Annons

Hur hittar man nya kunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Hej!

Jag drog igång min fotobusiness för ett år sedan. Har dock problem med att hitta kunder! Jag riktar mig till företag som behöver porträtt på sin personal men även till andra offentliga personer som behöver porträtt.

Tar gärna emot tips på hur jag når ut på bästa sätt!

Kan jag förbättra min SEO? Har sett någonstans att man ska länka till sin hemsida på forum och bloggar - Fotograf Engström Fotograf Linköping Har ni erfarenhet av detta? Besök gärna min hemsida och kom med tips! Just nu ligger jag inte jättebra till på Google...

Vad mer har ni för tips? Hit me!

/Christine
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Inte svar/kommentar på vad du söker i ditt inlägg - men snygga bilder i mina ögon! Ser ut som att du har vad som krävs för att hjälpa kunden med olika porträtt & önskemål. Så ut & leta. Lycka till!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Envist arbete

Du måste kontakta så många möjlig kunder som möjligt och på alla möjliga sätt. Den gamla regeln gäller fortfarande:

100 knack, 10 snack kan bli ett tack! (för affären)
 

Marteric

Aktiv medlem
Tänker mig att företag kanske mest behöver nya bilder på anställda i samband med uppdatering av hemsida. Kanske en bra idé att söka samarbete med några lokala web-byråer?
 

Lahn

Aktiv medlem
Hej

Jag tror du behöver inte så mycket hjälp, du kör ju här en helt perfekt och gratis marknadsföringskampanj för att får en bättre google ranking ;-)

Hälsningar från någon som också vet vad SEO betyder...
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Hej.

Kul o se en annan fotograf från Linköping här inne.


Det här med SEO är knepigt, jag ligger just nu på sida 6 under fotograf Linköping på google, vilket är uselt, låg på sida 2 förra året. På fotograf östergötland ligger jag på sida 1 dock vilket är bra. Men jag slutade bry mig om seo för längesedan, skapade hemsidan i början av 2017 och då var jag genuint intresserad av sånt. Insåg dock genom vänner och professionella bekanta att andra fotografer eller företag betalar för att hamna högt upp i google rankingen, något jag inte vill göra.

En komplimang jag kan ge dig är att, när man går in på din hemsida så ser det inte ut som att du har svårt o få arbete iaf :) Men branschen är tuff, och det finns massor av fotografer nuförtiden, speciellt hobbyfotografer som har ett heltidsjobb men ändå skapar en fin hemsida och fotar porträtt/bröllop på helgerna. Jag försöker rikta in mig på flera saker och inte bara på porträtt, för då är det svårt att klara sig inom branschen enligt mig.


Mvh

Christian Lindsten - www.lindstenfoto.se
 

jseffel

Aktiv medlem
Nu jobbar jag inte som fotograf, men inom ett litet IT-företag.

Som andra sagt samarbeta / nätverka med andra.
Du kan även rikta din reklam direkt mot de företag / anställda på företaget om du använder Facebook-annonser.
LinkedIn kanske?

Inom kommunen brukar det finnas nätverk som div frukostar / seminarier osv - nästla dig in där.

Cold-calling är nog ett dött fenomen... det är nog snarare din förmåga att hantera människorn istället för kameran som kommer avgöra om du lyckas som företagare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kan jag förbättra min SEO? Har sett någonstans att man ska länka till sin hemsida på forum och bloggar - Fotograf Engström Fotograf Linköping Har ni erfarenhet av detta? Besök gärna min hemsida och kom med tips! Just nu ligger jag inte jättebra till på Google...

Vad mer har ni för tips? Hit me!

/Christine
1. Stilren sida men litet text. Jag tror fortfarande bloggar uppskattas av Google. Personligen går jag även tillbaka till äldre inlägg och korrigerar samt förbättrar.

2. Jag kikade på dina bilder. Snyggt på utsidan, men hur ser de ut på insidan?
http://fotografengstrom.se/wp-content/gallery/built-with-milk/MG_3450.jpg

Bildens namn är anonyma MG_3450.jpg. EXIF där du kunnat lägga in nyckelord och platsnamn saknas.

Personligen döper jag mina bilder efter vad jag vill att de ska vara sökbara på. Jag lägger även oftast in nyckelord i bildernas EXIF.

