Annons

Copyright

Produkter
(logga in för att koppla)

cyan

Aktiv medlem
Hej !

Nu när det blir vanligare att man skickar bilder
per mail, vill jag inte att andra snor mina bilder utan lov. Hur skriver man Copyright med c och ring runt samt hur lägger man in den bäst i Photoshop i själva bilden. Hoppas frågan platsar under Fotosidan. Tack på förhand Cyan.
 

mårten

Aktiv medlem
cyan skrev:
Hej !

Nu när det blir vanligare att man skickar bilder
per mail, vill jag inte att andra snor mina bilder utan lov. Hur skriver man Copyright med c och ring runt samt hur lägger man in den bäst i Photoshop i själva bilden. Hoppas frågan platsar under Fotosidan. Tack på förhand Cyan.
©
håll inne alt och tryck in 0169 på numpaden. släpp alt. så skriver du copyrighttecknet. Hur man gör med en mac vet jag inte.
 

cyan

Aktiv medlem
Tack Mårten.
kvar att se om någon kan svara på hur man enkelt kan lägga in text i photoshop i hörnet på bilden.
 

Jöörgen

Guest
Du kan också göra batchjobb med till exempel ImageMagick. Du behöver egentligen inte ange att du har upphovsrätten eftersom man ska förutsätta att allt kreativt material är skyddat (se Bernekonventionen). Å andra sidan skadar det inte heller...
 

cyan

Aktiv medlem
Tack för alla tipsen. Skall prova och se vilket passar mig bäst.

Jag har skickat en del bilder till en hemsida.
Dom av min förvåning då jag sen såg bilden maskerad tonad redigerad till max. Jag har lämnat bilder till andra som sagt jättefina de skall jag skicka vidare så de kan sättas in i den och den tidningen utan att fundera över upphovsrätt mm. Jag tror att om man märker med coopyright så tänker gemene man en gång extra.
 
ANNONS