Annons

Krämarevarning

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag tycker det är svårt att ha åsikter på prissättningen i sig - däremot kan man väl med fog konstatera att säljare med hundratals försäljningar på t.ex. fotosidan eller Tradera knappast är hobbyister utan kan förmodas driva någon form av företagande. Isåfall medför ju detta en hel del följder som F-skatt, att betala skatt och redovisa moms, distansavtalslagen, konsumentköpslagen, etc.... Vi får väl hoppas att sådana säljare följer lagen. Om vederbörande i rollen som köpare inte är helt tydligt med sitt företagande är det desto viktigare att han är det i rollen som säljare. På Tradera är detta väldigt tydligt då man på fotoområdet ser säljare med massor av köp men få försäljningar, och vice versa.
Det där är trams, jag är superamatör men prylbög, har gjort hundratals affärer på fotosidan under tio år, knappast tjänat på någon av dem, gör det för att det är kul att byta, testa och klämma på grejerna. Jo, tar en massa bilder också. Håller med trådskaparen, trist, man vill se fotosidan som något annat än blocket och tradera.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag håller med TS om det tråkiga att göra affärer och sedan känna sig ”lurad”, vilket man ju inte är i ordets bokstavliga mening. Jag sålde en kamera för närmare 20 000 kr, köparen var mycket intresserad o ställde frågor som tydde på ett genuint intresse. Han verkade riktigt seriös i sin beskrivning av sitt fotointresse. Han ville ha lite bilder på kameran som jag genast skickade. Vi gjorde affär efter att jag, frivilligt, sänkt priset. Jag skickade paketet, döm sedan om min förvåning när kameran lagts ut till försäljning med min bild i annonsen. Detta minst en dag innan han fått den. Då blev jag en kränkt vit medelålders man....
Att hen använt din bild i annonsen är inte sjysst.
Men ponera att hen ville hantera kameran hemma för att sen köpa en ny om hen gillade kameran.

Känner du dig också lurad om du köper en kamera för 20.000 och sedan ser den gå på 14.000 på en "black fredag" veckan efter?
Det finns mycket att reta upp sig på om man vill det.
Själv vill jag inte dumpa priser, men kan sälja billigt eller skänka till en kompis.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Att köpa billigt och sälja dyrare är väl grunden i all sund ekonomi. Trådskaparen skulle kunna behöva en baskurs i ekonomi om inte annat så för hans/hennes framtid.
Mycket dumt ska man se och höra innan man dör....
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har köpt dyrt ibland för att jag ville ha den.
Jag har köpt billigt andra gånger för att andra inte vill ha den.

Senast köpte jag något i paket så billigt att jag kunde sälja en enda av delarna och fick således allt annat gratis.

Jag sålt dyrt ibland för att andra vill ha den.
Jag har sålt billigt andra gånger för att jag inte ville ha den.

Man tar sitt ansvar på sin sida av gränsen och för andra sidan ansvarar någon annan. :)

Skänka bort saker som jag inte vill ha mem som någon annan ser värde i har jag också gjort. Och ska göra igen just idag.

Gnälla när man har den kvar eller gnälla när man har sålt den är två onödigheter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nä, själv nöjer jag mig bra med att enbart tycka det är rötet beteende att ljuga för sina medmänniskor.

Men det kanske är för mycket begärt.
Du menar att ”nyskick” är en lögn om en pryl som är ”utan spår av användning”?

Jag tror att det är ytterst svårt att definiera en entydig skala för skicket på begagnade prylar. Till syvende och sist är det upp till köparen att syna prylen och bedöma ifall han anser den värd pengarna.

Om greppet sålts via exempelvis l-foto.se, vilket skick skulle då angivit för en sak utan spår av användning:

A. Nyskick
A- Nästan nyskick
B+ Mycket gott skick
B. Bra skick
C. Normalt slitage
D. Yttre hårt sliten
E. Mycket dåligt skick, ej garanti
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Att köpa billigt och sälja dyrare är väl grunden i all sund ekonomi. Trådskaparen skulle kunna behöva en baskurs i ekonomi om inte annat så för hans/hennes framtid.
Mycket dumt ska man se och höra innan man dör....
Läser du tråden och bemödar dig förstå innehållet i förstainlägget hade tråden besparats ytterligare dumheter.
 

iSolen.se

Guest
Vet vi verkligen att krämaren ljugit för TS om sina intentioner med köpet av batterigreppet? Om det är det grepp som ligger till salu nu så vet jag att krämaren är en långtida medlem på FS, och verkligen är en fotoentusiast. Jag ser inget fel i att köpa prylar billigt och tjäna en slant på det för att finansiera min hobby.