3. Du saknar SSL/TLS för din sida. Google Chrome visar sidor utan SSL/TLS som osäkra. Dessa certifikat kostade för några år sedan någon tusenlapp. Nu bjuder de flesta webbhotell på de enklare certifikaten.
För övrigt kan alla som sitter mellan dig och hemsidan din sno ditt lösenord och användarnamn eftersom dessa skickas i klartext när du loggar in. Exempelvis när du gör det på ett okänt WiFi. Ännu en anledning att få i gång certifikatet.
 
Senast ändrad:

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Tack för fina tips!

Nu jobbar jag inte som fotograf, men inom ett litet IT-företag.

Som andra sagt samarbeta / nätverka med andra.
Du kan även rikta din reklam direkt mot de företag / anställda på företaget om du använder Facebook-annonser.
LinkedIn kanske?

Inom kommunen brukar det finnas nätverk som div frukostar / seminarier osv - nästla dig in där.

Cold-calling är nog ett dött fenomen... det är nog snarare din förmåga att hantera människorn istället för kameran som kommer avgöra om du lyckas som företagare.
 

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Tack för jättebra feedback!

1. Hade en blogg/nyhetssida förut men det tar sådan tid att skriva inlägg. Kanske dock är värt det...

2. Allright! Det ska jag se till att ändra! Bra tack!

3. Ajaj... Ska fixa certifikat på en gång.

Stort tack igen!

1. Stilren sida men litet text. Jag tror fortfarande bloggar uppskattas av Google. Personligen går jag även tillbaka till äldre inlägg och korrigerar samt förbättrar.

2. Jag kikade på dina bilder. Snyggt på utsidan, men hur ser de ut på insidan?
http://fotografengstrom.se/wp-content/gallery/built-with-milk/MG_3450.jpg

Bildens namn är anonyma MG_3450.jpg. EXIF där du kunnat lägga in nyckelord och platsnamn saknas.

Personligen döper jag mina bilder efter vad jag vill att de ska vara sökbara på. Jag lägger även oftast in nyckelord i bildernas EXIF.

3. Du saknar SSL/TLS för din sida. Google Chrome visar sidor utan SSL/TLS som osäkra. Dessa certifikat kostade för några år sedan någon tusenlapp. Nu bjuder de flesta webbhotell på de enklare certifikaten.
För övrigt kan alla som sitter mellan dig och hemsidan din sno ditt lösenord och användarnamn eftersom dessa skickas i klartext när du loggar in. Exempelvis när du gör det på ett okänt WiFi. Ännu en anledning att få i gång certifikatet.
 

Janne H

Aktiv medlem
Välkommen till en överetablerad branch. Duktiga fotografer går det idag 13 på dussinet. För att lyckas måste du vara bra billig snabb och bättre än alla andra. Du måste sticka ut, du måste vara unik annars får du bara in enstaka ströjobb!
Vill inte vara för negativ men verkligheten för fotografer idag har blivit stenhård!


Hej!

Jag drog igång min fotobusiness för ett år sedan. Har dock problem med att hitta kunder! Jag riktar mig till företag som behöver porträtt på sin personal men även till andra offentliga personer som behöver porträtt.

Tar gärna emot tips på hur jag når ut på bästa sätt!

Kan jag förbättra min SEO? Har sett någonstans att man ska länka till sin hemsida på forum och bloggar - Fotograf Engström Fotograf Linköping Har ni erfarenhet av detta? Besök gärna min hemsida och kom med tips! Just nu ligger jag inte jättebra till på Google...

Vad mer har ni för tips? Hit me!

/Christine
 

Janne H

Aktiv medlem
Här kan du se lite av dina konkurenter i Linköping, 105 st fotografer finns det. att tampas med i stan. https://www.allabolag.se/what/fotograf/where/Linköping




Hej!

Jag drog igång min fotobusiness för ett år sedan. Har dock problem med att hitta kunder! Jag riktar mig till företag som behöver porträtt på sin personal men även till andra offentliga personer som behöver porträtt.

Tar gärna emot tips på hur jag når ut på bästa sätt!

Kan jag förbättra min SEO? Har sett någonstans att man ska länka till sin hemsida på forum och bloggar - Fotograf Engström Fotograf Linköping Har ni erfarenhet av detta? Besök gärna min hemsida och kom med tips! Just nu ligger jag inte jättebra till på Google...

Vad mer har ni för tips? Hit me!

/Christine
 
ANNONS