Annons

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD

microo

Aktiv medlem
Det låter kanon!
Jag har bara använtNikkor och sigma förut, hur är känslan i tamronet?

Fotar du med D800?

Jämfört med nikon så är den ett par CM kortare och nästan 100Gram lättare, det låter bra då nikons är lite väl biffig för att vara en allroundzoom som "alltid" sitter på, då tycker jag att smidighet är värdefullt.

Följer motljusskydd med?
Japp fotar med D800, har inte haft Sigman, nog så biffig då den har större filterdiameter en Nikon 24-70 2,8 82 mm är en nackdel att inte kunna dela filter m 70-200 2,8 (åtminstone de 77mm jag idag äger och är nöjd med.
/Micke
Men jag ville ha bildstabilisering för att fota från fordon och båtar och den fungerar bra.
Känslan är gedigen dock inte riktigt som Nikon 28-70 2,8 Dessutom blir objektivet bra långt vid 70mm
Motljus eller vad man skall kalla det följer med.
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
FIck hem mitt Tamron 24-70 idga. Det som imponerar mest är att man kan köra slutartider som tidigare var helt omöjligt handhållet. ner till 1/2 sek blir knivskarpt om man anstänger sig lite. Det kan jag inte med några andra gluggar jag har.

Kollar man sedan en massa youtubeklipp så ser man åxå att vid 2,8 är Tamron skarpare än orginalen. Det är där jag kommer ha användning för mitt.

Rekomenderas.. väntar nu bara på mitt Zeta filter åxå...
 

akterspegel

Aktiv medlem
Det har jag sett men han testar ju på ett canonhus och även om han hade testat på D700`an så är det inte jämförbart med D800`an som är betydligt mer avslöjande pga upplösningen.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Har någon bra koll på europapriserna på detta objektiv?
någon nämnde fotokoch.de där dom tar 999euro för den, finns det bättre pris till nikon?

MVH
 

pmazolo

Ny medlem
Jämförelsetest Tamron 24-70 VC vs Canon 24-70

Jag har nyligen köpt Tamronobjektiven på grund av bildstabiliseringen och mest för att göra film med den, och har gjort en liten jämförelsetest mellan Tamron 24-70 VC vs Canon 24-70. Den är ganska skarp och bildstabiliseringen är kanon, men den fokuserar lite långsammare än Canon och framför allt gillar jag inte bokehn.

Här har jag lagt upp lite bilder som jämför bokehn på båda objektiv och också skrivit lite mer om pros & cons på min blogg: http://www.fotograf-stockholm.nu/tamron-24-70-vc-vs-canon-24-70-for-stills-and-video-filming-image-stabilization-and-bokeh-test/
 

akterspegel

Aktiv medlem
Är canon och nikon-varianterna identiska?
Jag köpte en häromdagen tillslut och AF är ruggigt snabb och vad jag har läst så är den minst lika snabb som nikkor 24-70 och just af-snabbheten är bland dess största styrkor..

Grymt nöjd sålångt, märker dock att jag blivit van med 50mm som jag har kört med sedan jag köpte min D800 i sensomras (50 1,4G) kameran blev väldigt stor och tung nu och 2,8 som störstabländare är inte så sexigt när man är van med 1,4 men den variabla brännvidden och stabiliseringen är väldigt praktiskt och det är lätt att filma proffsigt!

Förstår inte din kritik på bakgrundsoskärpans utseende, tycker inte att den ser sämre ut än objektivet du jämför med.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Detta med Bokeh beror nog mest på hur lammellerna är konstruerade och antalet lammeller, och Tamron samt Sigma är lika duktiga idag som dom flesta tillverkare idag eftersom detta är välkänt och har kritiserats vid äldre objektiv.

Mvh. /LEE
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Detta med Bokeh beror nog mest på hur lammellerna är konstruerade och antalet lammeller, och Tamron samt Sigma är lika duktiga idag som dom flesta tillverkare idag eftersom detta är välkänt och har kritiserats vid äldre objektiv.

Mvh. /LEE
Nja, vad gäller bokehn hos Tamron 24-70 rör kritiken snarare de "lökringar" som de asfäriska elementen ger upphov till. Jag störs inte av dem, men vissa gillar dem inte.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Detta med Bokeh beror nog mest på hur lammellerna är konstruerade och antalet lammeller, och Tamron samt Sigma är lika duktiga idag som dom flesta tillverkare idag eftersom detta är välkänt och har kritiserats vid äldre objektiv.

