Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tredjepartsobjektiv till Canon RF

Produkter
(logga in för att koppla)

Docman

Aktiv medlem
Jan-Erik Johansson för 22 minuter sedan


Hej!
Är det någon som har erfarenhet av tredjepartsobjektiv till Canon RF.
Har för närvarande bara mina EF objektiv och en adapter. Funkar bra men blir lätt otympligt ibland.
Canons R objektiv kostar ju en smärre förmögenhet förutom deras 50 mm.
Är främst intresserad av ett makro/porträttobjektiv. Har ett Tamron 90mm,f2,8 med EF-fattning, men det får bara kameran
att låsa sig.
Vänligen
Jan-Erik Johansson
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jan-Erik Johansson för 22 minuter sedan


Hej!
Är det någon som har erfarenhet av tredjepartsobjektiv till Canon RF.
Har för närvarande bara mina EF objektiv och en adapter. Funkar bra men blir lätt otympligt ibland.
Canons R objektiv kostar ju en smärre förmögenhet förutom deras 50 mm.
Är främst intresserad av ett makro/porträttobjektiv. Har ett Tamron 90mm,f2,8 med EF-fattning, men det får bara kameran
att låsa sig.
Vänligen
Jan-Erik Johansson
Tror du menar deras RF 35 1.8 is för deras 50mm vill jag inte lägga i kategorin billiga linser :).

Jag har ett Tamron 24-70 2.8 G2 till min R. Det fungerar perfekt tills jag använder det i riktigt svag belysning. I svag belysning börjar det gnissla lite och kan hänga sig. Det räcker att bryta strömmen och sätta på igen så fungerar det igen. Inget jag skulle lita på om jag levde på bröllopsfoto eller liknande men för mig är det inga stora problem om och när det händer.

Jag tror inte Tamron fullt ut löst af med RF-mount ännu men hoppas de och Sigma snart har lite fasta små och smidiga linser att erbjuda.

Jag har Canons ef 100 2.8 makro. Det fungerar jättebra på R och du hittar det billigt begagnat. Bildkvalitén är i par med deras nya.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns tre Canon EF 100mm f/2.8 Macro.

  1. EF 100mm f/2.8 Macro
  2. EF 100mm f/2.8 Macro USM
  3. EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

De är förmodligen bra allihopa (den senaste har jag mycket god erfarenhet av), men ju senare desto mer bekvämligheter förstås.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns tre Canon EF 100mm f/2.8 Macro.

  1. EF 100mm f/2.8 Macro
  2. EF 100mm f/2.8 Macro USM
  3. EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM

De är förmodligen bra allihopa (den senaste har jag mycket god erfarenhet av), men ju senare desto mer bekvämligheter förstås.
Ok, jag syftar på ef 100 2.8 Macro USM. Trodde inte det fanns mer än den och versionen med is.
 

Docman

Aktiv medlem
Tror du menar deras RF 35 1.8 is för deras 50mm vill jag inte lägga i kategorin billiga linser :).

Jag har ett Tamron 24-70 2.8 G2 till min R. Det fungerar perfekt tills jag använder det i riktigt svag belysning. I svag belysning börjar det gnissla lite och kan hänga sig. Det räcker att bryta strömmen och sätta på igen så fungerar det igen. Inget jag skulle lita på om jag levde på bröllopsfoto eller liknande men för mig är det inga stora problem om och när det händer.

Jag tror inte Tamron fullt ut löst af med RF-mount ännu men hoppas de och Sigma snart har lite fasta små och smidiga linser att erbjuda.

Jag har Canons ef 100 2.8 makro. Det fungerar jättebra på R och du hittar det billigt begagnat. Bildkvalitén är i par med deras nya.
Just så, 35mm menade jag :).

Har också ett Tamron 24-70 2.8 G2,som fungerar alldeles utmärkt.

Får ta mig en titt på Canon EF 100mm 2,8 makro. Tack för tipset.
 
ANNONS