Annons

Hur ska jag få ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

beccaboll

Medlem
Hej.
Jag är hobbyfotograf och tar x antal bilder varje dag. Min största probem är, hur ska jag hålla reda på alla bilder? Alltså, hur ska jag mappa upp detta?

Jag har nu en macbook, med iphoto, hela adobe cs4 serien, och även photoshop cs5. Någon som har något bra sätt att kunna lägga in bilder, redigera bilder, och hålla ordning på allt på ett smart och smidigt sätt?

Alltså, har ni några tips, eller hur gör ni? Just nu känns det som allt är kaos bara och jag vet inte..

Har även i hårdisk med 2 tb, och en med 1, hur borde jag sortera?

det kanske är för krånglig fråga, men jag kan ju försöka.

Tack för seriösa svar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har nu en macbook, med iphoto, hela adobe cs4 serien, och även photoshop cs5. Någon som har något bra sätt att kunna lägga in bilder, redigera bilder, och hålla ordning på allt på ett smart och smidigt sätt?
Iphoto är väl ett utmärkt sätt att hålla ordning på bilderna på ett enkelt sätt. Om du vill redigera i Photoshop är det bara att ändra i inställningarna i Iphoto så att bilder som ska redigeras automatiskt öppnas i Photoshop.
 

peranders

Aktiv medlem
Ett tips från mig (som jag efterlever dåligt) är att sudda bilder direkt när de är inladdade, grovgallring. Hur många av dina bilder används till något vettigt? Kommer de någonsin att göra det? Picasa är ganska bra för att få en bra överblick över alla bilder, dessutom söker det igenom din hårddisk automatisch. Picasa är bara att kompliment.
http://picasa.google.com/mac
 

erro.se

Aktiv medlem
Att bygga sin organisation på mappar fungerar ett tag. När man kommer upp i ett antal tusen bilder brukar många inse att det inte funkar längre. Bygger man på mappar så kan en bild bara finnas i en mapp, och alltså bara tillhöra en kategori. Nej, det håller inte i längden.

Jag, och många andra, använder Lightroom. Där kan man använda nyckelord, metadata, samlingar, grupperingar, betyg, färgkoder och mycket annat för att hålla ordning på sina bilder. Varje bild ligger förstås fortfarande sparad i en enda mapp, men vad den mappen heter är egentligen oviktigt. Man använder alla de andra funktionerna för att hålla ordning på bilderna. Varje bild kan t.ex. ha många nyckelord för att beskriva att den tillhör många olika kategorier samtidigt.

Eftersom du har Mac så följer väl iPhoto med gratis? Jag har aldrig använt det men det har väl ett liknande upplägg? Prova det till att börja med och se vad du tycker. Eller så kan du ladda ner en fullt fungerande 30-dagars version av Lightroom från www.adobe.com och testa det.
 

ErlandH

Aktiv medlem
så man kan göra det? det vore ju superbra!
Javisst. I Iphotos inställningar/avancerat kan du bestämma vilket program bilderna ska öppnas i när du ska redigera.

Sorteringen i Iphoto är logisk och intuitiv. Bilderna läggs samman i "händelser", vilket innebär att om det gått t ex två timmar (tiden går att ställa in) sedan den senaste bilden så samlas de nya bilderna i en egen "händelse". Händelserna går att dela upp eller slå samman, så att du kan få alla bilder från t ex semesterresan i samma. Och givetvis kan man "tagga" bilder med sökord osv. Och Iphoto kan leta upp alla ansikten på personer och lär sig snabbat att (ganska hyfsat) känna igen folk. Osv.
 
ANNONS