Mvh. /LEE
Nej! Antalet lameller och hur rund öppningen blir är bara en aspekt av bokeh och spelar faktiskt bara roll då objektivet är nedbländat då alla objektiv i stort sett har en rund öppning vid maxbländare.

Bokeh handlar om mycket mer där en av de aldra viktigaste aspekterna är graden av korrigering av sfärisk abberation. Underkorrigering leder till oskärpecirklar som övergår mjukt från ljusast i mitten till dunklast i kanten bakom motivet som stör minst. Oskärpan framför får istället en störande karaktär. Detta är bäst ur bokehsynpunkt men leder till fokusshift vid nedbländning tyvärr. Perfekt korrigering ger helt jämn ljusspridning i oskärpecirklar. Överkorrigering blir samma som underkorrigering fast tvärt om: nu blir oskärpecirklarna framför motivet snygga med fin övergång och bakgrunden blir nervös - mindre bra i praktisk fotografering.

Sedan finns ju bokeh fringing/longitudinell kromatisk abberation/sfärokromatism med kromatisk abberation med olika färg framför och bakom motivet som avhjälps av nedbländning och användning av ED glas och kanske i viss mån asfäriska linselement (men då menar jag inte de billiga hybridasfäriska elementen som finns i vart och vartannat objektiv utan gjutna eller slipade).

Det finns även en uppsjö av olika bokeheffekter där den mest störande enl mig är Nissin bokeh med dubbelkonturer i områden ur fokus.

Så att sammanfatta bokeh som hur runda oskärpecirklarna är är en grav förenkling som d u bara har effekt nedbländat.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit testa objektivet såmycket än så jag kan inte uttala mig angående bokehn än men jag vill minnas att tamron har utformat bländarlamellerna så att bländaröppningen ska behållas helt rund även nedbländat några klick just för bokehns skull.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nej! Antalet lameller och hur rund öppningen blir är bara en aspekt av bokeh och spelar faktiskt bara roll då objektivet är nedbländat då alla objektiv i stort sett har en rund öppning vid maxbländare.

Bokeh handlar om mycket mer där en av de aldra viktigaste aspekterna är graden av korrigering av sfärisk abberation. Underkorrigering leder till oskärpecirklar som övergår mjukt från ljusast i mitten till dunklast i kanten bakom motivet som stör minst. Oskärpan framför får istället en störande karaktär. Detta är bäst ur bokehsynpunkt men leder till fokusshift vid nedbländning tyvärr. Perfekt korrigering ger helt jämn ljusspridning i oskärpecirklar. Överkorrigering blir samma som underkorrigering fast tvärt om: nu blir oskärpecirklarna framför motivet snygga med fin övergång och bakgrunden blir nervös - mindre bra i praktisk fotografering.

Sedan finns ju bokeh fringing/longitudinell kromatisk abberation/sfärokromatism med kromatisk abberation med olika färg framför och bakom motivet som avhjälps av nedbländning och användning av ED glas och kanske i viss mån asfäriska linselement (men då menar jag inte de billiga hybridasfäriska elementen som finns i vart och vartannat objektiv utan gjutna eller slipade).

Det finns även en uppsjö av olika bokeheffekter där den mest störande enl mig är Nissin bokeh med dubbelkonturer i områden ur fokus.

Så att sammanfatta bokeh som hur runda oskärpecirklarna är är en grav förenkling som d u bara har effekt nedbländat.
Tack Fredrik för denna information !
Det är väl så att oftast nämnns enbart bländarlammellerna som orsak till bokeh variationerna men det som du skrev finns ju massor av orsaker och distrosion som påverkar.

Mvh. /LEE
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Har själv funderat på att köpa detta objektiv i snart ett halvt år! Beslutsångesten är monumental:) Men nu blir det nog slag i saken. Som ett tips till andra spekulanter kan jag nämna att jag har hittat den för drygt 7.500:- hos Tyska e-butiker vilket är nästan 25% billigare än här hemma. Denna t ex:

http://www.fotokoch.de/47486.html?redirect=47486&partnerid=10331
Anders W
Tackar för länken samt så tror jag säkert du kommer att bli mycket nöjd.
Men återkom gärna och berätta vad du får för intryck.
Nikons 24-70 är säkert mycket bra men kändes obalanserad tillsammans med D00 som första intryck, och Tamrons 24-70 är kompaktare och kortare som ger en mycket bättre balans.
Jag saknar stabilisteringen och ska ta mig en riktig funderar om ett köp.

Mvh. /LEE
 
ANNONS