Annons

Finns det några prisvärda 35mm filmkameror som massan inte känner till?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobb134

Medlem
Hej,

Jag tänkte börja fota lite analogt nu till sommaren, mest för att dokumentera. Det viktigaste för mig är att kameran ska ha en gedigen byggkvalitet, inbyggd ljusmätare med batterier som faktiskt går att köpa idag och formfaktorn ska vara så liten som möjligt (inkluderar även objektiv). Tittat lite på Olympus OM1n, Canon AE-1 och Pentax K1000 och de verkar schyssta men som en total nybörjare vet jag inte riktigt vad som är prisvärt och vad man ska försöka undvika. Hört att priserna ökat en hel del och fick mig att fundera över om det finns några tillverkare med liknande byggkvalitet och formfaktor fast för en bråkdel av priset?

Tack på förhand!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När det gäller Canon kan det vara vettigt att kolla på (analoga) EOS-sortimentet eftersom du då har tillgång till alla EF-objektiv som finns på marknaden idag.

Tänk när jag var ung betydde ”filmkamera” en kamera för rörlig bild.
 

tobb134

Medlem
När det gäller Canon kan det vara vettigt att kolla på (analoga) EOS-sortimentet eftersom du då har tillgång till alla EF-objektiv som finns på marknaden idag.

Tänk när jag var ung betydde ”filmkamera” en kamera för rörlig bild.
Tack för tipset! Ska kolla runt för att se vad som finns och angeånde filmkameror. Jag vet faktiskt inte vad som gäller, jag tolkade "film camera" som filmkamera utan att reflektera över det. :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag har en Nikon FE som funkar utmärkt. Tror det är omöjligt att ta sönder den, är solid och väger tyvärr bly. (500g minst). Var min farsas men har tagit över den nu, hållt i massvis med år och varit med om mycket men den funkar som ny. Vet inte vad det är för batteri exakt då samma har använts de senaste 20 åren typ.

Nikon F objektiv är lätta att hitta och alla nya passar då det är samma mount. Till skillnad ifrån Canon’s som ofta anväder det gamla FD mountet. Har ett Nikkor 50 1.8 jag älskar, litet och bra kvalite. Har även ett 100mm f/2.8 som ger underbara bilder. Kontrasten och färgerna ifrån det är fantastiska, tycker jag.
 

Smackibonk

Ny medlem
Glöm inte minolta

Tjenare!

Jag tycker att minolta är en diamant som är billig i jämförelse. Objektiven är knappast sämre än för ex nikon och Canon, billigare i många fall och husen är mycket bra. Antingen går du på gamla Minolta MD men eftersom dessa är lite mer kitschiga så hade jag gått på Minolta A. Jag har fotat med Leica, helt manuella, hasselblad mm men egentligen är kombinationen analog film (om man vill åt det!) med mera moderna hus perfekt tycker jag. Du slipper många gånger separat ljusmätare, kan fota med AF och det hände ändå någonting med objektiven där under 50 år...

Om du råkar bo kring Göteborg kan du få ett eller två minoltahus gratis eftersom jag håller på att minska samlingen...
 

tobb134

Medlem
Tjenare!

Jag tycker att minolta är en diamant som är billig i jämförelse. Objektiven är knappast sämre än för ex nikon och Canon, billigare i många fall och husen är mycket bra. Antingen går du på gamla Minolta MD men eftersom dessa är lite mer kitschiga så hade jag gått på Minolta A. Jag har fotat med Leica, helt manuella, hasselblad mm men egentligen är kombinationen analog film (om man vill åt det!) med mera moderna hus perfekt tycker jag. Du slipper många gånger separat ljusmätare, kan fota med AF och det hände ändå någonting med objektiven där under 50 år...

Om du råkar bo kring Göteborg kan du få ett eller två minoltahus gratis eftersom jag håller på att minska samlingen...
Bor tyvärr i Uppsala men betalar gärna för frakkostnaden om det skulle vara så. Jag har faktiskt snöat in mig på Minolta och Olympus. Har en som erbjuder en minolta 101 med 50mm 1.7 för 300 kr nära mig. Den ser ut att vara i bra skick men svårt att avgöra utifrån en bild. Nackdelen är väl att hitta batterier till ljusmätaren, finns Wein cell men de är dyra och verkar inte alltid fungera. Gillar olympus OM1n för dess lilla formfaktor, 750g vs 500g. Hittat en för 1000 kr med fyra objektiv (28mm 2.8, 50mm 1.8, 35-70mm 3.5-4.5 and 135mm 3.5) men samma problem med batterier där med. Vad för modell ska leta efter om man är ute efter en Minolta med inbyggd ljusmätare som kan drivas av billiga och lättillgängliga batterier?
 

