Annons

Varför har så få kvitto på sina prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Att inte spara kvitton är lite som att inte göra backup. Jag spar inte kvitton och idag valde mina hårddiskar att gå sönder. Jag är arg och sur, och kan inte skylla på någon annan ...
Om det var externa diskar, så är det troligtvis kontrollern/strömförsörjningen som tackat för sig. Datat är då oftast lätt att komma åt, med hjälp av en dator.

Backup är annars att rekomendera.

/Karl
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Rent allmänt så måste det inte vara hemligt för att inte vilja ge ut sina uppgifter. Oavsett det är offfentliga handlingar eller inte eller det tar 10 sekunder att googla det.

/Stefan
 

jonsson-krister

Aktiv medlem
Den största fördelen med den kameraförsäkring jag har är att värdet inte skrivs ner lika snabbt som för hemförsäkringen. Objektiv som är upp till 5 år gamla ersätts med nya. Kamerahus som är upp till 3 år gamla ersätts med nya. Först om prylarna är äldre än så så börjar försäkringsbolaget sätta ner ersättningsbeloppet.

En annan fördel är att aktsamhetskravet är lägre. Att självrisken är 500 kr lägre spelar mindre roll.

Jag har inte kvar kvittot för mitt 85/1,8. Köpte det 1994 ... Men för de senaste 10 åren har jag kvar alla kvitton i bokföringen.

Vilket försäkringsbolag använder du dig av?
/ Krister
 

PMD

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett nytt objektiv (EF 85/1.8) och har svarat på en del annonser, båda här och på blocket.

Förvånansvärt många har "slarvat bort kvittot" eller saknar det av andra konstiga skäl. Varför har man inte ordning på kvittot som faktiskt är en värdehandling? Om inte annat så inför sitt försäkringsbolag, Hur bevisar man annars vid stöld, inbrott, mm att man har ägt sina prylar?

Vad tror ni? Är många helt enkelt slarviga eller är det mycket stöldgods som krängs nu på sommaren?

Själv har jag mina kvitton prydligt i en pärm. Det är hur enkelt som helst.
Jag köpte mitt EF 85mm f/1.8 för cirka 20 år sen. Så gamla kvitton tenderar att försvinna med tiden (speciellt om man flyttar ett par gånger).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte kvar kvittot för mitt 85/1,8. Köpte det 1994 ... Men för de senaste 10 åren har jag kvar alla kvitton i bokföringen.
Om man har en firma vars ekonomi måste bokföras så tenderar man nog att vara en liten aning mer noggrann med sina kvitton. ;-)
 

mrazster

Aktiv medlem
I mina ögon säger det lite om personen/säljaren i fråga om han/hon har originalemballage och kvitton kvar till prylarna. Jag väljer hellre att köpa tekniska prylar av en sådan person än en som in te har någon koll alls.
 

F.G.

Aktiv medlem
Kvitton? Vem tusan spar på kvitton idag? Varför det i så fall?
Allt man handlar går snabbt att plocka fram via internetbanken.
Överföring av pengar är ju inga kvitton på köp och är knappast något som butiken kan skicka vidare till sin leverantör som bevis på köp. Finns det dessutom någon bank som har historik mer än 3 mån tillbaka?
 

Mesch

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett nytt objektiv (EF 85/1.8) och har svarat på en del annonser, båda här och på blocket.

Förvånansvärt många har "slarvat bort kvittot" eller saknar det av andra konstiga skäl. Varför har man inte ordning på kvittot som faktiskt är en värdehandling? Om inte annat så inför sitt försäkringsbolag, Hur bevisar man annars vid stöld, inbrott, mm att man har ägt sina prylar?

Vad tror ni? Är många helt enkelt slarviga eller är det mycket stöldgods som krängs nu på sommaren?

Själv har jag mina kvitton prydligt i en pärm. Det är hur enkelt som helst.
Scannar alla kvitton och lägger de på dropbox. Sparar inte längre orginalen, då jag märkt att de inte behövs.
(Det kommer säkert att hoppa upp och bita mig i bakdelen en vacker dag)
 

Mesch

Aktiv medlem
Överföring av pengar är ju inga kvitton på köp och är knappast något som butiken kan skicka vidare till sin leverantör som bevis på köp. Finns det dessutom någon bank som har historik mer än 3 mån tillbaka?
Det finns nog lagkrav på minst 10 år hos banker tror jag. Fast det kan bli dyrt att få tillgång till äldre data som kund.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag sparar mina kvitton. Men ibland så måste man ju också rensa ut bland gamla kvitton och papper. Förutom kvotton på de dyrare grejorna som super-tele och en del annat som kostar mycket, så får man ju slänga dem efter ett visst antal år. Annars skulle jag ha tusentals kvitto liggande i lådor. Samma princip gäller ju för andra grejor än foto prylar.
 

Roinew

Aktiv medlem
Jag skannar in alla viktiga kvitton och kan hitta en inskannad kopia på några sekunder.
Ska jag sedan ha tag på originalet så kan det bli lite knepigare, men ofta har jag det kvar några år.
Hårddisken med de inskannade kvittona har jag två bakupkopior på.

Roine W
 

PMD

Aktiv medlem
Jag sparar mina kvitton. Men ibland så måste man ju också rensa ut bland gamla kvitton och papper. Förutom kvotton på de dyrare grejorna som super-tele och en del annat som kostar mycket, så får man ju slänga dem efter ett visst antal år. Annars skulle jag ha tusentals kvitto liggande i lådor. Samma princip gäller ju för andra grejor än foto prylar.
Ja, när garanti- och reklamationstiden har gått ut så finns det ju ingen anledning att spara kvittot.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Varför har man inte ordning på kvittot som faktiskt är en värdehandling? Om inte annat så inför sitt försäkringsbolag, Hur bevisar man annars vid stöld, inbrott, mm att man har ägt sina prylar?
Jag har mina kameror och objektiv registrerade hos Canon CPS. Då har man serie-nummret på alla grejorna också. Och jag har aldrig varit med om något försäkringsbolag som kräver att man visar kvittot från affären. Modell årtal och serie-nummer räcker länge.
 
ANNONS