Annons

Kompakt systemkamera för max 5 000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

JEnbl

Medlem
Hallå,
Har tänkt köpa en kompakt systemkamera till min syster i present för max 5 000 kr men har tyvärr otroligt lite kunskap om kameror/fotografering och hoppas jag kan få några tips?

Min syster har inte heller någon tidigare erfarenhet av fotografering men väntar barn och önskar sig en bra kamera för att ta bilder på barnet och naturbilder!

Tror det är viktigt att kameran är relativt smidig då det är mycket att släpa på när man har barn. Tror också det är viktigt att kameran är relativt enkel att använda.

Funderar t.ex. på Sony a6000! Kan det va något?
Eller finns det något bättre?

Stort tack!!!
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Systemkamerans styrka är möjligheten att byta objektiv. Det är inte EN KAMERA du köper utan ett helt SYSTEM med olika objektiv, tex. en vidvinkelzoom, en normalzoom, en telezoom och möjligen ett ljusstarkt fast objektiv innan du täcker in de flesta tänkbara motiv.

Då blir det inte särskilt lätt att släpa runt på.

Alternativet till systemkamera med bara kitzoom är en lätt kompakt kamera som alltid följer med. Den tekniska bildkvaliteten på många av dessa motsvarar systemkamerorna med kitzoom.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I bättre kompaktkamerakategorin finns en del i den prisklassen. En favorit bland många är Panasonic LX100 (version ett). Annars någon Sony RX100 (finns originalet upp till VI). Tror ni har råd upp till RX100 III. Annars någon variant av Canon G7X eller G5X (G9X har för liten maxbländare för sämre ljus eller porträtt likt RX100 ett och II). Även Panasonic LX15 kan fungera. Sträcker man en aning på budgeten och går upp lite i storlek men får mycket mer zoom finns Sony RX10 (version ett) eller Panasonic FZ1000 (version ett).

Detta sagt har Sony A6000 och A5100 fördelen av bättre följande autofokus om barnet springer omkring samt att möjligheten finns att köpa till ett 50/1,8 objektiv för porträtt längre fram.
 

JEnbl

Medlem
Hallå,
Hmmm kanske inte behöver en systemkamera. Tittade på Lumix DMC-LX100 och spontant tycker jag den verkar riktigt bra men Fredrik AVT skriver att Sony A6000 och A5100 har bättre autofokus när barnen springer omkring.

Jag har som sagt väldigt lite kunskap om det här men jag vet hur frustrerad jag ibland blir när jag försöker ta en bild på mina barn(oftast med mobil) när de busar och bilderna blir bara suddiga. Kommer detta bli ett problem om jag köper en Lumix DMC-LX100?

Hur bra är Lumix DMC LX-100 när man tar naturbilder?

Kikade på Sony RX10 och Panasonic FZ1000 men jag tror båda blir för klumpiga. Viktigt att kameran är så smidig som möjligt så att den enkelt kan tas med.

Tack återigen!
 

Bengf

Aktiv medlem
En liten kompakt kamera som passar till allt fins egentligen inte, barn som rusar omkring i möblerade rum är inte det lättaste att fånga ens med en dyr mästarkamera tyvärr, lättats är ofta att filma ungarna när det är barnkalas. Värsting mobiler kan fungera men dom är också dyra.

Naturbilder på skog och sjö brukar fungera bra med dom flesta kameror, men vill man fånga en räv 150 meter bort måste det till ett zoomobjektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hallå,
Hmmm kanske inte behöver en systemkamera. Tittade på Lumix DMC-LX100 och spontant tycker jag den verkar riktigt bra men Fredrik AVT skriver att Sony A6000 och A5100 har bättre autofokus när barnen springer omkring.

Jag har som sagt väldigt lite kunskap om det här men jag vet hur frustrerad jag ibland blir när jag försöker ta en bild på mina barn(oftast med mobil) när de busar och bilderna blir bara suddiga. Kommer detta bli ett problem om jag köper en Lumix DMC-LX100?

Hur bra är Lumix DMC LX-100 när man tar naturbilder?

