Annons

Hur gör man en bra fotbollsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag själv gillar ofta tighta bilder så jag beskär mina bilder rätt hårt.
Ibland sitter jag ner, men oftast står jag upp.
Här lite exempel på min bildstil.

1. Ingen boll, fult spel
2. Ur fokus
3. En enda spelare
4. Tuffa tag
5. Lite regn


/Stefan
 

Bilagor

taxichaffis

Aktiv medlem
Jag själv gillar ofta tighta bilder så jag beskär mina bilder rätt hårt.
Ibland sitter jag ner, men oftast står jag upp.
Här lite exempel på min bildstil.

1. Ingen boll, fult spel
2. Ur fokus
3. En enda spelare
4. Tuffa tag
5. Lite regn


/Stefan
ett sätt är att ställa in serietagning på kameran, då får du fler bilder att välja mellan i en spelsekvens
 
Jag ska fylla på med ytterligare en tanke kring fotbollsbilder (utöver det jag redan skrivit här ovanför).

Spelare som driver boll längst marken är inte de mest underhållande bilder att titta på i längden. Huvudspel och höga sparkar är desto mer action-laddade. En fotbollsfotograf som jag personligen tycker behärskar fotografering av fotbollens huvudspel bättre än många andra är SportSkjutaren (Daniel Malmberg) här på Fotosidan.

Är man på en storslagen arena ska givetvis vidvinkelgluggen fram för att fånga in atmosfären. De riktigt drivna lyckas med detta när de riggar en "målkamera" som de sedan fjärrstyr bakom målet. På så sätt fångar man både en situation (målrassel och i bästa fall en målvakt som ligger i luften) och t.ex. sidorna av arenan.

För min personliga del är det inte alltid nödvändigt att bollen finns med. Om det råder någon tvekan om vilken sport man fotat ska man kanske fundera ett varv extra men spelarnas uttryck eller andra komponenter kanske gör det till en riktigt bra sportbild trots att inte "redskapet" är med i bilden.

Kreativiteten med längre slutartider för att åstadkomma fartkänsla i fotbollsbilder är något jag ser väldigt lite av. Tyvärr har jag inte riktigt vågat testa detta men det får bli en framtida utmaning. Jag gillar dock denna typ av bilder om de är schysst utförda.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Försöker fota med så kort skärpedjup som möjligt och ha relativ kort slutartid ändå. Typ 1/320-1/500s. Fryser det mesta av rörelsen utom eventuellt armar, ben och boll. På det sättet upplever jag att man får mer känsla av action.
Ibland blir det mer levande om inte allt är skarpt utan att det uppstår rörelseoskärpa i armar och ben, men jag brukar använda 1/2000s för att frysa alla rörelser när jag kör tajta bilder med tele. Ju tajtare bilder desto snabbare tid behövs.
 

lofling

Aktiv medlem
Ibland blir det mer levande om inte allt är skarpt utan att det uppstår rörelseoskärpa i armar och ben, men jag brukar använda 1/2000s för att frysa alla rörelser när jag kör tajta bilder med tele. Ju tajtare bilder desto snabbare tid behövs.
Jag håller med, snabbare än 1/1000 behövs ofta. När jag fotar 6-7 åringar så räcker inte ens alltid 1/1250 s för att frysa rörelser.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag håller med, snabbare än 1/1000 behövs ofta. När jag fotar 6-7 åringar så räcker inte ens alltid 1/1250 s för att frysa rörelser.
Snabba barn. Våra P7- och P10or blir som sagt skarpa där kroppen är någorlunda stilla. Dvs överkropp och huvud, medan armar, ben och boll får rörelseoskärpa vid 1/500s. Men när jag tänker efter så är det inte ofta jag tar och sparar bilder där de springer och gör jag det så handlar det om panoreringsoskärpa jag är ute efter. Det är vid kollisioner, sparkar etc dom jag gillar spara och då är större delen av kroppen nersaktad.

Nu på Beachfotbollen i dagarna är det gassande sol så även vid f/4 för mitt tele så hamnar jag över 1/1000s på alla bilder.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Personligen gillar jag actionbilder bäst, men det som säljer är jubelbilder (eller depparbilder beroende på köpare). När det gäller actionbilderna ska bollen vara med tycker jag, även om det finns undantag.
.
Domarbilden är ju riktigt skön!

