Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Köpråd csc - novis med budget 5000-6000kr - Sony A6000 eller vänta på A6100?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2016-01-21, 22:13
martinot

lindstroem4 skrev: Fredrik, Tack för bra input och intressanta alternativ att kolla på. Var sugen på NX500 dock avsaknad av inbyggd blixt och viewfinder var några akilleshälar som känns lite för stora att bortse ifrån.
Jag är också en som vill han inbyggd blixt i mina kameror. Även om de kanske är för svaga att lysa upp möra miljöer så är det väldigt smidigt att alltid ha på plats som upplättningsblixt på dagtid. Även inbyggd EVF är också ett grundkrav för mig (svårt att se skärm när man är utomhus i starkt ljus).

Bortsett ifrån det så är NX500 (som de flesta andra Samsung som NX1) väldigt fina kameror, men jag skulle vara lite försiktig att investera i dem. Precis som jag avstod ifrån att investera i Sony E-mount (då Sony fokuserar mest krafter på A7 och småbild/FE-mount), så gäller det i ännu högre grad en tveksam framtid för NX-systemet.

Samsung har dragit tillbaka försäljning i många länder, och tyvärr inte på länge visat upp några nya modeller eller tillbehör. Har gått många rykten om att framtiden för Samsungs kamerasatsning inte är helt säker (tyvärr, för det är ett himla fint system, men ett par riktigt fina objektiv).

Som jag personligen ser det så finns det endast 3 stycken riktigt säkra (ja, inget är 100% säkert, men hyfsat nära) framtidssystem på spegellöst:

1. Sony och deras FF/småbildssystem i from av A7-serien och FE-mount.
2. Fuji och deras APS-C-system i form av X-serien och X-mount.
3. Olympus och Panasonic i form av deras M43-kameror och micro four thirds mount.

Sedan finns ju en mängd andra system, men de har antingen tappa i fart och fokus (Sony APS-C E-mount), aldrig tagit riktigt fart (Nikon 1"-series och 1-mount), eller inte hunnit att byggas upp och etableras som fullvärdiga alternativ och system (Canon EOS-M-series och EF-M-mount). Där till har vi som sagt även Samsungs utmärkta NX-series kameror och NX-mount som sagt tyvärr har en osäker framtid.

Nu skall jag inte tala om för dig vilket system du skall börja satsa på och investera framtiden i, eller att man aldrig skall våga att chansa lite, men jag skulle nog i dagsläget främst hålla mig till alternativ 1-3 ovan.

Alt detta sagt, så tycker jag att både A-6000 och NX-500 på många sätt är jättefina kameror med fin teknik i sig. Finns många som fotar med de och är jättenöjda (så känns kanske fel att skrämma bort dig ifrån dem, har själv varit inne på bägge de modellerna när jag letade spegellöst nyligen).
Gammal 2016-01-22, 09:05
Fredrik AVT

Jag tror inte det spelar roll vilken kamera plus kitglugg man köper gällande att låsa in sig. Det är först då man lägger mer pengar på ytterligare objektiv man blir inlåst. Säljer man sedan NX500 med 16-50 spelar det nog ingen roll om nu Samsung skulle lägga ner. De som köper ett sådant kit beg köper det så att säga som en "kompaktkamera" med inbyggt 16-50. De flesta systemkameraköpare köper bara hus plus kitglugg och använder dessa som de facto "kompaktkameror" och nyttjar inte att de har en systemkamera.
Gammal 2016-01-22, 10:44
unoengborg

Fredrik AVT skrev: De flesta systemkameraköpare köper bara hus plus kitglugg och använder dessa som de facto "kompaktkameror" och nyttjar inte att de har en systemkamera.
Jo det stämmer säkert. Om TS skulle känna att han tillhör den gruppen kanske han även skulle titta på mera avancerade kompaktkameror som t.ex. Panasonic LX100 som ger bra bildkvalitet och har betydligt bättre ergonomi än Sony A6000.
Gammal 2016-01-22, 11:43
Fredrik AVT

unoengborg skrev: Jo det stämmer säkert. Om TS skulle känna att han tillhör den gruppen kanske han även skulle titta på mera avancerade kompaktkameror som t.ex. Panasonic LX100 som ger bra bildkvalitet och har betydligt bättre ergonomi än Sony A6000.
Vad jag syftade på är att med budgettaket börjar man där och sedan kanske intresset växer och man byter ut grejerna och då är även Samsung NX500 inte farlig att köpa då den går att sälja beg oavsett vad som händer med Samsung NX. Just nu var ändå pristaket 5000:-.
Gammal 2016-01-22, 17:08
martinot

Håller med er bägge två.

