Annons

Vilket objektiv?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

JoannaDahlbom

Avslutat medlemskap
Hej!

Kan ni rekommendera ett bra prisvärt (relativt billigt) vidvinkelobjektiv?
Jag ska snart på semester till USA med familjen och vill självklart ta med kameran. Jag har en Nikon D7000 + Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 G och Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD (som dock inte kommer till användning så ofta)
Jag är absolut inget proffs, snarare amatör i högsta grad så ett stort, flashigt objektiv är inte aktuellt.

Jag fotar som sagt mest med 35mm som jag köpte till kameran för några år sen och skulle gärna byta från det till ett 50mm 1.4G... Frågan är nu bara vad som är smartast?

Kommer fota mycket landskap (grand canyon t.ex.), stad osv. i USA och vet inte riktigt vad som passar bäst.

Så - borde jag skaffa ett 50mm 1.4G (och då göra mig av med 35mm) eller skaffa ett vidvinkelobjektiv (eller något annat)? Finns det i så fall något särskilt att rekommendera?

Tack (!) på förhand! :)
 

windmark

Aktiv medlem
Hej,

Vilket objektiv av 35 och 50 mm som passar dig bäst är det bara du som kan svara på. Båda är bra objektiv och jag skulle rekommendera att försöka testa ett 50-objektiv för att se hur du tycker att det är.

Angående reseobjektiv finns det olika sätt att se på saken. Antingen har man ett objektiv som täcker in ett större omfång, likt Nikon 18-105 eller 18-200, för att slippa bära med sig flera stycken. I och med att du pratar om vidvinkelobjektiv är det kanske inte sådana du tänker på? Är vi inne på prisvärda normalzoomar rekommenderar jag Sigma 17-50 och Tamron 17-50. Båda fungerar jättebra.
 

VisualD

Aktiv medlem
Samyang har ett utmärkt manuellt (spelar ändå ingen roll vid landskap) 14mm F2.8 och Sigma har sitt väldigt populära 10-20/4-5.6.
 

Jostein

Aktiv medlem
Det är omöjligt att säga vilket objektiv som är "bäst". Det beror helt på dina preferenser. Om vi tar Grand Canyon som exempel kan du välja att fokusera på ett mindre område eller några detaljer, eller någon särskild del som befinner sig långt borta. I så fall kan ett teleobjektiv vara lämpligt. Om du iställer vill fånga "hela" vyn behöver du ett vidvinkelobjektiv.

De flesta kitzoomar har skapligt stor vidvinkel (18mm). Om du vill ha mer än så bör du sikta in dig på en vidvinkelzoom. Sigma och Tamron har några som inte kostar alldeles för mycket. Kolla även köp/sälj här på FS ifall du vill spara lite pengar.

Samyang ska du nog undvika, eftersom du inte får någon automatik för vare sig fokus eller exponering med din kamera (reservation för att jag kan vara felinformerad).
 

eskil23

Aktiv medlem
Samyang ska du nog undvika, eftersom du inte får någon automatik för vare sig fokus eller exponering med din kamera (reservation för att jag kan vara felinformerad).
Det är du. Exponeringen funkar inte på D3000- eller D5000-serien, men på D7000 fungerar det utmärkt eftersom den här stöd för icke-cpu objektiv. Man behöver bara knappa in brännvidd och största bländare i menyn först.

Autofokus får man förstås inte, men det är å andra sidan därför den är så billig. Det är mer synd att den inte har någon filtergänga.

För D7000 och andra APS-C kameror skulle jag rekommendera Samyangs 10mm f/2,8 i stället. Deras 14mm är avsedd för fullformat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är du. Exponeringen funkar inte på D3000- eller D5000-serien, men på D7000 fungerar det utmärkt eftersom den här stöd för icke-cpu objektiv. Man behöver bara knappa in brännvidd och största bländare i menyn först.
Felaktigt, senare versioner av Samyangs objektiv är av AI-P-typ. Det vill säga att de har just chip, men har manuell fokus. Man bör förstås se upp så att man får tag i rätt variant om man har en kamera utan AI-koppling.

[...]För D7000 och andra APS-C kameror skulle jag rekommendera Samyangs 10mm f/2,8 i stället. Deras 14mm är avsedd för fullformat.
Och om man vill ha det utsnitt som ges av 14 mm?
En sak som fungerar när 14/2,8 sitter på DX jämfört med FX är att man slipper den mustaschformade distorsionen, och istället bara får en hyfsat lättkorrigerad tunnformig distorsion.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag föreslår en 10-20 eller 12-24 etc, något av Sigma, Tokina eller Nikon. SP har haft både en nikon och tokinan begagnad för iaf någon vecka sedan. Samyong är bra men jag upplever det som bra att ha en Zoom i botten samt att iaf jag ofta har ND filter på vidvinklet.

Om man sedan önskar 35 eller 50 spelar nog mindre roll. Jag sålde min 35/1,8 och 60/2,8 och köpte ett 50/1,4 istället. Det fungerar bra om du tex har 12-24 att hoppa till 50.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!
Eftersom jag också är intresserad av att ev. skaffa vidvinkel så passar jag på att fråga angående Tokina 11-16/2.8, har hört att den ska vara bra, stämmer det? I så fall är det kanske ett alternativ både för TS och mig själv :)
 

VisualD

Aktiv medlem
Tokina 11-16 är extremt hyllat skulle jag säga, tyvärr så säljs den inte till Pentax så vi med dessa kameror får leta annat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, tokina 11-16 skulle jag också kunna tänka mig. Hur var det, kom det inte ett nytt med motor och förbättrade motljusegenskaper?
 

Jostein

Aktiv medlem
Tokina 11-16 lär vara ett utmärkt val. Bra över lag. Tokina är iofs lite speciellt med skjut-funktionen för att växla mellan MF och AF, men det är en baggis. Vissa kan uppleva zoomomfånget som lite snävt. Sen är priset lite högre än för vidvinkelzoomarna från Sigma och Tamron. Kan man leva med dessa sakerna är det inte så mycket mer att fundera på.
 

oskfor

Medlem
Själv äger jag ett sigma 10-20.f 4.5-5.6, till canon.. Detta objektiv har följt med mig lite överallt på resor och jag tycker det har funkar bra. Den är relativt liten och kompakt och skulle nog fungera utmärkt för grand canyon.
 
ANNONS