Jag försöker göra bra actionbilder. Men de som ändå får mest uppskattning är jubelbilderna.
1:an här tycker jag själv är bra. Förmedlar en del av sporten.
2:an är den av mina bilder som definitivt fått mest uppskattning. Tokglada tjejer som precis spelat sig till semifinal.
 

Bilagor

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Spelare som driver boll längst marken är inte de mest underhållande bilder att titta på i längden. Huvudspel och höga sparkar är desto mer action-laddade. En fotbollsfotograf som jag personligen tycker behärskar fotografering av fotbollens huvudspel bättre än många andra är SportSkjutaren (Daniel Malmberg) här på Fotosidan.
Tack för de vänliga orden Lasse! :)
Jag gillar täta närkamper, och framför allt nickdueller.
Med ansiktena rakt mot kameran.
Dels för att ju "tightare" bild du har, dessto starkare framträder ansiktsuttrycken.

Vad det gäller nickdueller så har de fördelen med att du dessutom lättare får till rena bakgrunder.
(Dvs inte en massa sargreklam i grälla färger), dessutom så brukar spelarna grimasera lite extra.
Vilket bidrar till känslan av intensitet och kamp.

Om någon är intresserad så finns en del av mina fotbollsbilder, (som jag hoppas kan vara till inspiration för alla som läser den här tråden) att beskåda här: https://agency.jkpg-sports.photo/index/G0000jgJSULYYKso
(Finns mer fotbollsbilder från EM 2016 och pågående VM om man klickar sig runt på sidan).

För övrigt så kan jag varmt rekomendera att följa @gettyfc och @gettysport på instagram:
https://www.instagram.com/gettyfc/
https://www.instagram.com/gettysport/
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gör ett försök att kort sammanfatta råden i denna tråd.

Motivet. Se till att få med dessa komponenter:
  • Action: Spelare i kamp, höga hopp. Udda positioner. Grimaser. Inte en enstaka spelare, fota flera samtidigt. Tjuvnypen, tröjdragningarna, och de andra delarna av sporten bidrar till upplevelsen.
  • Bollen: bör vara med i alla actionbilder
  • Känslor: Mer efterfrågade och uppskattade än actionbilderna. Målfirare och målsörjare. Tröstande omklappningar. Ilska.
  • Miljö/omgivning: För att fånga hela händelsen behövs det bilder på publik, arena, och hela sammanhanget.

Väder
  • Sämst är solsken mit på dagen. bäst(?) är regn och rusk.

Bakgrund:
  • Om möjligt Välj en position som ger lugnast öjliga bakgrund i fotoriktningen

Bländare:
  • Så stor som möjligt. Vi vill isolera vårt huvudobjket från bakgrunden.

Slutartid. Kort för att frysa rörelse. Men svaren varierar:
  • 1/2000-1/1000 s för att frysa de riktigt snabba rörelserna, svett som stänker, osv.
  • 1/500 - 1/250 s för att få lite rörelseoskärpa i armar och ben för att ge intryck av rörelse (och för att regn ska framstå som stril)
  • Längre slutartid för extrem röresleoskärpa. Längre slutartider kräver lyckad panorering

Fotoposition:
  • Låg. Sitt på stol eller på marken

Utsnitt
  • Tajt för action, vidare för sammanhanget.

Dokumentärt eller artistiskt.
  • Har inte behandlats i tråden men Astroscapist laddade upp en lite mer artistisk bild där en spelare i fokus betraktar några andra spelare som är ur fokus.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ett första försök

Kul fråga. Själv har jag aldrig fotat sport över huvud taget, men idag passerade jag Österplans IP här i Uppsala, när ett gäng allsvenska spelare tränade. Man övade anfall och försvar. Jag hade Leica M Monochrom (CCD) med 35 mm objektiv. Placerade mig bakom ett av målen, fokuserade ca 5 m in i planen, bländare 8, ISO 400 och auto slutartid. Sen var det bara att försöka fånga det som hände framför mål. Serietagning är helt meningslöst att använda med Monochromen, så det var bara att plåta som om man hade en Tri-X i kameran. 36 bilder blev det var av jag bifogar tre. Min slutsats av övningen är:

1) Reflektera i förväg över vad du vill berätta med din bild/bildserie.
2) Anpassa motivvalet till den utrustning du har (låter kanske självklart, men kan ändå vara värt att nämna).
3) Välj en position så nära en "hot spot" som möjligt.
4) Valet av beskärning i efterbehandlingen kan lyfta eller sänka en bild.

/ mvh FiCa1
 

Bilagor

ANNONS