Är helt övertygad av att en stor majoritet som köper billiga APS-C-kameror, både DSLR:er och spegellösa, med billiga kitzoomar faktiskt använder de som Fredrik påtalar som stora kompater/kameror med fast obejktiv. De är nöjda med vad de har och köper ofta aldrig några separat objektiv. Då spelar mycket riktigt "ekosystemaspekten" inte någon större roll då man betraktar sin kamera i praktiken som att det har ett fast objektiv.

Detta är nog en stor orsak till att många tillverkare (Canon, Nikon, Sony) uttalat att de satsar mest på deras dyrare FF/småbildsserie med lite mer kvalitetsobjektiv då det är de framtida köparna finns.

Personligen så tror jag att dessa billigare APS-C-kamreror med billiga kitzoomar långsamt (dvs över en längre tidshorizont) kommer att försvinna och minska i volym och betydelse på kameramarknaden i takt med att små kvalitetskompakter blir allt bättre, men framförallt i takt med att mobilkamerorna ökar i kvalitet.

Kvar blir då vi entusiaster som ser en systemkamera som just en kamera som är en del i ett större system av objektiv och andra tillbehör. Jag räknade TS som en av dessa (men det kan ju mycket riktigt ha varit en helt felaktig antagelse). Som ovan tror jag också att det är här tillverkarna kommer att slåss på en allt krympande marknad. Ökar priser, marginaler, kvalitet, men till väldigt mycket mindre volymer än tidigare.

Baksidan av detta är att några tillverkare kommer att slås ut (alla kan inte överleva på en mindre och krympande marknad), och att det kommer att ske en del uppköp och sammanslagningar i branschen.

Förmodligen också den del renodling ifrån tillverkarna själva kring deras produktportfölj och fokus på de av deras system som verkligen säljer, och att de kanske slimmar portföljen och skär ner på mindre framgångsrika system/format (som gett exempel på tidigare på sådana kandidater).

Nu är detta ju inget som jag kan bevisa, men är helt övertygad om att marknaden kommer att gå igenom denna typ av förändring (och tror att de flesta här har också sett början på detta).
Gammal 2016-02-01, 14:49
lindstroem4

Hej tänkte bara berätta hur det gick, fick tag på en oanvänd begagnad A6000 för 3700:- inklusive frakt så det kändes för bra för att avvakta :) mkt nöjd! nu gäller det bara att leka med den rejält så man lär sig den :)
Gammal 2016-02-01, 15:16
martinot

lindstroem4 skrev: Hej tänkte bara berätta hur det gick, fick tag på en oanvänd begagnad A6000 för 3700:- inklusive frakt så det kändes för bra för att avvakta :) mkt nöjd! nu gäller det bara att leka med den rejält så man lär sig den :)

Bra pris för en grymt fin kamera - grattis!

Nu har du bra tid att lära dig den innan du behöver den.

Lycka till och ha skoj med den! :)
Gammal 2019-09-12, 17:16
Hambergaren

Väcker liv i denna tråden då A6100 snart släpps. Den kommer hamna på ca 10 000kr verkar det som. A6000 går att köpa för 4000 ny nu. Är de fler antal fokuspunkter, högre upplösning på sökaren och 4K filmningen samt övriga extra AF funktioner värt 6000kr mer om man bara ska fotografera? Har fokuspunkterna stor betydelse? :)
Gammal 2019-09-12, 22:30
martinot

Sony behandlar APS rätt jummet och styvmoderligt (lite äldre och idag utdaterade sensorer, dåligt med bra objektiv optimerade för APS, etc.)

Gällande just Sony så skulle jag personligen nog hellre satsa på småbild/FF som tex. något ur A7-serien. Då får du både mycket trevliga kamerahus och dessutom tillgång till ett mycket bättre och väldigt komplett ekosystem av många fina objektiv.
Gammal 2019-09-13, 07:16
Erik Schalin

Hambergaren skrev: Väcker liv i denna tråden då A6100 snart släpps. Den kommer hamna på ca 10 000kr verkar det som. A6000 går att köpa för 4000 ny nu. Är de fler antal fokuspunkter, högre upplösning på sökaren och 4K filmningen samt övriga extra AF funktioner värt 6000kr mer om man bara ska fotografera? Har fokuspunkterna stor betydelse? :)
Man började fotografera mer utbrett runt 1850.
Jag skulle inte vilja använda den kameran.
O med det menar jag:
Det blir bilder med alla kameror.
Vilka parametrar som är viktiga för dig bestämmer du.
Är 6000kr kvar i plånboken viktigt för dig?
Kanske bättre att lägga 4 på kameran o 6 på objektiv?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.

Miops Capsule360