Annons

D7000 rekommenderat arbetsflöde och programvaror

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidigare har jag haft diverse kompaktkameror, fotat i jpg, och använt Picasa för redigering/publicering. Vissa bilder jobbar jag vidare med i Photoshop CS3. Datorn har Windows 8.1. Min nyinköpta (begagnade) D7000 är min första Nikon och även min första DSLR även om jag fotat mycket med analoga SLR:er i yngre år.

Jag vill dels få in jpegar till Picasa så snabbt och smidigt som möjligt för att kunna lägga upp dem på weben så att min fru och mamma slutar tjata. :)

Dessutom vill jag få in RAW-filer som jag kan jobba vidare med i lugn och ro vid ett senare tillfälle. Jag har Photoshop CS3, och jag undviker gärna en kostsam uppgradering om jag slipper. Jag kan tänka mig att gå över till GIMP om det behövs.

Vad är ett bra arbetsflöde för detta? Vilka programvaror behöver jag? Jag kan inget om Nikons programvaror, och de är dåliga på att förklara det själva tycker jag, men jag skall väl installera nåt slags drivrutin (när jag kopplar in kameran är bara ett av minneskorten synliga i Utforskaren), nån slags RAW-filter/konverterare, etc.

Dessutom har jag Android mobiler/surfplattor. Vad är den bästa programvaran för fjärrsökare/fjärrutlösare/inställningar, etc. Andra programvaror till mobilen som är bra att ha?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Den kompletta lösningen vore ju Adobe CC med Ps och Lr för en hundring i månaden, då både för dator och mobil. Hade gärna sett ett alternativ med bara Lr 6 men man kan inte få allt.
Lr 5 kan man ju fortfarande köpa för en engångssumma så det kanske är att tänka på? 1240kr ligger det på. Lr är i min mening den mest kompletta lösningen i mitt arbetsflöde, Ps är helt överflödigt för mig då jag aldrig manipulerar eller skapar nya bilder av mina foton. Bara enkel redigering, fläckbortaging och sådanna justeringar.
 

eskil23

Aktiv medlem
Den kompletta lösningen vore ju Adobe CC med Ps och Lr för en hundring i månaden, då både för dator och mobil. Hade gärna sett ett alternativ med bara Lr 6 men man kan inte få allt.
Lr 5 kan man ju fortfarande köpa för en engångssumma så det kanske är att tänka på? 1240kr ligger det på. Lr är i min mening den mest kompletta lösningen i mitt arbetsflöde, Ps är helt överflödigt för mig då jag aldrig manipulerar eller skapar nya bilder av mina foton. Bara enkel redigering, fläckbortaging och sådanna justeringar.
Förtydligande an Herr Bergs inlägg:

CC = Creative Cloud
Ps = Photoshop
Lr = Lightroom
 
Tack för alla goda råd!

RAW-format/DNG-converter
Tack för tipset om DNG-konvertern, det var en bra metod för att kunna använda mitt åldrande PS. Ett tips till eventuellt andra läsare av inlägget är att man måste göra en inställning för att konverteringen skall göras till en äldre DNG-version för att man skall vara säker på att filen kan läsas av äldre program som PC CS3. Kan jag lugnt radera RAW-filerna efter detta och bara behålla DNG-filerna?

Efter att ha läst artikeln som lynxx länkade till så undrar man ju varför inte alla kameratillverkare kan stödja DNG direkt? Men det är en annan diskussion...

Överföring av bilder till datorn
För att få in bilden från kameran till datorn kopplade jag USB-sladden till datorn och använde View NX 2 (eller rättare sagt Transfer 2) - det verkar vara enda sättet att få över bilderna från kameran och ta bort dem från kameran samtidigt (det går inte att radera dem via utforskaren)? Tyvärr så säger den efter c:a 10 bilder att den tappat kontakten med minneskortet/kameran och jag behöver starta om överföringen. Nån som känner igen det? Dessutom så blir en bild kvar i kameran varje gång jag gör det, och den tas inte bort när jag startar om överföringen heller. :-(

Finns det någon nackdel med att stoppa in minneskortet i datorn och bara kopiera över filerna på det viset? Transfer 2 säger något om att konvertera vissa saker under kopieringen - är det nödvändigt?

Eller finns det något bättre program för att kopiera filerna från kameran? Gärna nåt program där man kan titta på bilderna i lite större format innan man bestämmer sig för vilka som skall flyttas över och vilka som skall tas bort.

