Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt viewerprogram för bildarkivet

Produkter
(logga in för att koppla)

HeavyHaze

Medlem
Hej
Jag letar efter ett program för att snabbt kunna förhandsgranska bilderna i familjens stora bildarkiv. Cirka 30000 bilder. Jag har provat ett gäng olika program men inte hittat något som fungerar som jag önskar.

Adobe lightroom är ju en one-person-software så det tycker jag inte fungerar så bra när vi är flera i familjen som ska använda det från olika datorer. Och dessutom är det för krångligt om alla ska kunna använda det. Det behöver absolut inte finnas några redigeringsfunktioner utan det jag är ute efter är ett snabbt och smidigt program för att förhandsgranska, lägga på nyckelord och söka bilder.

Adobe Bridge skulle vara perfekt om det inte vore så vansinnigt långsamt. Jag har provat massor av inställningar men hur jag än gör så har jag aldrig fått det att bli snabbt. Hänger sig ofta trots bra och ny hårdvara.

Jag betalar gärna för ett bra program. Gratisprogram brukar fungera sådär..

Kraven på mitt drömprogram är följande:

1. Programmet ska inte bygga någon egen databas med bildinfo så som adobe lightroom gör. Undantaget är att programmet gärna får spara någon form av thumbnails för att det ska gå snabbare att förhandsgranska bilderna. Men främst ska programmet vara en ren viewer.

2. Man ska kunna lägga till keywords/taggar på bilderna. Dessa keywords ska sparas direkt i bildfilen så om vi använder andra program så ska alltid keywords finnas med i bildfilen.

3. Det ska kunna gå att förhandsgranska både bilder och filmer.

4. Det ska vara enkelt och gå blixtsnabbt att förhandsgranska och söka på bilder.

Vad använder du för program? Tips mottages med stor tacksamhet för jag håller på att bli tokig av allt letande efter ett vettigt program.
 

nivas

Aktiv medlem
Förutom Faststone så finns ju t.ex. även Photo Mechanic och ACDSee.
Det är två rätt olika program. Photo Mechanic är ett minimilastiskt program för att sortera bilder medan ACDSee Photo Studio är en mer komplett (men inte särskilt bra) redigeringssvit med en snabb viewer.
 

HeavyHaze

Medlem
Förutom Faststone så finns ju t.ex. även Photo Mechanic och ACDSee.
Det är två rätt olika program. Photo Mechanic är ett minimilastiskt program för att sortera bilder medan ACDSee Photo Studio är en mer komplett (men inte särskilt bra) redigeringssvit med en snabb viewer.
Tack för tipsen! Vet du om både skriver direkt till filen eller om info sparas i separat databas? Jag körde acdsee för många år sedan men det blev långsamt så jag slutade använda det. Men det var som sagt länge sedan.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Digikam är open source DAM som har fristående databas och är kraftfullt.
PhotoSupreme är kommersiellt och har fristående databas postgres alt mssql.

Båda dessa skriver alla data till xmp side cars som andra program kan läsa.

Det finns säker flera andra också.

Att skriva direkt rakt in i bildfilerna är verkligen inte att rekommendera då filen kan skadas om man har otur.
Dessutom är det inte branschstandard att göra så.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Digikam är open source DAM som har fristående databas och är kraftfullt.
PhotoSupreme är kommersiellt och har fristående databas postgres alt mssql.

Båda dessa skriver alla data till xmp side cars som andra program kan läsa.

Det finns säker flera andra också.

Att skriva direkt rakt in i bildfilerna är verkligen inte att rekommendera då filen kan skadas om man har otur.
Dessutom är det inte branschstandard att göra så.
Jo det är ju just det som är "branschstandard" att skriva in XMP-metadata i själva filerna. Många riktiga DAM-program gör ju just detta.

Man kan skilja mellan XMP-metadatakompatibla filformat och de som inte är det. JPEG, DNG och TIFF kan man skriva in XMP-metadata i liksom en del PDF-format. Finessen med detta är att riktiga DAM-program även kan använda detta metadata för att styra automatiserade bildhanteringsflöden också. En sak som är bra med detta är att man aldrig riskerar att metadata som ligger i side car-filer kommer bort över tid i hanteringen av misstag eller med vilja. De flesta brukar nog tycka att det är en fördel att exv. upphovsdata ligger i själva bildfilerna än någon annanstans när bilderna börjar flyta runt helt okontrollerat på Internet i värsta fall.

Side car -filer är inget problem i själva DAM-systemen för de är oftast byggda så att de alltid håller ihop bildfil och XMP-metadata side cars men exv. Windows Explorer är det ju inte, bara för att ta ett vanligt exempel, så där är det lätt att saker kommer bort om man inte ser upp eller har bristande kunskaper om hur detta funkar. Däremot visar ju Windows Explorer en del av de standard XMP-element som finns inskrivna i filerna men jag tror inte man hanterar side cars vad jag vet.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i.
Mina tankar var helt och hållet på raw och att man inte vill skriva till dem.

