Annons

webbanpassad bild, hjälp!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Väldigt sannolikt är det så att beställaren vill ha ett sidförhållande på 4:5. Med detta menas att kortaste skall vara fyra enheter lång, och den längsta sidan skall vara fem enheter lång.

Vad som är "en enhet" kan du egentligen strunta i, så länge du får 0,8 när du delar den kortaste sidans längd (mätt i antal pixlar) med den längsta sidans längd (mätt i pixlar).

Och som förtydligande: 4:5 är samma sak som 8:10.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Väldigt sannolikt är det så att beställaren vill ha ett sidförhållande på 4:5. Med detta menas att kortaste skall vara fyra enheter lång, och den längsta sidan skall vara fem enheter lång.

Vad som är "en enhet" kan du egentligen strunta i, så länge du får 0,8 när du delar den kortaste sidans längd (mätt i antal pixlar) med den längsta sidans längd (mätt i pixlar).

Och som förtydligande: 4:5 är samma sak som 8:10.

Okej, sånt här är jag segast i världen på att fatta.. Kan du ge ett exempel? Säg att jag öppnar fotot i PS & ska ändra storleken. vad väljer jag? :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hur du gör i Photoshop vet jag inte, och har svårt att ta reda på det, eftersom jag uteslutande använder Linux på min dator. Det lär dock inte vara någon brist på andra som vet väldigt väl.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Hur du gör i Photoshop vet jag inte, och har svårt att ta reda på det, eftersom jag uteslutande använder Linux på min dator. Det lär dock inte vara någon brist på andra som vet väldigt väl.
Alltså jag vet ju hur jag ändrar storleken på en bild i PS. Men jag förstår inte vad jag ska välja för mått?
Jag får ju upp en ruta där jag kan ändra bredd + höjd + upplösning.

Ska tillägga att bilden sedan ska laddas upp på instagram
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Alltså jag vet ju hur jag ändrar storleken på en bild i PS. Men jag förstår inte vad jag ska välja för mått?
Jag får ju upp en ruta där jag kan ändra bredd + höjd + upplösning.

Ska tillägga att bilden sedan ska laddas upp på instagram
Du behöver inte bry dig om de exakta måtten på sidorna, bara de förhåller sig som 4:5 (eller 8:10).

Några exempel på 4:5:
- 400*500
- 80*100
- 240*300

Dessa tre storlekar har alla samma förhållande mellan sidorna på bilden, och skulle med angivna krav uppfylla kundens önskemål. De är dock väldigt små, så du får räkna om dem, så de blir större (dvs du får fler pixlar längs med sidorna).



Ett tillägg:
om bilden i original inte har rätta förhållande mellan sidorna måste du beskära den.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Du behöver inte bry dig om de exakta måtten på sidorna, bara de förhåller sig som 4:5 (eller 8:10).

Några exempel på 4:5:
- 400*500
- 80*100
- 240*300

Dessa tre storlekar har alla samma förhållande mellan sidorna på bilden, och skulle med angivna krav uppfylla kundens önskemål. De är dock väldigt små, så du får räkna om dem, så de blir större (dvs du får fler pixlar längs med sidorna).
Okej.
Min bild är just nu i pixlar:
bredd 2912
höjd 4368

Hur ska jag tänka för att få 0,8? Kan ju inte sitta och chansa tills jag prickar rätt, haha..
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Din bild är alltså för långsmal för att ha sidförhållandet 0,8 ( 4:5 ). Den har sidförhållandet 0,6666, så du måste beskära den. Om du kortar av den längsta sidan så den blir 3640 pixlar lång så får bilden rätt förhållande, och du blir inte av med fler pixlar än nödvändigt.

Alternativt sträcker du ut bredden på bilden, men det kommer att förvränga perspektivet. I så fall skall du se till att bredden blir 3494 pixlar.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Din bild är alltså för långsmal för att ha sidförhållandet 0,8 ( 4:5 ). Den har sidförhållandet 0,6666, så du måste beskära den. Om du kortar av den längsta sidan så den blir 3640 pixlar lång så får bilden rätt förhållande, och du blir inte av med fler pixlar än nödvändigt.

Alternativt sträcker du ut bredden på bilden, men det kommer att förvränga perspektivet. I så fall skall du se till att bredden blir 3494 pixlar.
Om jag gör det så blir det ju:

2329 delat med 3640 = 0,66 ?? Så det blir ju inte att stämma..
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om jag gör det så blir det ju:

2329 delat med 3640 = 0,66 ?? Så det blir ju inte att stämma..
Du skall inte korta av båda sidorna, utan bara den längsta. En effekt av detta är att du måste beskära bilden, så det försvinner delar av den. Eftersom kunden vill ha sidförhållande 4:5, och din bild har ett annat sidförhållande är detta oundvikligt.
 

rrrebecka

Aktiv medlem
Du skall inte korta av båda sidorna, utan bara den längsta. En effekt av detta är att du måste beskära bilden, så det försvinner delar av den. Eftersom kunden vill ha sidförhållande 4:5, och din bild har ett annat sidförhållande är detta oundvikligt.
ah okej, då är jag med! Tack :) Ska se om jag lyckas med detta :)
 
Hej!

Ny inom foto, och ska nu mot begäran skicka en webbanpassad och 4:5/8:10 bild.. Vad menas? Heeelp tack :)
4/5 är instagrams ratio på bilder.

Enklast är att låsa cropverktyget till det och sen bara beskära som du vill, hur detta görs i Photoshop är jag osäker på men i lightroom är det supersmidigt. En snabb googling torde ge dej svar på hur det görs i Photoshop.

Sedan kan du ändra storlek på bilden efter instagrams max. Alltså "pixelvise". (inte ett ord kanske).

En snabb sökning på (crop images for instagram in PS) eller liknande borde ge en bra genomgång. 😊
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vad Alfin säger. finns färdiga bildförhållanden att välja på.

Uffe krånglar till det onödigt mycket :)

direkt från din kamera kanske bilderna är 2x3
säg att du vill göra en utskrift på 40x50cm, då passar inte din bild direkt från kameran in i det formatet eftersom formatet då är 4x5 eller 8x10 vilket är exakt samma format.

då måste du beskära din bild så den får formatet 4x5 och det görs väldigt enkelt på det viset Alfin tipsar om. :)
 
ANNONS