Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Fast kameran är designad för att vara liten och väga lite. Än mindre vits för köparen av den kamera att köra EF med adapter.
Jag påstår inte det är optimalt men att hanka sig fram så länge tills ett lätt alternativ kommer borde fungera. Sony har väl sålt en uppsjö av klumpar som sätts på deras lätta och förhållandevis små hus. Ett fast 50 1.8 med adapter eller en RF 35 1.8 is passar den lätta kroppen och tror jag lockar de som längtat efter FF. Köper jag R eller RP så är 35 1.8 is först på listan och sedan gärna ett 50 och 85 1.8 is efterhand de kommer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Så där jätte avancerad är inte första EOS R tycker jag, kanske den borde varit billigare från början, tänker dom att RP skall ersätta DSLR 200D som liten smidig ingångs modell om dom nog måste banta lite grann på den stora modell floran.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Så där jätte avancerad är inte första EOS R tycker jag, kanske den borde varit billigare från början, tänker dom att RP skall ersätta DSLR 200D som liten smidig ingångs modell om dom nog måste banta lite grann på den stora modell floran.
R är väl tänkt att motsvara 5-serien och RP 6-serien. Sen försvinner lite prestanda gällande af, väderskydd och ergonomi och in kommer fördelarna med spegellöst istället. Tyvärr tar Canon mest betalt för minst funktion i själva husen. Inlåsning, bra objektiv, känslan och några fördelar håller mig ändå kvar. Min gissning: Nästa hus i RF-serien kommer vara i klass med en 5dmkiv som fått fler pixlar. Vi kommer få betala som för 1-serien.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har svårt att förstå Canons strategi att de startar med relativt enkla hus men de samtidigt de mest avancerade och dyraste objektiven på marknaden.

De flesta snabba objektiv har heller inte IS?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Åtminstone på vissa marknader ska, enligt uppgift, RP även säljas i kit med 35/1,8. Vilket väl känns ganska rimligt.
Borde passa fint ihop.
Jag tror inte vi sett färdigt alla stympningar av funktioner i RP ännu och utifrån ryktena hittills är det redan på gränsen. Förhoppningsvis kommer svaret på torsdag.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har svårt att förstå Canons strategi att de startar med relativt enkla hus men de samtidigt de mest avancerade och dyraste objektiven på marknaden.

De flesta snabba objektiv har heller inte IS?
Det går inte att förstå :). Många hoppades att ibis skulle rädda upp situationen men icke. Tänk vad de förlorat i försäljning bara på alla 24-70 2.8 zoomar. Jag har en Tamron G2 endast av den anledningen. Tror inte jag är ensam även om deras 24-70 2.8 ii är optiskt överlägsen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
På marknaden
RF 28-70 f/2L USM ***
RF 35 f/1.8 IS Macro STM *
RF 24-105 f/4L IS **
RF 50 f/1.2L USM ***

Mer eller minder konfirmerade
RF 15-35 f/2.8L IS USM **
RF 24-70 f/2.8L IS USM **
RF 70-200 f/2.8L IS USM **
RF 85 f/1.2L USM ***
RF 24-240 f/4-5.6 IS USM *

Patent
RF 100-400 f/3.5-5.6L IS USM **
RF 70-300 f/4-5.6 IS USM *
RF 50-250 f/4-5.6 IS USM *

Min klassificering
* = budget
** = proffsklass
*** = high-end

Eftersom alla objektiv utom de allra snabbaste f/1.2 har IS verkar det som om Nikon inte planerar för IBIS
 

gamleJ

Aktiv medlem
På marknaden
RF 28-70 f/2L USM ***
RF 35 f/1.8 IS Macro STM *
RF 24-105 f/4L IS **
RF 50 f/1.2L USM ***

Mer eller minder konfirmerade
RF 15-35 f/2.8L IS USM **
RF 24-70 f/2.8L IS USM **
RF 70-200 f/2.8L IS USM **
RF 85 f/1.2L USM ***
RF 24-240 f/4-5.6 IS USM *