Men givetvis har du rätt i det du säger för de formaten.

Jo det är ju just det som är "branschstandard" att skriva in XMP-metadata i själva filerna. Många riktiga DAM-program gör ju just detta.

Man kan skilja mellan XMP-metadatakompatibla filformat och de som inte är det. JPEG, DNG och TIFF kan man skriva in XMP-metadata i liksom en del PDF-format. Finessen med detta är att riktiga DAM-program även kan använda detta metadata för att styra automatiserade bildhanteringsflöden också. En sak som är bra med detta är att man aldrig riskerar att metadata som ligger i side car-filer kommer bort över tid i hanteringen av misstag eller med vilja. De flesta brukar nog tycka att det är en fördel att exv. upphovsdata ligger i själva bildfilerna än någon annanstans när bilderna börjar flyta runt helt okontrollerat på Internet i värsta fall.

Side car -filer är inget problem i själva DAM-systemen för de är oftast byggda så att de alltid håller ihop bildfil och XMP-metadata side cars men exv. Windows Explorer är det ju inte, bara för att ta ett vanligt exempel, så där är det lätt att saker kommer bort om man inte ser upp eller har bristande kunskaper om hur detta funkar. Däremot visar ju Windows Explorer en del av de standard XMP-element som finns inskrivna i filerna men jag tror inte man hanterar side cars vad jag vet.
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Vet du om både skriver direkt till filen eller om info sparas i separat databas? Jag körde acdsee för många år sedan men det blev långsamt så jag slutade använda det. Men det var som sagt länge sedan.
För kompatibla filformat så skrivs datat in i filen, för resterande används XMP.
Tumnaglar mm hålls i en central databas.

Jag har aldrig varit med om att ACDSee har segat ner ner sig trots massor av filer.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Photo mechanic

Såg att PM (Photo Mechanic) redan är föreslaget.
Vill dock påpeka att det är grymt snabbt för att förhandsvisa RAW-filer.
Men också att det har några riktigt kraftfulla funktioner för att arbeta med bildtexter/metadata.
Har använt det i flera år. Och tycker att det är fantastiskt bra.
(Själva redigeringsarbetet av själva bilden gör jag i andra program).
Finns för övrigt här:
https://www.camerabits.com/
 

HeavyHaze

Medlem
Tack, fler tips?

Tack för alla bra tips. Som sagt är kravet att keywords sparas direkt i bildfilen, inte i någon extern databas. Thumbs får gärna sparas i db. Ska sätta mig och prova några program jag inte testat innan, tack för tipsen :)

Någon mer som vill bidra med goda råd? Några fler där ute som kör photo mechanic?
 

HeavyHaze

Medlem
Subkategorier på keywords?

Tack. Vet du om det går att ha subkategorier i keywords i photo mechanic? Jag vill till exempel ha en grupp som heter Människor och sedan subkategorierna Släkt, Vänner, Kollegor, Annat löst folk..

Bridge har smidiga lösningar för detta. Någon som vet om det finns i Photo mechanic? Jag kan inte hitta det. Eller tips på andra program som är duktiga på att hantera keywords?

Såg att PM (Photo Mechanic) redan är föreslaget.
Vill dock påpeka att det är grymt snabbt för att förhandsvisa RAW-filer.
Men också att det har några riktigt kraftfulla funktioner för att arbeta med bildtexter/metadata.
Har använt det i flera år. Och tycker att det är fantastiskt bra.
(Själva redigeringsarbetet av själva bilden gör jag i andra program).
Finns för övrigt här:
https://www.camerabits.com/
 

HeavyHaze

Medlem
mp4 och mov i photo mechanic?

Testar photo mechanic och det verkar verkligen snabbt. Ful grafik och inte så väldigt användarvänligt, men snabbt. Men går det inte att förhandsgranska video på något sätt? .mp4 och .mov skulle vara bra om det gick att förhandsgranska. Någon som känner till om det går att lösa?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips. Som sagt är kravet att keywords sparas direkt i bildfilen, inte i någon extern databas. Thumbs får gärna sparas i db. Ska sätta mig och prova några program jag inte testat innan, tack för tipsen :)

Någon mer som vill bidra med goda råd? Några fler där ute som kör photo mechanic?
Photo Mechanic läser och visar normalt en inkluderade JPEG-bilden i filerna har jag för mig vilket är anledningen till att det går väldigt snabbt.
Tänk på att få program om ens något skriver tillbaka metadata in i en raw-fil utan de skrivs då som sidofil i xmp. Det gäller även för PM.

Kör du macOS så finns det en litet program som heter Lyn.
https://www.lynapp.com
Det brukar jag använda till att snabbt bläddra igenom störa högar med bilder innan jag importerar dem. Den fixar också filmer. Kostar 180kr.
 
ANNONS