Programvara till Android
Inga tips på program för telefonen/surfplattan?
 

b1967

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd!

Överföring av bilder till datorn
För att få in bilden från kameran till datorn kopplade jag USB-sladden till datorn och använde View NX 2 (eller rättare sagt Transfer 2) - det verkar vara enda sättet att få över bilderna från kameran och ta bort dem från kameran samtidigt (det går inte att radera dem via utforskaren)? Tyvärr så säger den efter c:a 10 bilder att den tappat kontakten med minneskortet/kameran och jag behöver starta om överföringen. Nån som känner igen det? Dessutom så blir en bild kvar i kameran varje gång jag gör det, och den tas inte bort när jag startar om överföringen heller. :-(

Finns det någon nackdel med att stoppa in minneskortet i datorn och bara kopiera över filerna på det viset? Transfer 2 säger något om att konvertera vissa saker under kopieringen - är det nödvändigt?

Eller finns det något bättre program för att kopiera filerna från kameran? Gärna nåt program där man kan titta på bilderna i lite större format innan man bestämmer sig för vilka som skall flyttas över och vilka som skall tas bort.
Det är bättre att ta ut kortet ut kameran och använda en kortläsare för att få bilderna till datorn.
Går troligtvis snabbare.
Det är ingen mening med att ta bort bilderna efter kopieringen, det är bättre om du formaterar om kortet i kameran efter kopieringen.

Själv kopierar jag faktiskt manuellt, dvs skapar mappar med år och datum och kopierar mina bilder i. Tidigare använde jag lightroom vilket var smidigt, men då blev det bara krångligt sen om jag ville flytta bilderna och få lightroom att fatta var de låg. Dessutom tror jag att lightroom tar en del disk för att lagra information om bilderna vilket jag tycker är onödigt.
Men lightroom är trots allt smidigt för att importera bilderna till datorn och ha koll på dem.

Sen eftersom du vill använda både JPG och RAW tycker jag du skall ställa in kameran på att köra bägge samtidigt och sen RAW-bilderna på ena minneskortet och JPG-bilderna på det andra.
o
 
Tack för de goda råden!

Jag tror inte att jag kommer att ha RAW och JPG på varsitt minneskort eftersom man då behöver radera dem separat i kameran - det ger inget bra arbetsflöde.

Jag kommer att fortsätta kopiera över jpg och raw manuellt till olika mappar på nätverk resp lokal disk, tills jag hittar ett bättre system. RAW-filerna konverterar jag till DNG med Adobes konverter och kör vidare i PS, medan jpg:arna går rakt in i Picasa för enklare behandling innan det blir en snabbpublicering ("semesterbilder").

Så småningom kommer jag nog att prova en prenumeration på Lightroom+PS eftersom jag insåg att jag kan dra av det i företaget :), men jag är rädd för att låsa in mig i att behöva betala för det resten av livet. :-(
 

96781

Aktiv medlem
"Jag tror inte att jag kommer att ha RAW och JPG på varsitt minneskort eftersom man då behöver radera dem separat i kameran - det ger inget bra arbetsflöde."

Man ska inte RADERA bilderna, man ska FORMATERA minneskorten i kameran och det är hur enkelt som helst. Tar typ 1-2 sek/kort.
 

b1967

Aktiv medlem
Tack för de goda råden!

Jag tror inte att jag kommer att ha RAW och JPG på varsitt minneskort eftersom man då behöver radera dem separat i kameran - det ger inget bra arbetsflöde.

Jag kommer att fortsätta kopiera över jpg och raw manuellt till olika mappar på nätverk resp lokal disk, tills jag hittar ett bättre system. RAW-filerna konverterar jag till DNG med Adobes konverter och kör vidare i PS, medan jpg:arna går rakt in i Picasa för enklare behandling innan det blir en snabbpublicering ("semesterbilder").

Så småningom kommer jag nog att prova en prenumeration på Lightroom+PS eftersom jag insåg att jag kan dra av det i företaget :), men jag är rädd för att låsa in mig i att behöva betala för det resten av livet. :-(
Vad jag har förstått så är det bästa sättet att tömma minneskortet att formatera om det i kameran.
Då blir det inget "skräp" kvar på det och risken för att det krånglar är mindre efter att man formaterat om det.
Så efter att jag haft mina kort i datorn och kopierat över alla bilderna till datorn och en extern HD så sätter jag i korten i kameran igen och väljer formatering så blir de tomma och redo för nya bilder.
 