Smackibonk

Ny medlem
Bor tyvärr i Uppsala men betalar gärna för frakkostnaden om det skulle vara så. Jag har faktiskt snöat in mig på Minolta och Olympus. Har en som erbjuder en minolta 101 med 50mm 1.7 för 300 kr nära mig. Den ser ut att vara i bra skick men svårt att avgöra utifrån en bild. Nackdelen är väl att hitta batterier till ljusmätaren, finns Wein cell men de är dyra och verkar inte alltid fungera. Gillar olympus OM1n för dess lilla formfaktor, 750g vs 500g. Hittat en för 1000 kr med fyra objektiv (28mm 2.8, 50mm 1.8, 35-70mm 3.5-4.5 and 135mm 3.5) men samma problem med batterier där med. Vad för modell ska leta efter om man är ute efter en Minolta med inbyggd ljusmätare som kan drivas av billiga och lättillgängliga batterier?
Tjena!

Båda de var bra deals tycker jag! Jag har dålig koll på se ändra batterierna... Jag har använt minolta dynax dvs de lite nyare grejerna från 90-00 talen. Jag kan inte lova men borde absolut kunna skicka upp något till dig för frakten. Kollar nästa vecka!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade en Minolta SRT 101 för många år sedan. Riktigt härlig kamera, men definitivt inte särskilt liten.

Min började kärva i bländarkopplingen mellan objektiv och hus. Objektiven kärvade i bländaren. Torkat fett.
Det finns mycket mekanik i dessa gamla kameror som kan kärva på olika sätt. 101:an har tygridå som kan läcka ljus.

300 kronor är ju ingen peng. Men vettigt ändå att testa sig igenom alla rörliga delar. Alla slutartider. Alla bländare. Självutlösare. Öppna bakstycket och kolla att ridåerna rör sig som de ska, samt hålla den mot ljuset för att eventuellt upptäcka hål i ridån.
 

tobb134

Medlem
Jag hade en Minolta SRT 101 för många år sedan. Riktigt härlig kamera, men definitivt inte särskilt liten.

300 kronor är ju ingen peng. Men vettigt ändå att testa sig igenom alla rörliga delar. Alla slutartider. Alla bländare. Självutlösare. Öppna bakstycket och kolla att ridåerna rör sig som de ska, samt hålla den mot ljuset för att eventuellt upptäcka hål i ridån.
Läst att den ska vara väldigt omtyckt bland många så det är väldigt frästande att bara slå till, men eftersom jag är nybörjare när det kommer till att fota analogt vore det kanske lite väl ambitiöst att fota manuellt utan ljusmätare det första man gör. Börjar luta mer mot Olympus OM2(n?) eller någon senare modell av Minolta, möjligtvis Canon eller Nikon om jag hittar någon för ett vettigt pris.

Hur förhåller sig mer "digitala" kameror till helt mekaniska utifrån ett hållbarhetsperspektiv? T ex Minolta X-700 vs Minolta SRT 101
 

harbohonung

Medlem
Hej!
Vill du ha kompakt skulle jag välja Pentax MX eller Pentax ME med smc-m optik

Jag har en del kameror över om du är intresserad.
Canon ae-1
Canon av-1
Pentax me
Minolta XG 1 eller om det var 2

Alla går på batterier som är lätt att få tag på idag.
Finns en del optik. Alla har nån 50mm finns mer också men måste kolla hemmavid.
Jag jobbar i Uppsala så det går lätt att ta med sej in till stan om nåt är intressant.

Kul med fler som provar analogt!

/Alf
 

roger96

Aktiv medlem
Bor tyvärr i Uppsala men betalar gärna för frakkostnaden om det skulle vara så. Jag har faktiskt snöat in mig på Minolta och Olympus. Har en som erbjuder en minolta 101 med 50mm 1.7 för 300 kr nära mig. Den ser ut att vara i bra skick men svårt att avgöra utifrån en bild. Nackdelen är väl att hitta batterier till ljusmätaren, finns Wein cell men de är dyra och verkar inte alltid fungera. Gillar olympus OM1n för dess lilla formfaktor, 750g vs 500g. Hittat en för 1000 kr med fyra objektiv (28mm 2.8, 50mm 1.8, 35-70mm 3.5-4.5 and 135mm 3.5) men samma problem med batterier där med. Vad för modell ska leta efter om man är ute efter en Minolta med inbyggd ljusmätare som kan drivas av billiga och lättillgängliga batterier?
Minolta XG-serien och X-serien tar vanliga LR44/SR44-batterier. Liksom även XD, men dessa brukar vara lite dyrare. Modellerna är XG-1, XG-1n, XG-2, XG-9, XG-M, X-300, X-500, X-700, XD-5, XD-7. Modeller nysålda i Amerika eller Asien har oftast andra beteckningar. På tidiga modeller brukar ofta klädseln på kameran ha krympt, XG-1 (inte 1N) och XG-2 har en mörkare sökarskiva än övriga.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad föredrar du på skalan helt manuellt till helt automatiskt? Ska det ska vara (nästan) lika praktiskt och enkelt som dagens dslr med AF eller ska det bara gå att ratta manuellt? Det fanns nog många bra analoga "semipro" på slutet som ingen vill betala för idag.
 