Förutom fotografering roar jag mig på motorcyklar, och i den världen är det mycket vanligt med folk (entusiaster som brinner för gamla och nya hojar) som köper och säljer prylar för att ha råd med sin hobby utan att för den skull bli uthängda som krämare och omoraliska i forum.

Fotosidan har ingen regel (och ska förstås heller inte ha det) som säger hur man ska prissätta de prylar som säljs. Jag har självt sålt många prylar (fotorelaterade och annat) alldeles för billigt, men jag bryr mig inte ett skvatt om vad köparen sedan gör med prylarna.
Det är fritt fram att köpa och sälja hur man vill och om man köper enbart i avsikten att sälja med vinst har jag för mig att skatteverket vill ha sin andel.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är fritt fram att köpa och sälja hur man vill och om man köper enbart i avsikten att sälja med vinst har jag för mig att skatteverket vill ha sin andel.
Som privatperson utan firma lär man kunna sälja ganska mycket innan skatteverket kommer en på spåret. Det finns väl någon gräns där hobbyn övergår i beskattningsbar verksamhet.

Jag brukar handla en del, det blir dock mest köp, men när jag säljer blir det sällan många kronor plus. Går det jämnt upp är jag helt nöjd eftersom avsikten var att testa. Lönsammast är de gånger man köpt till paketpris (dålig affär att sälja som paket) och fått med saker "gratis" som man ändå inte ville ha. Är man då en Krämare?
"Krämare" får bara sälja till mig om priset är rätt. Hur mycket personen i sin tur tjänar på affären bryr jag mig inte alls om.
 

iSolen.se

Guest
Som privatperson utan firma lär man kunna sälja ganska mycket innan skatteverket kommer en på spåret. Det finns väl någon gräns där hobbyn övergår i beskattningsbar verksamhet.

....
Jo det behövs nog att man gör det hyfsat ofta.

Edit: Skatteverket i intervju om blocket:

"Det finns ingen fast beloppsgräns som fastställer när handeln övergår i näringsverksamhet, det avgörande är verksamhetens varaktighet, självständighet och vinstsyfte.

– Det är svårt att ange ett specifikt belopp men rör det sig om något eller några 10 000-tal kronor kan det bli frågan om inkomst av näring som ska tas upp till beskattning, säger Henrik Kisterud."
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Gränsen för att beskatta vinst vid försäljning av begagnade saker vid enstaka tillfällen går vid 50.000kr så det är en hel del innan man måste beskatta.
Köper och säljer man systematiskt så ska man deklarera från första början.

Källa: Skatteverket.se

/Stefan
 

hokan

Aktiv medlem
Spännande tråd, då jag känner mig lite träffad men tycker det är mycket intressant med alla åsikter. Jag är nog vad flertalet i tråden skulle kalla en "krämare" men jag försöker sköta det snyggt. Jag har fotograferat länge och framförallt varit prylintresserad och har sedan ett tag tillbaka startat en liten sidoverksamhet som köper och säljer begagnad fotoutrustning. Jag sköter bokföring, är godkänd för F-skatt och vinstmarginaltaxerar.
Målet med verksamheten är att jag ska kunna köpa och sälja utrustning av och till privatpersoner för att ge privatpersoner en smidig möjlighet att sälja eller köpa prisvärd begagnad kamerautrustning på ett tryggare sätt än att köpa direkt av privatpersoner. Eftersom jag driver företag så är jag ju omfattad av alla förpliktelser som det innebär och dessutom erbjuder jag garanti och öppet köp. För att kunna göra detta så måste jag ju köpa in billigare än vad jag säljer och dessutom ha marginaler nog att tåla smällar (jag har fått reparera en hel del prylar och har ett objektiv som är helt värdelöst då det var förstört när jag fick det), men vad jag märkt hittills så finns det en efterfrågan på enkla och trygga affärer hos en del.

Det är alltid uppenbart att man köper av ett företag när man köper av mig eftersom jag säljer via min webshop, företagsannonser på blocket eller som företag på tradera. Eftersom kännedomen om mitt företag inte är så stor ännu så måste jag dock jaga annonser själv på blocket och tradera, vilket betyder att jag är snabb på att hugga på "fynd" så fort dom dyker upp. Vad anser församlingen om detta? Är det omoraliskt av mig eller är det ok?