96781

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så är det bästa sättet att tömma minneskortet att formatera om det i kameran.
Då blir det inget "skräp" kvar på det och risken för att det krånglar är mindre efter att man formaterat om det.
Så efter att jag haft mina kort i datorn och kopierat över alla bilderna till datorn och en extern HD så sätter jag i korten i kameran igen och väljer formatering så blir de tomma och redo för nya bilder.
Håller helt med dig. Enda skillnaden i mitt fall är att jag kopplar kameran till datorn med USB-sladden. Större risk att det kommer in damm på sensorn om man plockar ut korten enl. fotohandlar´n jag köpte kameran av.
 

b1967

Aktiv medlem
Håller helt med dig. Enda skillnaden i mitt fall är att jag kopplar kameran till datorn med USB-sladden. Större risk att det kommer in damm på sensorn om man plockar ut korten enl. fotohandlar´n jag köpte kameran av.
Hmm, det har jag aldrig hört att det skulle vara risk att det kommer in damm på sensorn när man tar ut minneskortet. Det låter lite konstigt.
Men visst, det kan säkert leta sig in partiklar via alla små hål och skarvar i kameran, men jag tycker inte att det är något man skall bekymra sig över.
Det enda stora risken att få in skit på sensorn är när man byter objektiv.

Damm får man till slut ändå på sensorn hur man än gör :)
Så lite rengöring då och då kan behövas.
 

96781

Aktiv medlem
Jag citerar fotohandlar´n: "Det är öppet rakt in till sensorn när du tar ut minneskortet/minneskorten." Visst, man måste öppna luckan på andra sidan kameran för att koppla in sladden så även där kan nog damm leta sig in. Tycker det är enklare att koppla in sladden än att fibbla med korten. Som sagt: "Damm får man till slut ändå på sensorn hur man än gör" Fast jag vill ha denna :-( efter meningen :)
Så lite rengöring då och då behövs tyvärr.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd!

RAW-format/DNG-converter
Överföring av bilder till datorn
För att få in bilden från kameran till datorn kopplade jag USB-sladden till datorn och använde View NX 2 (eller rättare sagt Transfer 2) - det verkar vara enda sättet att få över bilderna från kameran och ta bort dem från kameran samtidigt (det går inte att radera dem via utforskaren)? Tyvärr så säger den efter c:a 10 bilder att den tappat kontakten med minneskortet/kameran och jag behöver starta om överföringen. Nån som känner igen det? Dessutom så blir en bild kvar i kameran varje gång jag gör det, och den tas inte bort när jag startar om överföringen heller. :-(

Finns det någon nackdel med att stoppa in minneskortet i datorn och bara kopiera över filerna på det viset? Transfer 2 säger något om att konvertera vissa saker under kopieringen - är det nödvändigt?

Eller finns det något bättre program för att kopiera filerna från kameran? Gärna nåt program där man kan titta på bilderna i lite större format innan man bestämmer sig för vilka som skall flyttas över och vilka som skall tas bort.
Det finns ingen nackdel med att sätta minneskortet till datorn och använda Nikon Transfer.
Självfallet kan du också använda vanliga Windows Utforskaren för att kopiera filerna dit du vill.
Fördel med minneskortet i datorn är att det går snabbare.
Fördel att använda Nikon Transfer är att du kan få den att automatiskt både skapa mappar per överföringsdatum och byta namn på filerna till typ datum-klockslag, eller annat val.
Den lägger också till din copyrigt info i bildfilerna.

Windows utforskaren kan du få att visa både NEF (råfiler) och standard bildfiler. Där har du storleken du frågar efter.

Vad gäller bild som stannar kvar trots radering. Du har antagligen valt att låsa bilden i kameran. Lätt hänt när man manövrerar nikons knappar. Lås upp den så förvinner också den filen vid radering.
 

96781

Aktiv medlem
Antingen har du missuppfattat eller så skojar hen med dig.
På min fråga till Nikon supportcenter om damm kan ta sig till sensorn via minneskortsöppningen svarades det så här:
"Ja, damm kan tekniskt sett komma in genom minneskortsöppningen men nej, det är högst osannolikt att det tar sig till sensorn."
Så min människa till fotohandlare hade i princip alla minneskort hemma ;-)
 
ANNONS