Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24 1.4L

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har idag en Canon 24 2.8 IS USM, Funderar på att byta den mot en Canon 24 1.4L (Verison 1).

Det test som jag har läst säger att den är 1.4 skall vara ganska oskarp mellan 1.4
och 2.8? Stämmer det?

Det som intresserar mig är att få 2 steg större bländare för inomhus fotografering vintertid så att jag kan få lite bättre slutatider.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har idag en Canon 24 2.8 IS USM, Funderar på att byta den mot en Canon 24 1.4L (Verison 1).

Det test som jag har läst säger att den är 1.4 skall vara ganska oskarp mellan 1.4
och 2.8? Stämmer det?

Det som intresserar mig är att få 2 steg större bländare för inomhus fotografering vintertid så att jag kan få lite bättre slutatider.
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=247&Camera=453&FLI=0&API=0&LensComp=789&Sample=0&CameraComp=453&FLIComp=0&APIComp=0
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har redan läst den. Jag undrar vad folk tycker
Jag kör version II, och den undviker jag att köra på 1,4 just för dess mjukhet. Första version är inte bättre.

1,4 använder jag till nyhetsfotografering under nätter när brist på ljus ändå kommer brusa till det.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har redan läst den. Jag undrar vad folk tycker
Jag kör med Canon 24mm/1,4 och är klart nöjd med det. Jag har förvisso inte jämfört det med f2,8-versionen eller Sigmas motsvarighet, så det är svårt att ha en riktigt ärlig åsikt. Men jag fotar mycket på full bländaröppning och förutsatt att skärpan sätts korrekt har jag aldrig reagerat på att skärpan är för soft.
 

apersson850

Aktiv medlem
Rör sig inte motivet kan IS i det lilla objektivet göra lika mycket nytta som högre ljusstyrka i det större.
Att det är kritiskt att sätta skärpan med EF 85 mm f/1,4L IS USM är ju inte förvånande. Men även när jag använder de andra f/1,4-objektiv som jag har, alltså EF 50 mm f/1,4 USM, EF 35 mm f/1,4L II USM och EF 24 mm f/1,4L II USM, så kan jag konstatera att det är jädrigt noga med fokuseringen på f/1,4. Är då motivet lite snett, så blir hörnen ofelbart oskarpa, oavsett om objektivet är mjuktecknande där eller ej.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har tidigare haft version 1 av Canon EF 24/1,4L och har nu version 2.

Jag skulle rekommendera ett nytt eller begagnat exemplar av Sigma 24/1,4 Art eftersom det objektivet till och med är något bättre än Canon EF 24/1,4L II, men har ett betydligt lägre pris.

Här finns ett test där Canon båda versioner av 24/1,4L jämförs. Det framgår att den gamla versionen har rätt dålig skärpa på full bländaröppning. Mittskärpan är betydligt bättre med version 2 och med Sigma 24/1,4 Art.
 

jn4u

Aktiv medlem
Tyvärr så har jag lite dålig erfarenhet av sigma när det kommer till andrahandsvärdet och vad affärer vill betala då man byter in.
 

jn4u

Aktiv medlem
Rör sig inte motivet kan IS i det lilla objektivet göra lika mycket nytta som högre ljusstyrka i det större.
Att det är kritiskt att sätta skärpan med EF 85 mm f/1,4L IS USM är ju inte förvånande. Men även när jag använder de andra f/1,4-objektiv som jag har, alltså EF 50 mm f/1,4 USM, EF 35 mm f/1,4L II USM och EF 24 mm f/1,4L II USM, så kan jag konstatera att det är jädrigt noga med fokuseringen på f/1,4. Är då motivet lite snett, så blir hörnen ofelbart oskarpa, oavsett om objektivet är mjuktecknande där eller ej.
Jag fick över till speglös kamera med zoom möjlighet i den elektoniska sökaren har problemet försvunnit helt för mig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tyvärr så har jag lite dålig erfarenhet av sigma när det kommer till andrahandsvärdet och vad affärer vill betala då man byter in.
Det är väl oftare bättre att själv sälja privat än via affärer i o f s. Sedan håller jag med om att begvärdet på Sigma hamnat lågt. Å andra sidan i pengar räknat är förlusten från ca 7000kr ny för Sigma 24 och 3500kr beg bara 3500kr. Jag tror att även om Canon 24 L II behåller en större andel av värdet minskar den mer i kronor räknat.

De viktigaste frågorna förblir: vilket objektiv motsvarar kraven, har jag råd, är det prisvärt för mig? Objektivet skall ju i första hand användas och inte säljas vidare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har testat och lånat EF 24mm/1,4 första versionen.
Den är väl OK i mitten på full öppning. Man märker en del CA som drar ned skärpan ut mot kanterna i bilden.
Jag har en egen Sigma ART som är mycket bra. Om andrahandsvärdet är lågt så är det ju perfekt att köpa ett begagnat exemplar.
Jag vet inte om andrahandsvärdet på en del Canongluggar är så mycket bättre egentligen.
 
ANNONS