Annons

Nikon D7000 eller D7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

felaycha

Ny medlem
Hej!

Behöver lite hjälp....
Jag har tidigare haft en Nikon D90 som såldes då intresset svalnade men nu är det tillbaks igen och jag kommer använda kameran till ungefär samma saker som innan, vardag, natur, nattliga äventyr och så vidare.
Mina nya krav är väl egentligen bara att jag vill kunna filma, som förut, och föra över bilderna till mobilen.

Men som det är nu så kan jag få en Nikon D7000 från Maj 2011 för 3500 eller en D7100 från December 2013 för 7500.
Nikon D7000 stödjer något som heter Eye-fi (vilket jag inte är så bekant med) och till D7100 kan man köpa en trådlös sändare, WU-1a.

Rent ekonomiskt så hade det vart fint med D7000 såklart men vill inte vara dumsnål i detta läget men å andra sidan så kanske det inte är så stor skillnad på dem att det är värt att lägga de där 4000 kr som de skiljer så därför behöver jag er hjälp!

Tacksam för alla svar!
/Felicia
 

djungel

Aktiv medlem
Båda är bra men till action/fågelforografering skulle jag absolut välja 7100. Bytte nyligen upp mig från 5100 till 7100 och är väldigt nöjd med hastighet och känsla. Bildkvaliten är det nog ingen enorm skillnad på.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är nog när det gäller filmning som man hittar de största skillnaderna mellan D7000 och D7100. Den sistnämnda kan filma i både högre upplösning och högre bildfrekvens och har dessutom stereoljud.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast om man vill filma med vettigt ljud så bör man använda en separat ljudupptagning.
Själv har jag en zoom. Det sägs att Sonys skall vara mer användarvänlig.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Lär vara bättre af på d7100 så ta den. :) Min d7000 hade en förmåga att missa fokus vid lite sämre ljusförhållanden. Har för mig också att det går zooma lcd disp till 100% med ett knapptryck, medan det med d7000 krävs flera knapp tryck...
 
ANNONS