Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på Instagram eller annat ställe?

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Hej

Jag är dåligt insatt i de nya reglerna (och de gamla) för publicering av foton.

Det är så att jag har en stor mängd fotografier, tusentals, från den tiden jag hade presskort (ca 2002-2012) och fick ackreditering till en mängd olika evenemang och festivaler. Jag hade vid dessa tillfällen ingen uppdragsgivare utan var där på egen hand, dock med f-skatt osv.

Vad får jag göra med dessa bilder? Är det ok att publicera på exempelvis Instagram? Trist att bara ha dem sparade på en hårddisk. Någon annan skulle kanske glädjas av att få se dem.

Tacksam för tips och gärna länkar till källor som styrker informationen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej

Jag är dåligt insatt i de nya reglerna (och de gamla) för publicering av foton.

Det är så att jag har en stor mängd fotografier, tusentals, från den tiden jag hade presskort (ca 2002-2012) och fick ackreditering till en mängd olika evenemang och festivaler. Jag hade vid dessa tillfällen ingen uppdragsgivare utan var där på egen hand, dock med f-skatt osv.

Vad får jag göra med dessa bilder? Är det ok att publicera på exempelvis Instagram? Trist att bara ha dem sparade på en hårddisk. Någon annan skulle kanske glädjas av att få se dem.

Tacksam för tips och gärna länkar till källor som styrker informationen.
Bilder som visar igenkännbara personer kan omfattas av GDPR, men om syftet med publiceringen är konstnärlig eller journalistiskt får du publicera dem. Gatufoto räknas exempelvis som konstnärlig verksamhet.

Här kan du läsa mer:

https://www.kamerabild.se/nyheter/lag-upphovsr-tt/gdpr-s-p-verkas-fotografer-av-den-nya-lagen
 

pobe77

Aktiv medlem
Tack för svar och bra information!

Som ett exempel på igenkännbar person är Van Morrisson från en konsert i Stockholm. Fotograferad enligt dåvarande bestämmelser under de tre första låtarna med ackreditering. Ingen uppdragsgivare eller tidning som har publicerat eller har rättigheter till bilderna. Däremot tänker jag att vissa artister har krav på att bilderna bara får publiceras i visst syfte? Typ tillsammans med recension av konsert eller i samband med ny skiva osv.

Tanken är att publicera i konstnärligt syfte i så fall.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack för svar och bra information!

Som ett exempel på igenkännbar person är Van Morrisson från en konsert i Stockholm. Fotograferad enligt dåvarande bestämmelser under de tre första låtarna med ackreditering. Ingen uppdragsgivare eller tidning som har publicerat eller har rättigheter till bilderna. Däremot tänker jag att vissa artister har krav på att bilderna bara får publiceras i visst syfte? Typ tillsammans med recension av konsert eller i samband med ny skiva osv.

Tanken är att publicera i konstnärligt syfte i så fall.
Om syftet är konstnärligt och du inte skrivit på något avtal som begränsar dina rättigheter är det bara att publicera. Lycka till!
 
ANNONS