Annons

Någon som gjort fotoalbum & kan rekommendera?...

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Ett alternativ skulle ju kunna vara att skapa en egen hemsida och använda den som fotoalbum, men då digitalt.

Det ända du behöver är ett webbhotell, och därefter ladda ner ett gratis tema på wordpress. Här finner du en lista för de bästa webbhotellen.
Det där har jag sedan många år på SmugMug. Fast det är inte alls samma sak. Att se bilder utskrivna enligt konstens regler på papper är en annan upplevelse. Min fru och även min unga dotter vill gärna se på bilder i böcker. Själv ser jag det lite på samma sätt. Bra bilder är inte klara förrän jag har dem på papper. Jag har stora och kalibrerade skärmar. Fast i datorn är det bara jag som hittar bland 75 000 bilder som är kvar efter jag gjort en storstädning bland bra att ha bilder.
PÅ så sätt är det nog i dag lika med hur det var för hundra år sedan. Pappersbilderna finns kvar men negativen är borta.
Tror faktiskt att mina unga barnbarn kommer uppskatta de böcker jag printat av när de var små. Något att visa deras barn.
Det är inte mina resebilder eller landskap som kommer överleva. Hur stolt jag än är över vissa bilder. Det är bilderna på nära och kära som växer i värde ju äldre de blir.
När det nu är så få som plåtar med bra kameror tycker jag att vi inom släkten skall ta ansvaret för att det tas bra bilder. Jag har gjort det och vet att andra uppskattar det väldigt mycket.
De älskar att få förstoringar på sina barnbarn eller en fotobok som dokumenterar en telnings första år.
Det är de bästa presenter man kan ge bort och ofta mycket mer uppskattade än någon pryl.
 
Det där har jag sedan många år på SmugMug. Fast det är inte alls samma sak. Att se bilder utskrivna enligt konstens regler på papper är en annan upplevelse. Min fru och även min unga dotter vill gärna se på bilder i böcker. Själv ser jag det lite på samma sätt. Bra bilder är inte klara förrän jag har dem på papper. Jag har stora och kalibrerade skärmar. Fast i datorn är det bara jag som hittar bland 75 000 bilder som är kvar efter jag gjort en storstädning bland bra att ha bilder.
PÅ så sätt är det nog i dag lika med hur det var för hundra år sedan. Pappersbilderna finns kvar men negativen är borta.
Tror faktiskt att mina unga barnbarn kommer uppskatta de böcker jag printa av när de var små när de vuxit upp. Något att visa deras barn.
Det är inte mina resebilder eller landskap som kommer överleva. Det är bilderna på nära och kära.
När det nu är så få som plåtar med bra kameror tycker jag att vi inom släkten skall ta ansvaret för att det tas bra bilder. Jag har gjort det och vet att andra uppskattar det väldigt mycket.
De älskar att få förstoringar på sina barnbarn eller en fotobok som dokumenterar en telnings första år.
Det är de bästa presenter man kan ge bort och ofta mycket mer uppskattade än någon pryl.
Hej!

På sätt och vis förstår jag dig! Min pappa är likadan, han skriver ut allt också.

Har väl med att jag är uppvuxen med ena handen på datormusen och andra på tangetbordet!

Sen skulle man ju kanske köra en kombo, vi har köpt ett par hårddiskar som är uppkopplade på vårt wifi och har tillgång till alla bilder via den. Det är lite samma sak som om man skulle lägga upp dem på en domän.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns "digitala fotoalbum", i form av fristående små skärmar, som kan växla mellan en sekvens av bilder. Sådana kan vara ett alternativ, eller komplement, till fotoalbum och datorvisning av bilder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

På sätt och vis förstår jag dig! Min pappa är likadan, han skriver ut allt också.

Har väl med att jag är uppvuxen med ena handen på datormusen och andra på tangetbordet!

Sen skulle man ju kanske köra en kombo, vi har köpt ett par hårddiskar som är uppkopplade på vårt wifi och har tillgång till alla bilder via den. Det är lite samma sak som om man skulle lägga upp dem på en domän.
Jag skaffade den första PC redan 1986 och jobbade med stordatorer innan det. Så jag har också levt större delen av mitt liv med det digitala. Dessutom då jobbat med papper och tryck under en stor del av livet. Därför vet jag hur enkelt mycket data dör när man går från en teknologi till en annan . Eller hur diskkraschar mm. raderar ut alla bilder. Visst tryckta/printade bilder kan förstöras i bränder och genom stölder fast de sker nog mer sällan.
Det är här den tryckta eller printade bilden har en fördel. Det kommer inte behövas någon speciell utrustning för att njuta av bilderna om 100 år. Det räcker med ett par ögon.
 
