Annons

"Cross-processing" i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man åstadkommer "cross processing"-effekt i photoshop?

Jag har en del bilder som är exponerade och framkallade på "vanligt" sätt som jag vill ha denna effekt på.

Finns det rentav någon plugin som gör detta?
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Vet inte om man kan säja att det finns ett (1) generellt sätt att göra en negachrome kopia (cross-proc.). Faktorer som val av film och filtrering vid kopiering påverkar mycket vilken typ av effekt man får, och hur bilden kommer att se ut.
I photoshop kan man iu alltid höja kontrasten osv... och ett tips är ju att dra högdagrarna mot cyan.
Det finns säkert ngn som kan tipsa mera om Photoshoppandet.

/Jacob.
 

mipert

Aktiv medlem
Använd kurvor i Photoshop.

Prova att dra lite i de olika kurvorna för röd, grön och blå kanalerna.

Titta hur det ser ut på skärmen och när du är nöjd sparar du kurvinställningen som utgångsläge för nästa gång.
 

goeberra

Aktiv medlem
Action

Jag har lekt lite idag med att försöka åstadkomma vänddia-effekt...har lagt ut några exempelbilder och en fil att ladda hem som innehåller tre olika "actions" som kan laddas in i Photoshop och köras.

Tror som sagt var att vänddia-effekten skiljer sig åt mycket beroende på film så därför är det svårt att göra en "action" som alla känner igen, eller som passar för alla bilder...personligen har jag bara provat Ectachrome 160 T och de sa i butiken att den var ganska sansad i förvridningen av färgerna...så min egen referensram är ganska begränsad...så ge gärna feedback... :)

Just det, länken:

www.nattsudd.net/crossprocess.php



/ Martin

www.nattsudd.net/crossprocess.php
 
ANNONS