Till protokollet kan föras att jag aldrig har köpt eller sålt här på fotosidan i egenskap av mitt företag.
 

pysse

Aktiv medlem
förvånad

men vem blir förvånad när en säljare inte är ärlig om varan och till och med vill tjäna pengar på den … vilken rackare

det låter nästan som .. ja typ … affärer köplador butiker

var ska det sluta … snart säger nån att säkert att reapriserna inte stämmer alla gånger heller
 

iSolen.se

Guest
Spännande tråd, då jag känner mig lite träffad men tycker det är mycket intressant med alla åsikter. Jag är nog vad flertalet i tråden skulle kalla en "krämare" men jag försöker sköta det snyggt. Jag har fotograferat länge och framförallt varit prylintresserad och har sedan ett tag tillbaka startat en liten sidoverksamhet som köper och säljer begagnad fotoutrustning. Jag sköter bokföring, är godkänd för F-skatt och vinstmarginaltaxerar.
Målet med verksamheten är att jag ska kunna köpa och sälja utrustning av och till privatpersoner för att ge privatpersoner en smidig möjlighet att sälja eller köpa prisvärd begagnad kamerautrustning på ett tryggare sätt än att köpa direkt av privatpersoner. Eftersom jag driver företag så är jag ju omfattad av alla förpliktelser som det innebär och dessutom erbjuder jag garanti och öppet köp. För att kunna göra detta så måste jag ju köpa in billigare än vad jag säljer och dessutom ha marginaler nog att tåla smällar (jag har fått reparera en hel del prylar och har ett objektiv som är helt värdelöst då det var förstört när jag fick det), men vad jag märkt hittills så finns det en efterfrågan på enkla och trygga affärer hos en del.

Det är alltid uppenbart att man köper av ett företag när man köper av mig eftersom jag säljer via min webshop, företagsannonser på blocket eller som företag på tradera. Eftersom kännedomen om mitt företag inte är så stor ännu så måste jag dock jaga annonser själv på blocket och tradera, vilket betyder att jag är snabb på att hugga på "fynd" så fort dom dyker upp. Vad anser församlingen om detta? Är det omoraliskt av mig eller är det ok?

Till protokollet kan föras att jag aldrig har köpt eller sålt här på fotosidan i egenskap av mitt företag.
Tänk så annorlunda det låter när "andra sidan" får beskriva...
 

glemmy

Aktiv medlem
Detta verkar vanligt bland begagnade bilar. Ta det med en nypa salt, men hörde från någon som jobbade på en bilfirma att det finns anställda på vissa firmor som sitter hela dagarna och letar efter felprissatta bilar på blocket.

Sett exempel på det själv. En gång kom en bil upp en vardagskväll, ganska sent. Tänkte att jag skulle ringa på den på morgonen, men ser då att den redan sålts.
Efter ett par dagar har den bytt ägare till en bilfirma och läggs upp för försäljning 50' dyrare och utan vinterhjul.

Förvånande nog varierar priser ganska mycket mellan olika ställen (forum, blocket, tradera, facebook) när det gäller prylar, kamerautrustning etc. Har själv utnyttjat det för att göra bra köp, men har aldrig genast sålt vidare något, det skulle kännas lite omoraliskt :) Tycker dock det är säljarens ansvar att ta reda på vad man ska sätta för pris och köparen kan inte lastas för att ha köpt något "för billigt", så länge man inte luras eller pressar säljaren då.
 

iSolen.se

Guest
Detta verkar vanligt bland begagnade bilar. Ta det med en nypa salt, men hörde från någon som jobbade på en bilfirma att det finns anställda på vissa firmor som sitter hela dagarna och letar efter felprissatta bilar på blocket.

Sett exempel på det själv. En gång kom en bil upp en vardagskväll, ganska sent. Tänkte att jag skulle ringa på den på morgonen, men ser då att den redan sålts.
Efter ett par dagar har den bytt ägare till en bilfirma och läggs upp för försäljning 50' dyrare och utan vinterhjul.

Förvånande nog varierar priser ganska mycket mellan olika ställen (forum, blocket, tradera, facebook) när det gäller prylar, kamerautrustning etc. Har själv utnyttjat det för att göra bra köp, men har aldrig genast sålt vidare något, det skulle kännas lite omoraliskt :) Tycker dock det är säljarens ansvar att ta reda på vad man ska sätta för pris och köparen kan inte lastas för att ha köpt något "för billigt", så länge man inte luras eller pressar säljaren då.
Jag gissar att folk är upprörda över att de inte visste att det är en handlare de säljer till. En handlare vill förstås göra vinst. Sen kanske det stör att skicket plötsligt blivit bättre. Så lite mer öppenhet så blir alla glada.
 
ANNONS