Jag skaffade den första PC redan 1986 och jobbade med stordatorer innan det. Så jag har också levt större delen av mitt liv med det digitala. Dessutom då jobbat med papper och tryck under en stor del av livet. Därför vet jag hur enkelt mycket data dör när man går från en teknologi till en annan . Eller hur diskkraschar mm. raderar ut alla bilder. Visst tryckta/printade bilder kan förstöras i bränder och genom stölder fast de sker nog mer sällan.
Det är här den tryckta eller printade bilden har en fördel. Det kommer inte behövas någon speciell utrustning för att njuta av bilderna om 100 år. Det räcker med ett par ögon.
Aha, det var inte illa!

Visst är det så!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kom på en fråga till...

Standard, matt eller blankt fotopapper?
Tycker ni att det är en smaksak eller är det bara så att en viss sorts papper passar bättre till ett bröllopsalbum?

Jag har läst lite om det, men är jätteglad att få personlig input om det.

Tack :O)
Som gammal pappersexpert måste jag väl ha 2 svar på det. Ett blankt papper som även brukar kallas konsttryck får man högre kontrast och skärpa. Fast det speglar sig gärna när man tittar på text och bild. Jag skulle som Hasselblad välja ett papper som var finmatt men hade en bestrykning som ett konstrycks papper. Dessa finns numera i moderna varianter. Ett av skälen till att jag använder Crimson är deras fina kundservice. Jag kan ringa dem och fråga om vilka papper de använder och vilken teknik de använder för olika typer av utskrifter.
Går något snett vilken bara hänt en gång är de alltid beredda att köra om jobbet.
Kom bara ihåg att utskrifter hos Crimson eller andra kräver att man har en kalibrerad/profilerad skärm. Skyll inte på dem att ni har en alldeles för ljus skärm som ger mörka bilder som resultat eller för gul, blå eller grön bild för ni inte har kontroll på er egen bildskärm.
Alla utskrifter bygger på att vi har kontroll hela vägen inklusive utskriven.
 

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag håller på och testar mig fram lite - skulle vilja hitta en "standardleverantör" att använda framöver.

Jag har nyligen beställt en bok från Crimson - använde deras onlineverktyg som jag tyckte var knöligt. Kommer inte att använda det programmet igen, men kanske programmet man laddar ned är bättre. Som jag minns det kunde man inte välja papperstyp, men är inte säker. Resultatet var helt ok.

Jag har även beställt några böcker från Blurb. Bookwright (jag tror att Blurb har tre olika program) är väldigt lättanvänt för mig som lekman. Jag gillar även att man får välja papperstyp: https://support.blurb.com/hc/en-us/articles/207795206-Choose-the-right-paper-for-your-photo-book
Jag valde Proline Pearl photo 150 och har även beställt en layflat med 100#-papper som inte har kommit ännu (jag vet dock inte vad själva siffrorna står för :).

Jag vill nu göra en riktigt högkvalitativ bok med inscannade svart-vita gamla familjefoton (från slutet av 1800-talet och framåt). Jag tror att jag kommer att vilja att sidorna är svarta som bakgrund - har ni tips på vilket papper jag borde välja?
 

cfagerberg

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av om man kan skapa egna sidor och sen kopiera in dem som uppslag (i bildformat) i valfri fotoboksleverantörs applikation?
I så fall, funkar det även med text?
Vilket fristående program skall man använda för att göra sidorna?
 

snap01

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av om man kan skapa egna sidor och sen kopiera in dem som uppslag (i bildformat) i valfri fotoboksleverantörs applikation?
I så fall, funkar det även med text?
Vilket fristående program skall man använda för att göra sidorna?
Jag har gjort böcker hos crimson med deras layflat album, Finns tyvärr bara i blankt men det ser faktiskt rätt bra ut ändå. Jag skapar mina egna sidor o omslag o använder inte deras mallar. Så när du gör deras album så ställer du bilden för uppslagetsidor o lägger på för beskärningen. Måtten för deras sida är 29,7x21 x2 sedan lägger du på 3mm o totala ytan blir för uppslaget 60x21,6 o då har du ett helt uppslag som du drar in .
Sedan om du har massa bilder eller text kvittar eftersom du drar in allt som ett uppslag.
Omslaget till albumet layflat ska ha måttet 66x23.
Program jag använder är photoshop men du kan använda vad du vill bara bilden är gjort i ett format dom kan hantera. Pdf jpg osv. Står på deras sida. Det viktiga är att sidan håller rätt upplösning.
Jag har inte hunnit testa blurb men vet flera som gjort det som är nöjda. Crimson är helt ok med deras layflat album.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Jag håller på och testar mig fram lite - skulle vilja hitta en "standardleverantör" att använda framöver.

