Annons

Bra kamera? Hjälp :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bikethemike

Ny medlem
Hej. Jag och flickvännen ska köpa en ny kamera.

Varken hon eller jag kan något om kameror. Vi tänkte mest ha den för att kunna ta fina bilder på vår bebis. Hon hade sett att många bloggare använde Olympus PEN E-PL7.
Är denna verkligen bra eller är det bara en populär mode kamera för societeten?
Finns det likvärdiga kameror för ett billigare pris?

Är verkligen inte så insatt i fotografi och kameror så uppskattar alla tips jag kan få :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fotomarknaden är starkt konkurrensutsatt vilket gör att man får ungefär vad man betalar för, och det finns egentligen inget riktigt dåligt att köpa.

Vad som är bra med den här är att den har bra bildstabilisering. Vad som är dåligt är att den saknar sökare, och har liten sensor. Sedan är den förstås liten och behändig, även om det finns de som är ännu mindre som ger ungefär samma eller bättre bildkvalitet.

Vad innebär då det:
Ju större sensor desto mindre brus i svagt ljus, och desto lättare att få till lugn oskarp bakgrund när man tar porträtt. Större sensorer brukar även ha bättre dynamiskt omfång dvs större omfång mellan mörkaste och ljusaste delen av en bild där kameran kan återge motivet med detaljer utan att det blird helt svart eller helt vitt. Nackdelen med liten sensor kan dock kompenseras genom att välja ljusstarka objektiv. Ju större största bländaröppning desto mindre skärpedjup, och därmed lättare att få lugn bakgrund, och man behöver inte skruva upp känsligheten så mycket att bruset blir besvärande.

Avsaknad av sökare gör kameran svårare att använda i starkt ljus, eftersom displayen på baksidan kan bli svår att se för att den blir för ljussvag eller för att det är mycket reflexer. En sökare som man tittar i kan dessutom hantera korrektion för synfel, och det är lättare att komponera en bild eftersom man ser bilden som hamnar på sensorn utan en massa störande omgivning. En kamera som man håller till ögat när man fotograferar blir dessutom lättare att hålla stilla, eftersom du då även tar stöd mot huvudet, och du kan ta stöd med armarna mot kroppen.

Det finns dock en elektronisk sökare som tillbehör till den här kameran, men det blir ganska klumpigt, och i och med att sökaren sätts fast i kamerans tillbehörssko tvingas du att välja mellan om du ska ha blixt eller sökare. Bättre kanske att välja något som har inbyggd sökare, som t.ex. Olympus modeller vars modell beteckning börjar med OM-D...

Alltså inget fel med den här kameran. Hur bra det blir beror mycket på vilket objektiv man väljer till. Eftersom kameran har liten sensor bör du välja ljusstark optik. Bäst bildkvalitet får du förmodligen om du väljer fasta brännvidder, det blir då också lättare att hitta objektiv med tillräcklig ljusstyrka för att få kort och bra skärpedjup för fina bebisporträtt.
 

monki

Medlem
svårt

Hej. Jag och flickvännen ska köpa en ny kamera.

Varken hon eller jag kan något om kameror. Vi tänkte mest ha den för att kunna ta fina bilder på vår bebis. Hon hade sett att många bloggare använde Olympus PEN E-PL7.
Är denna verkligen bra eller är det bara en populär mode kamera för societeten?
Finns det likvärdiga kameror för ett billigare pris?

Är verkligen inte så insatt i fotografi och kameror så uppskattar alla tips jag kan få :)
Hej, här kommer tipset i form av en lista.
1. Elektronikvaruhus. (ex. Siba, Elgiganten och mediamarkt)
Kommer att tipsa om deras storsäljare, alternativt senaste kameror.
2. kompisen eller fotoforum
Kan vara bra MEN antagligen tipsa om kameran hen redan äger.
3. kamerbutik.
Du får känna o prova men har inte alla märken inne.
4. Mitt råd.
Låna av en vän. Vad tycker du om med kameran, vad gillar du inte.
Frågor att ställa: kamerastorlek, förstår du vad kameran, blev bilderna som du tänkte dig och så vidare.
På detta sätt så lär du dig samtidigt som din vän får känna sig duktig.

Lycka till
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej, här kommer tipset i form av en lista.
1. Elektronikvaruhus. (ex. Siba, Elgiganten och mediamarkt)
Kommer att tipsa om deras storsäljare, alternativt senaste kameror.
2. kompisen eller fotoforum
Kan vara bra MEN antagligen tipsa om kameran hen redan äger.
3. kamerbutik.
Du får känna o prova men har inte alla märken inne.
4. Mitt råd.
Låna av en vän. Vad tycker du om med kameran, vad gillar du inte.
Frågor att ställa: kamerastorlek, förstår du vad kameran, blev bilderna som du tänkte dig och så vidare.
På detta sätt så lär du dig samtidigt som din vän får känna sig duktig.

Lycka till
5. Gå fotokurs, eller titta fotokurser t.ex. hos modersheppet eller Lynda.com. Med mer kunskap blir det lättare att göra ett passande val.
 

Plexi

Ny medlem
Jag hade isf rekommenderat er att ta en OLYMPUS OMD-EM10 istället så får ni med inbyggd elektronisk sökare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kameraval handlar till stor del om budget. Vad har du tänkt spendera?
Ja, och det gäller att man gör en vettig avvägning mellan hur mycket man lägger på optik och hur mycket man lägger på kamerahus. De mesta i kamerahusväg som går att köpa ger hyfsad bildkvalitet, så det är bättre att lägga huvuddelen av budgeten på optiken. Speciellt viktigt blir det
för kameror med så här små senorer eftersom man behöver ljusstark optik för att få större möjlighet att leka kreativt med skärpedjup.
 
ANNONS