Kikade på Sony RX10 och Panasonic FZ1000 men jag tror båda blir för klumpiga. Viktigt att kameran är så smidig som möjligt så att den enkelt kan tas med.

Tack återigen!
Det finns två mest sannolika anledningar till suddiga bilder med mobilen i situationen som beskrivits:
1. Barnen rör sig för fort i sämre ljus för att den lilla sensorn i mobilen skall tillåta en snabb nog slutartid för att frysa rörelser - blir bättre med alla föreslagna kameror även om man i sämre ljus kan ha nytta av att kunna ställa in kameran själv - inte bara titta och trycka av om man inte köper och kameran har blixtsko för en extern blixt (den inbyggda interna blixten ger tråkiga bilder)
2. Autofokusen hänger inte med och därför är barnen suddiga (inte mest sannolik då skärpedjupet är stort med mobilens lilla sensorn) - om det är felet är Sony A6000/5100 bäst. Kan dock i regel hanteras med alla föreslagna kameror OM de ger möjlighet till att låsa autofokus på ett visst avstånd eller att fokusera manuellt.

LX100 liksom de flesta av de angivna kompakterna kan ge bättre naturbilder än A6000/5100 med 16-50 om man är kräsen eftersom 16-50 objektivet inte är bland de bästa, men tror inte att de flesta reagerar, det är nog mest oss fotonördar.
 

martley

Aktiv medlem
Man ska betänka att utvecklingen på mobiltelefonsidan har gått ganska långt sedan den första mobiltelefonen med kamera lanserades. Priset på en ny toppmodell ligger också i klass med en systemkamera, exempelvis Samsung S10 för drygt 10.000. Sonys nyaste flaggskepp har tagit in kamerateknologi från Sonys fotoavdelning och är bestyckad med tre huvudkameror på vardera 12MB med olika brännvidder (16/26/52) Jag vet inte vad det motsvarar för cropfaktor med en knapp centimeterstor sensor (1/2.6 tum).
 

kackeback

Medlem
Olympus PEN E-PL8, ryms inom budget. Lägger du till en tvåhunka så finns OM-D E-M10 Mark II. Båda kompetenta och bra, dessutom snygga...
 

JEnbl

Medlem
Det här var klurigare än jag hoppats :)

Olympus PEN E-PL8 gillar jag riktigt mycket men det beror om jag ska vara ärlig mycket på utseendet!

Vilken är enklast att använda och smidigast att ta med sig om jag utgår från att samtliga är rätt vassa till både naturbilder och barnbilder.

TACK!!!!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Sony Cybershot DSC-RX100 III

Räcker mycket långt för de pengarna!

Ger ofta bra bilder direkt ut kameran.
Bra att filma med.
Mycket bra ljusstyrka i vidvinkelläge och en uppvinklingsbar blixt som är perfekt för inomhusfotografering och som som inte ger "blixtbilder".

Zoomomfång på 24-70 en bra start för att sedan kunna ta beslut om det behövs en systemkamera!
 

martley

Aktiv medlem
Tar man fasta på ordet "systemkamera" i trådrubriken så skulle jag föresllå nån av Canons EOS instegsmodeller. De är ganska små till fysiska dimensioner och med angiven budget skulle till och med något extra objektiv utöver det medföljande kitobjektivet få plats.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nope! Men i allt annat...
Med 14-42/3,5-5,6 har man ingen fördel i brus i sämre ljus jf med Sony RX100 III och uppåt (f u RX100 VI), Panasonic LX100, Canon G5X, G7X eller Panasonic LX15. Snarare blir bruset lägre med kompakterna då de har en högre ekvivalent ljusstyrka. Jag ser ingen fördel med dessa två Olympus om man inte köper till andra objektiv med bättre ljusstyrka men autofokusen på rörliga motiv förblir dålig.

I den prisklassen om autofokus på rörliga motiv är oviktig finns mycket mer att välja bland än just dessa Olympus.

Så med 14-42/3,5-5,6, vilken fördel är det som syftas på med dessa Olympus?
 
ANNONS