Jag har nyligen beställt en bok från Crimson - använde deras onlineverktyg som jag tyckte var knöligt. Kommer inte att använda det programmet igen, men kanske programmet man laddar ned är bättre. Som jag minns det kunde man inte välja papperstyp, men är inte säker. Resultatet var helt ok.

Jag har även beställt några böcker från Blurb. Bookwright (jag tror att Blurb har tre olika program) är väldigt lättanvänt för mig som lekman. Jag gillar även att man får välja papperstyp: https://support.blurb.com/hc/en-us/articles/207795206-Choose-the-right-paper-for-your-photo-book
Jag valde Proline Pearl photo 150 och har även beställt en layflat med 100#-papper som inte har kommit ännu (jag vet dock inte vad själva siffrorna står för :).

Jag vill nu göra en riktigt högkvalitativ bok med inscannade svart-vita gamla familjefoton (från slutet av 1800-talet och framåt). Jag tror att jag kommer att vilja att sidorna är svarta som bakgrund - har ni tips på vilket papper jag borde välja?
Svartvit bilderna blir rätt bra med Crimson layflat som är blankt papper. Blir bra kontrast o skärpa med det pappret. Det är typ som laminerat eller uppleva som så.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag håller på och testar mig fram lite - skulle vilja hitta en "standardleverantör" att använda framöver.

Jag har nyligen beställt en bok från Crimson - använde deras onlineverktyg som jag tyckte var knöligt. Kommer inte att använda det programmet igen, men kanske programmet man laddar ned är bättre. Som jag minns det kunde man inte välja papperstyp, men är inte säker. Resultatet var helt ok.

Jag har även beställt några böcker från Blurb. Bookwright (jag tror att Blurb har tre olika program) är väldigt lättanvänt för mig som lekman. Jag gillar även att man får välja papperstyp: https://support.blurb.com/hc/en-us/articles/207795206-Choose-the-right-paper-for-your-photo-book
Jag valde Proline Pearl photo 150 och har även beställt en layflat med 100#-papper som inte har kommit ännu (jag vet dock inte vad själva siffrorna står för :).

Jag vill nu göra en riktigt högkvalitativ bok med inscannade svart-vita gamla familjefoton (från slutet av 1800-talet och framåt). Jag tror att jag kommer att vilja att sidorna är svarta som bakgrund - har ni tips på vilket papper jag borde välja?
Crimsons nerladdade program var enkelt att använda.Jag gjorde egna uppslag drog dom rakt in stämde exakt om man la till för beskärningen. Det är sällan man har nytta av d850 stora filer men dom behövdes när man gjorde pano bilder till albumet.
 

cfagerberg

Aktiv medlem
Svartvit bilderna blir rätt bra med Crimson layflat som är blankt papper. Blir bra kontrast o skärpa med det pappret. Det är typ som laminerat eller uppleva som så.
Jag är egentligen generellt inte så förtjust i blanka material, men har förstått att det är bättre på att få fram svärtan.
Dock skulle jag vilja ha en lite mer genuin, gammaldags känsla på boken och då bär det emot att ha alltför blankt papper.

Jag antar att jag får beställa lite små, korta böcker av olika varianter för att testa hur det känns (när jag hämtade en Crimson-bok hos Kameradoktorn insåg jag att de inte har några visningsex där, trots att Kameradoktorn föreslagit dem att det vore bra - lite synd tycker jag).
 

cfagerberg

Aktiv medlem
Crimsons nerladdade program var enkelt att använda.Jag gjorde egna uppslag drog dom rakt in stämde exakt om man la till för beskärningen. Det är sällan man har nytta av d850 stora filer men dom behövdes när man gjorde pano bilder till albumet.
Skönt att det nedladdade är bättre (annars hade jag nog inte gett Crimson ett nytt försök). Har nu laddat ned det och skall testa. Tack!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag antar att jag får beställa lite små, korta böcker av olika varianter för att testa hur det känns (när jag hämtade en Crimson-bok hos Kameradoktorn insåg jag att de inte har några visningsex där, trots att Kameradoktorn föreslagit dem att det vore bra - lite synd tycker jag).
Maila Crimson o fråga om de har en testsvit för att titta på papperskvalitéer.
Antingen har de det eller inte.
 
ANNONS