Patent
RF 100-400 f/3.5-5.6L IS USM **
RF 70-300 f/4-5.6 IS USM *
RF 50-250 f/4-5.6 IS USM *

Min klassificering
* = budget
** = proffsklass
*** = high-end

Eftersom alla objektiv utom de allra snabbaste f/1.2 har IS verkar det som om Nikon inte planerar för IBIS
Håller med. Det ser inte lovande ut alls. Däremot ser det ut som att i min prisklass blir det is iallafall:).
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom alla objektiv utom de allra snabbaste f/1.2 har IS verkar det som om Nikon inte planerar för IBIS
Det tror jag också. När jag hävdar att Canon inte kommer att införa IBIS inom överskådlig tid så brukar folk inte riktigt tycka att jag har rätt, men nog är det mer och mer som tyder på att IBIS inte finns i Canons planer?

Det är lite synd. Jag har en stor bunt EF-objektiv som jag har samlat på mig under de senaste nästan 30 åren och om jag ändå inte kan sätta dem på en kamera med IBIS så kan jag lika gärna köpa en begagnat EOS 5D (eller 6D) av någon generation för att se hur objektiven gör sig på en digital småbildskamera. (En Sony A7 med IBIS och EF-adapter lockar inte jättemycket). Det blir nog billigare också, men Canon kommer inte att tjäna några med pengar på mig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker att Canons övergång till spegellöst är en besvikelse. Min 5D MKIV kommer få slita på ett bra tag till. De objektiv jag har kommer heter inte uppgraderas.
Canon tror de kan mjölka oss hur mycket som helst.

Spegellösa kameror har jag redan 3 stycken Fuji. De ger mer pang till halva priset och deras objektiv är ofta bättre än Canons. Objektiven ligger ofta också på 50% eller mindre än vad Canon nu skall ha.
Dessutom har X-H1 IBIS.

Canon har under tillräckligt många år gjort mig besviken när de lanserat sina modeller. Det blir ofta en antiklimax.

Sedan detta med firmware uppgraderingar. Nu gjorde de det igen.

Canon rumors rubrik ger en bra sammanfattning:

Canon releases firmware v1.1.0 for the EOS R and it’s disappointing
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns lite hopp ändå. Redan i början på Januari så nämnde Canonrumor att det skulle komma en rejäl uppgradering via firmware under Q1. De nämnde också att den kunde föregås av en mindre buggfix först. Hoppas vi nu sett den lilla buggfixen :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tidigare hävdade både Nikon och Canon att stabilisering i objektivet är tekniskt överlägset och det kanske stämmer.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Största hindret just nu för att uppgradera är att Canon inte har delat med sig av sitt råformat. M50 med dess råformat CR3 har funnits i ett år.


"We are very sorry that you are not completely satisfied with your EOS M50. We for ourselves are just offering our free software Digital Photo Professional for developing RAW photos of our cameras. Of course, Adobe and other software developers receive information from our headquarters in Tokyo which enable them to use our RAW photos.
We are pleased to forward your request regarding Linux. The ultimate decision which operating systems we support and with which providers we work with is taken by our mother company Canon Inc. Therfore we cannot tell you if a support in this case would be possible in the future.
We are sorry that we cannot give you other informations regarding this request and want to apologize for that.
Best regards..."
 

PMD

Aktiv medlem
Tidigare hävdade både Nikon och Canon att stabilisering i objektivet är tekniskt överlägset och det kanske stämmer.
Det debatteras friskt. Klart är emellertid att IBIS är helt överlägset ingen stabilisering i objektivet.

Dessutom tyder mycket på att en kombination av IBIS och {IS, VR, IOS} ger bättre resultat än enbart en av dem.

Jag har länge trott att Canons envisa mantra om att IS är bättre än IBIS beror på att de har haft IS så länge i en del av sitt objektivsortiment, men nu börjar det nästan likna nån sorts mani.

Man bör dock komma ihåg att när Canon började med IS 1995 (först av alla objektivtillverkare?) så var inte digitalkameror direkt vardagsmat så sensor-skift-baserad bildstabilisering var inte riktigt förstahandsvalet.
 
ANNONS