlighet innan synligt. UV borde då träffa senare, men Canons sensorer är ändå värdelösa att fota UV med.

Även jag är nyfiken på Irixen. Jag behöver en ljusstark vidvinkel till min 6D.
 

Larsakarlsson

Ny medlem
Införskaffade mig Irix nyligen, har inte hunnit prova den så mycket men det jag föll för i jämförelse med samyangen, vädertätning, båda Irix har det, blackstone har en extra tätning.
filtergänga 95 mm, infinity click kan säkerligen vara användbart har inte hunnit kolla hur fokus ligger i förhållande till märket men går ju som sagt att justera om det skulle ligga något fel.
Lock i motljusskyddet för att justera runda filter. Skärpedjup/hyperfokalskala, det är möjligt att det finns på andra objektiv av den här sorten med men är ju säkert användbart när man lär sig hur det funkar.
Har som sagt inte hunnit testa så mycket men det lilla jag har använt det så verkar det bli en väldigt trevlig kamrat i kameraväskan.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Om du inte ska köpa i dag så är nog nya Laowa 15/2.0 eller framförallt nya Samyang 14/2.4 (alltså ej 14/2.8) något att vänta på.
(Har själv Samyang 14/2.8, Laowa 15/2.8 shift macro och haft Nikon 14-24/2.8).
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Samyangen har en horribel distorsion som kanske inte är så rolig när man plåtar arkitektur. Går att korrigera hyfsat i LR men ändå värt att nämnas.
Väntar också med spännig på Laowas 15/2.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Laowas är nog enbart för spegelösa system.
Stirra er inte blind på bländartalen nu. Detta race påminner om MPx-race som följdes av DR-Race. Jag var också exhalterad över Irix 15/2.4 för just mina Astroscape. De recensioner och bilder jag sett så verkar det som jag hoppar av det tåget och inväntar Samyang.

/Stefan
 

Palletheking

Aktiv medlem
Laowas är nog enbart för spegelösa system.
Stirra er inte blind på bländartalen nu. Detta race påminner om MPx-race som följdes av DR-Race. Jag var också exhalterad över Irix 15/2.4 för just mina Astroscape. De recensioner och bilder jag sett så verkar det som jag hoppar av det tåget och inväntar Samyang.

/Stefan
Men Irix har väl bara fått positiva omdömen än så länge
 

Astacus

Aktiv medlem
Som jag förstår det har den fokuskalibrering på själva objektivet så att få infinity click att faktiskt fungera som tänkt borde ju gå. På Samyangen var det inte tal om att vrida tills det tog stopp :) Då gick den låååångt förbi oändligheten.

Sedan är ju möjligheten att mekaniskt låsa fokusen guld värd. Det är mer än en gång som jag råkat vrida oavsiktligt på fokusringen på Samyangen jag hade, vilket antingen medfört oskärpa eller att man måste göra om hela fokusproceduren, vilket är halvmeckigt vid astrofoto just.
Stort tack för förklaringen, det låter ju helt realistiskt att det ska fungera. Tänkte inte så långt som att det kunde handla om en kalibrering man gör själv.
Snart en Samyang till salu på annonsmarknaden alltså och en beställning på Cyberphoto :)
 

Astacus

Aktiv medlem
Laowas är nog enbart för spegelösa system.
Stirra er inte blind på bländartalen nu. Detta race påminner om MPx-race som följdes av DR-Race. Jag var också exhalterad över Irix 15/2.4 för just mina Astroscape. De recensioner och bilder jag sett så verkar det som jag hoppar av det tåget och inväntar Samyang.

/Stefan
Hmm, jag kan bara påminna mig att jag läst bra saker om Irixen. Har du möjligen några intressanta länkar där de negativa egenskaperna redovisas?
 

Gripen73

Aktiv medlem
Laowas är nog enbart för spegelösa system.
Stirra er inte blind på bländartalen nu. Detta race påminner om MPx-race som följdes av DR-Race. Jag var också exhalterad över Irix 15/2.4 för just mina Astroscape. De recensioner och bilder jag sett så verkar det som jag hoppar av det tåget och inväntar Samyang.

/Stefan
Vad är det som får dig att vänta på nått annat? Har du länkar eller nått som kan visa bilder som jämförs med ex Samyangen? Har sett dina astrobilder (riktigt grymma bilder), så det vore intressant att veta varför du tycker som du gör.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har inte läst några "negativa" recensioner, men jag har läst de få amatörrecensioner som dykt upp av nya användare samt sett bilder från dessa, IRIX och även från cyberphoto. Jag avvaktar tills mer kontrollerade tester genomförts samt vad Samyang 14/2.4 kan prestera,
Snabba funderingar är, för hög vinjettering mot det jag har idag, mer Coma än det jag har idag samt eventuellt mindre skarpt i hörnen än vad jag har idag. Därför är det inte aktuellt för MIG än att byta, men behöver såklart mer kött på benen så jag avvaktar.

/stefan
 
ANNONS