tobb134

Medlem
Vad föredrar du på skalan helt manuellt till helt automatiskt? Ska det ska vara (nästan) lika praktiskt och enkelt som dagens dslr med AF eller ska det bara gå att ratta manuellt? Det fanns nog många bra "semipro" på slutet som ingen vill betala för idag.
Idealt föredrar jag helt manuellt med möjlighet till någon form av automatisering. Men om jag bara fick välja en föredrar jag helt manuellt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] eftersom jag är nybörjare när det kommer till att fota analogt vore det kanske lite väl ambitiöst att fota manuellt utan ljusmätare det första man gör. [...]
Dåtidens vanliga kompaktkameror hade ofta två eller tre exponeringslägen: sol - moln - kväll, eller liknande. Ställdes in manuellt av vilken nybörjare som helst. ’Felexponering’ justerades i labbet vid förstoringsapparaten.
Funkar sämre med diafilm dock.

Det finns ju också lösa ljusmätare att använda. Kanske tom en app i telefonen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Hur förhåller sig mer "digitala" kameror till helt mekaniska utifrån ett hållbarhetsperspektiv? T ex Minolta X-700 vs Minolta SRT 101
För några veckor sedan var jag hemma hos mina föräldrar. Där plockade jag fram pappas Nikon F2 och motionerade igenom alla slutartiderna. Objektivet hade kärvat fast på minsta bländare men det lyckades jag få loss.
Det verkar som att allt funkar som det ska. Kameran närmar sig femtio år.
Dock måste man prova med film. Det kan ju hända att bländaren inte stänger tillräckligt snabbt eller att slutartiderna blir för långa.

Min Minolta kärvade ihop vid straxt över trettio.

I en modernare kamera där bländare och tid styrs elektroniskt är risken för kärvande delar mindre. Men fortfarande är ju spegel, slutare och bländare ändå mekaniska och kan börja kärva eller gå sönder. I modernare kameror kan även autofokus gå sönder.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om du vänder blicken mot Nikon så kan jag rekommendera Nikon FM och Nikon F4s.
FM med sin enkelhet är en helt fantastisk kamera som ett barn kan handha.
Vill du ha en mer modern kamera så titta på Nikon F4s. Ett slagskepp som står sig.
Googla på dessa och du skolen finna :)
 

trax

Aktiv medlem
Köp olympusen Om2n, en kalaskamera litet hus och små bra prime linser. Har typ dom flesta kamerormodeller utom Nikon (av nån anledning??) och återkommer alltid till Olymusen, Leican får mer och mer ge vika för Om2:an iom mätsökaren i Leican som jag inte är helt förtjust i.
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller Canon kan det vara vettigt att kolla på (analoga) EOS-sortimentet eftersom du då har tillgång till alla EF-objektiv som finns på marknaden idag.
Det tipset håller jag med om. Jag brukar ha koll på priserna på Tradera på "filmkameror" och Canon EOS-kameror för film är oftast inte speciellt högt prissatta. Då får man dessutom autofokus, vilket kan vara rätt praktiskt. Hur bra autofokusen är på dessa kameror beror till stor del på hur gamla de är.
 

Olof R

Aktiv medlem
Har använt Olympus OM1 och OM2n mycket genom åren. För de priser som de säljs för idag tycker jag att det är ett fynd. Några plus:
- Kompakt format
- Känns gedigen och välbyggd utan att vara tung och klumpig. Har själv aldrig haft ett haveri med en OM1 eller OM2n
- Olympus original optik håller bra klass och är relativt kompakta
- Ergonomin tilltalar mig med både tid och bländare "på" objektivet
- Känn på avtrycket i dessa båda modeller. Riktigt bra känsla gör det lätt att trycka av utan att skaka på kameran. Extra viktigt eftersom de inte är så tunga
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är den siste att dissa Olympus OM-kameror (och jag äger nästan alla modeller :), men för den som vill fotografera praktiskt så tycker jag att en autofokuskamera är ett bättre val. Canon EOS och Minolta A är nog de mest prisvärda valen då. Det finns rejält många extremt billiga och bra exemplar att välja på.
 
ANNONS