Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter hjälp sony

Produkter
(logga in för att koppla)

FayelaA

Ny medlem
Hej
kan någon vänlig person här inne förklara för mig vilken adapter jag söker utan att bli ruinerad
Förut hade jag en hederlig alpha 58 som jag gillade skarpt dock gillade den inte att åka i backen
Så jag föpte mig en a 5000 ilce
Och nu då vad söker jag dom gamla objektiven ska funka på denna kamera?
Behöver inte vara avancerad det ska gå och ta kort på barnens konster


Förklara gärna så lätt som möjligt
Jätte tack
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du objektiv för Sony A-mount med inbyggd AF motor (SAM, SSM) så skall du ha Sony Adapter LA-EA1 eller LA-EA3 (den senare stödjer även fullformat vilken din kamera inte är men är mer framtidssäker om du byter upp dig). Om objektiven inte har inbyggd AF-motor utan drivs via en klokoppling från kameran så behöver du LA-EA2 eller LA-EA4 (den senare även för fullformat). Dessa skall fungera för väsentligen alla objektiv för Sony A men har nackdelen att kamerans egna autofokussensorer inte används, spegeln i den tar bort ca 1/3 av ljuset och det finns en liten risk att fokus inte blir exakt kalibrerad (precis som om du hade använt A58 i o f s).
 

FayelaA

Ny medlem
Om objektiven inte har inbyggd AF-motor utan drivs via en klokoppling från kameran så behöver du LA-EA2 eller LA-EA4 (den senare även för fullformat). Dessa skall fungera för väsentligen alla objektiv för Sony A men har nackdelen att kamerans egna autofokussensorer inte används, spegeln i den tar bort ca 1/3 av ljuset och det finns en liten risk att fokus inte blir exakt kalibrerad (precis som om du hade använt A58 i o f s).[/QUOTE]

Så en LA-EA4 e det jag ska satsa på men kan ev då få lite mörkare bilder om jag har fattat det hela rätt
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om objektiven inte har inbyggd AF-motor utan drivs via en klokoppling från kameran så behöver du LA-EA2 eller LA-EA4 (den senare även för fullformat). Dessa skall fungera för väsentligen alla objektiv för Sony A men har nackdelen att kamerans egna autofokussensorer inte används, spegeln i den tar bort ca 1/3 av ljuset och det finns en liten risk att fokus inte blir exakt kalibrerad (precis som om du hade använt A58 i o f s).
Så en LA-EA4 e det jag ska satsa på men kan ev då få lite mörkare bilder om jag har fattat det hela rätt[/QUOTE]

Nja, jämfört med en kamera utan spegel eller en vanlig DSLR måste exponeringen ökas med 1/3 steg men det ju precis som i din A58 som använder samma teknik så det är ingen skillnad alls. Om du däremot hade jämfört ett av dina objektiv med LA-EA4 eller LA-EA2 vid säg bl 5,6, 1/125 sek och ISO 100 med ett annat objektiv med E fattning som inte behöver LA-EA2/4 alltså vid samma bländare och slutartid hade du kunnat köra med ISO 64 (nu har ju inte kameran ISO 64 men principen är samma) istället och få samma exponering.

Hade du haft en kamera med E fattning med mer avancerad autofokus hade du gått misste om mer eftersom LA-EA2/4 gör att du helt förbipasserar kamerans egna autofokusmodul (i regel).
 
ANNONS